Sunday, April 16

Sunday, April 16, 2017, 7.30 pm + 9.15 pm
BARRY GUY – 70th BIRTHDAY CELEBRATION

(doors open: 7 pm)

Buy Ticket for Sunday, April 16

Barry Guy (by Francesca Pfeffer)
Barry Guy (by Francesca Pfeffer)

ENG

For the opening night of the Intakt Festival at the Vortex we are delighted to be celebrating the 70th birthday of one of the genuine pioneers in European music, a completely individual and highly influential figure, Barry Guy.

In the 1970’s Guy was active both in the fields of classical music – at the highest level, for example with John Eliot Gardiner’s Monteverdi Orchestra, and with Christopher Hogwood’s Academy of Ancient Music – and also of free improvisation. He is founder of the London Jazz Composers Orchestra, the Barry Guy New Orchestra and most recently the Blue Shroud Band.

He is one of the most influential composers in current jazz and in new music, In small ensembles with Evan Parker, Maya Homburger, Howard Riley, Marilyn Crispell, Agustí Fernández, as well as with younger musicians such as Lucas Niggli and Jürg Wickihalder, his mastery of improvisation marks him out as one of the very great bassists of Europe.

Barry Guy’s series of recordings for the Intakt label, ever since the 1980s, have left a significant mark. His music and his total commitment are a constant inspiration.

DEU

Barry Guy – der Pionier des europäischen musikalischen Eigensinns – pendelt zwischen klassischer Musik und Improvisation. Er spielte bei Eliot Gardiner sowie Christopher Hogwoods Academy of Ancient Music und gründete in den Siebzigerjahren das London Jazz Composers Orchestra, später das Barry Guy New Orchestra oder The Blue Shroud Band. Guy zählt zu den wegweisenden Komponisten des aktuellen Jazz und der Neuen Musik. Im Spiel in kleinen Formationen mit Evan Parker, Maya Homburger, Howard Riley, Marilyn Crispell, Agustí Fernández oder mit jüngeren Musikern wie Lucas Niggli und Jürg Wickihalder zeigt er seine improvisatorische Meisterschaft als der grosse Bassist Europas.

Barry Guy prägt seit den frühen Achtzigerjahren den Katalog von Intakt Records – mit seiner Musik, seiner Inspiration, seinem Commitment. Wir freuen uns, am Eröffnungsabend des Intakt-Gastspiels im Vortex-Jazzclub den 70. Geburtstag von Barry Guy zu feiern.


Maya Homburger – Barry Guy (by Caroline Forbes)
Maya Homburger – Barry Guy (by Caroline Forbes)

MAYA HOMBURGER – BARRY GUY
Maya Homburger: Violin
Barry Guy: Bass

ENG

“Homburger and Guy are not only wonderful instrumentalists, but also musical story-tellers brimming with ideas.” This was the verdict of the respected Swiss broadsheet, the Neue Zürcher Zeitung.

Violinist Maya Homburger and bassist Barry Guy, who have lived together for many years in a small town close to Zurich, have also worked together with the leading ensembles in the field of historically informed performance. This led them to a clear view of how the methods of articulation, the timbres and tonal systems
from the baroque could be applied to the performance of contemporary music. They have applied their unique combined skills and instrumental mastery as a performing duo to find new ways to bring these genres closer together.

Their music spans over more than a thousand years: from the ninth century hymn Veni Creator Spiritus, to the rosary sonatas of Heinrich Ignaz Franz Biber, and onwards to a tribute to the Hungarian composer György Kurtág or to Guy’s own contemporary compositions. Homburger and Guy are capable of taking the listener’s breath away with the music of any period. Music of the past and of the present coalesce in a way that informs and illuminates, and yet the diversity of the aesthetic worlds and sentiments remains intact.
Through the contrasting and counter-positioning of music from earlier periods with improvisation, the listener gains more perspective, and a deeper understanding of both.

CD-recommendation: Maya Homburger – Barry Guy. Tales of Enchantment. Maya Homburger: Baroque Violin, Barry Guy: Bass. Intakt CD 202

DEU

«Geschichten des Zaubers, der Verzauberung», schreibt die Musikzeitung «Freistil» aus Österreich. «Homburger und Guy sind fabelhafte Instrumentalisten und stets einfallsreiche musikalische Erzähler», kommentiert die «Neue Zürcher Zeitung». Die Violinistin Maya Homburger und der Bassist Barry Guy – beide leben seit vielen Jahren zusammen in einer kleinen Ortschaft in der Nähe von Zürich – haben mit den meisten der führenden Ensembles auf dem Gebiet der historischen Aufführungspraxis gearbeitet, was sie zu einer grenzüberschreitenden Sicht bezüglich der Anwendbarkeit barocker Auffassung von Artikulation, Koloratur und Tonsystemen innerhalb der zeitgenössischen Musik geführt hat.

Atemberaubend spannen sie mit ihrer Musik einen Bogen über mehr als ein Jahrtausend: von «Veni Creator Spiritus», dem Hymnus aus dem 9. Jahrhundert, über die Rosenkranzsonaten Heinrich Ignaz Franz Bibers bis zu einer Hommage an den ungarischen Komponisten György Kurtág und zu Guys eigenen zeitgenössischen Kompositionen. Die Wechsel zwischen Vergangenheit und Gegenwart sind selbstverständlich, fliessend und einleuchtend, dennoch bleibt dem Hörer die Diversität der ästhetischen Welten und Gefühlslagen erhalten. Diese gewinnen durch die Kontrastierungen, Gegenüberstellungen und improvisatorischen Weiterführungen sogar an Verständlichkeit und Tiefe, und im virtuosen Spiel an Lebendigkeit und Glanz.

CD-Tipp: Maya Homburger – Barry Guy. Tales of Enchantment. Maya Homburger: Baroque Violin, Barry Guy: Bass. Intakt CD 202


Barry Guy – Howard Riley – Lucas Niggli (by Cees van de Ven and Buckland Graphics)
Barry Guy (by Cees van de Ven), Howard Riley (by Buckland Graphics), Lucas Niggli (by Cees van de Ven)

HOWARD RILEY TRIO WITH BARRY GUY & LUCAS NIGGLI
Howard Riley: Piano
Barry Guy: Bass
Lucas Niggli: Drums

ENG

The working association of Howard Riley with Barry Guy started back in the 1960s. It may be relatively little known, but is of vast significance.

Riley and Guy have been involved for many years in a deep exploration of the piano trio and how it can be redefined. “Reinventing the piano trio” was how Duncan Heining described this process in an in-depth article about Riley.

Influenced by the classic trio of Bill Evans-Scott LaFaro and Paul Motian, they transported the piano trio into the field of free improvisation, and developed new means of interaction.

A number of historically significant albums have resulted: Discussions (1968 with Jon Hiseman), Angle (1969 with Alan Richard Jackson), The Day Will Come (1970), Flight (1971 with Tony Oxley) and Synopsis (1973) are all there, and bear witness to the ground-breaking evolution of this partnership.

Riley and Guy worked together consistently, and led their innovatory evolution jointly and from the front, but they always knew they wanted to work with different drummers. Riley and Guy have also played together in other groups, such as the London Jazz Composers Orchestra. Indeed Riley even wrote several compositions for the LCJO. For their Vortex concert the huge energy and vitality of Swiss drummer Lucas Niggli will be powering the Howard Riley Trio – a very exciting prospect!

Article about Howard Riley on allaboutjazz.com

DEU

Die lange Zusammenarbeit von Howard Riley und Barry Guy, die leider viel zu wenig bekannt ist, begann in den Sechzigerjahren und kann in ihrer Bedeutung nicht hoch genug eingeschätzt werden. Riley und Guy haben das Piano-Trio in einem abenteuerlichen musikalischen Prozess über Jahre neu ausgelotet und neu definiert. «Reinventing the Jazz Trio», schreibt der britische Journalist Duncan Henning in einem ausführlichen Artikel über Howard Riley. Beeinflusst von Bill Evans–Scott LaFaro–Paul Motian führten sie das Piano-Trio in die Sphären der freien Musik und entwickelten neue Formen des Zusammenspiels.

Während Riley und Guy konstant zusammenarbeiteten und gemeinsam die Entwicklung vorantrieben, wechselten die Schlagzeuger. Mehrere historisch bedeutende Platten wie «Discussions» (1968 mit Jon Hiseman), «Angle» (1969 mit Alan Richard Jackson), «The Day Will Come» (1970), «Flight» (1971 mit Tony Oxley) und «Synopsis» (1973) dokumentieren diese Entwicklung. Beide arbeiteten auch in anderen Formationen zusammen, etwa im London Jazz Composers Orchestra. Von Riley gibt es sogar eine Komposition fürs LJCO. Im Vortex in London stösst der Schweizer Schlagzeuger Lucas Niggli zum Howard Riley Trio. Ein spannender Moment!

Artikel zu Howard Riley auf allaboutjazz.com


Barry Guy – Evan Parker
Barry Guy – Evan Parker

EVAN PARKER – BARRY GUY
Evan Parker: Saxophone
Barry Guy: Bass

ENG

Evan Parker is THE saxophonist; Barry Guy is THE bassist. Both are legendary figures in the field of improvisation. They have also been close friends and colleagues for many years. Their association can be traced right back to the first few minutes after the original cosmic big bang of British improv: they met in 1966 playing in the Spontaneous Music Ensemble at the Little Theatre Club. From that point, each of the two musicians’ individual, epoch-determining styles has evolved, and countless recordings have borne witness to Guy’s and Parker’s pioneering work. Through the years, however, they have continued to work in common projects – in Barry Guy’s London Jazz Composers Orchestra, in the New Orchestra, in the Evan Parker Trio, or in the Evan Parker Electro-Acoustic Ensemble. The two good friends have also taken their opportunities to enjoy the freedom and congeniality of performing as a duo.

CD-recommendation: Barry Guy – Evan Parker. Evan Parker – Barry Guy. Birds and Blades. Studio & Live. Barry Guy: Bass, Evan Parker: Tenor-, Soprano Saxophone. Intakt CD 080 (2 CD).

DEU

Evan Parker und Barry Guy – der Saxofonist und der Bassist, beides improvisatorische Urgesteine, sind seit vielen Jahren persönliche und musikalische Freunde. Ihre Bekanntschaft rührt aus den ersten Minuten nach dem britischen Impro-Urknall im Spontaneous Music Ensemble her, der 1966 im Londoner Little Theatre Club stattfand. Guy und Parker entwickelten und entfalteten ihre eigenen epochalen Individualstile. Unzählige Aufnahmen dokumentieren die Wege der beiden Pioniere. Aber über all die Jahre spielen die beiden in gemeinsamen Projekten, in Barry Guys London Jazz Composers Orchestra, im New Orchestra, im Evan Parker Trio oder dem Evan Parker Electro-Acoustic Ensemble. Und von Zeit zu Zeit finden die beiden Freunde zum freien Musizieren im intimeren Duo-Kontext zusammen.

CD-Tipp: Barry Guy – Evan Parker. Evan Parker – Barry Guy. Birds and Blades. Studio & Live. Barry Guy: Bass, Evan Parker: Tenor-, Soprano Saxophone. Intakt CD 080 (2 CD).


Jürg Wickihalder – Barry Guy – Lucas Niggli (by Sandro Bettinaglio)
Jürg Wickihalder – Barry Guy – Lucas Niggli (by Sandro Bettinaglio)

JÜRG WICKIHALDER – BARRY GUY – LUCAS NIGGLI
BEYOND
Jürg Wickihalder: Saxophone
Barry Guy: Bass
Lucas Niggli: Drums

ENG

This is the meeting of three European musicians from different generations – three artists each with a vast palette of sound, three virtuosic instrumentalists, three breathtaking improvisers – each with his own musical background. Barry Guy the pioneer of European improvisation is joined by two younger Swiss players. There is Lucas Niggli, the rhythmic magician of the younger European generation, who moves effortlessly between the worlds of jazz, noise and ethno. His percussion playing is impulsive, sensitive and full of amazing colours and drive.

The youngest member of the trio is the saxophonist Jürg Wickihalder. He has been a musical associate of artists such as Irène Schweizer, Chris Wiesendanger and Ulrich Gumpert. He is steeped in the musical language of Thelonius Monk and Steve Lacy. Wickihalder takes the role of leader of this trio and has written most of the compositions for it. He is, according to the UK writer Andy Hamilton, a “master of melody”. His compositions – colourful, soulful and edgy at the same time, are the basis for all kinds of musical dialogue, and for adventurous forays into the exciting, vivid and varied language of contemporary jazz.

CD-recommendation: Jürg Wickihalder, Barry Guy, Lucas Niggli. Beyond. Intakt CD 277 (coming in 2017)

DEU

Hier treffen sich drei europäische Musiker verschiedener Generationen mit ihren je eigenen musikalischen Biografien: drei Klangkünstler, drei virtuose Instrumentalisten, drei atemberaubende Improvisatoren.

Zu Barry Guy, dem Pionier der europäischen Improvisation, stossen die zwei Schweizer Lucas Niggli und Jürg Wickihalder. Lucas Niggli ist der Rhythmuskünstler der jüngeren europäischen Generation zwischen Jazz, Sounds, Noise und Ethno. Sein Schlagzeugspiel ist impulsiv und sensibel, klangorientiert und rockig. Der Saxofonist Jürg Wickihalder, der jüngste im Trio, ist Spielpartner von Irène Schweizer, Chris Wiesendanger und Ulrich Gumpert und geschult an der musikalischen Sprache von Jazzklassikern wie Thelonious Monk und Steve Lacy. Er übernimmt den «Lead» im Trio und hat – als «Master of Melody», so der britische Journalist Andy Hamilton – die Kompositionen geschrieben. Diese – farbig, klangtrunken und kantig zugleich – sind Ausgangspunkte für musikalische Zwiegespräche, für abenteuerliche Reisen in die prickelnde Musik der Improvisation des heutigen aktuellen Jazz.

CD-Tipp: Jürg Wickihalder, Barry Guy, Lucas Niggli. Beyond. Intakt CD 277 (coming in 2017)