Monday, April 17

Monday, April 17, 2017, 8.30 pm + 10.00 pm

(doors open: 8 pm)

Buy Ticket for Monday, April 17

Dieter Ulrich (by Remiphoton), Trevor Watts
Dieter Ulrich (by Remiphoton), Trevor Watts

TREVOR WATTS – DIETER ULRICH
Trevor Watts: Saxophone
Dieter Ulrich: Drums

ENG

As a founding member of the Spontaneous Music Ensemble, Trevor Watts was already helping to shape the course of jazz history back in the late 1960’s. The world of jazz has gradually taken note of quite how impressive an instrumentalist and improviser he is. He is known as well as the composer of ensemble pieces built on complex overlaid rhythms, which have been toured extensively under the banner of Moiré Music. In addition, Watts makes an impression and is thoroughly convincing in the context of smaller-scale free improvisation. Among his hallmarks are the long and intricate lines he plays, and his sense of phrasing is completely ‘sui generis’ and inimitable.

In the mid-eighties, the Scottish-born bassist Lindsay L. Cooper (1940–2001) brought Watts and the Swiss drummer Dieter Ulrich together to form a trio which did two short tours of Switzerland. The Swiss Tagesanzeiger newspaper, in an ecstatic review, characterized the sound of this trio as “absolute music.” Unfortunately, the sad and premature death of Cooper was to bring this project to a sudden end. For Dieter Ulrich – who performed in bands with Urs Blöchlinger, Werner Lüdi, Omri Ziegele and Co (Cornelia) Streiff, and also toured with Michael J. Stevens, Oliver Lake and William Parker – the collaboration with Trevor Watts remains firmly in his memory as one of the most intense, formative and successful collaborations of his entire musical career.

In the planning phase of this Intakt Records Festival, Ulrich was given the opportunity to assemble a group of British musicians to play a set with him. He made his mind up very quickly, and so this concert by Watts and Ulrich will also be a poignant and distant reminder of their one-time friend, colleague and a magnificent bassist, the late Lindsay L. Cooper.

DEU

Trevor Watts, der als Gründungsmitglied des Spontaneous Music Ensemble schon in den späten Sechzigerjahren Jazzgeschichte schrieb, beeindruckt die Jazzwelt als Instrumentalist wie auch als Improvisator nachhaltig, meistens als Komponist rhythmisch vielschichtig aufgebauter Ensemblestücke, die er als Bandleader unter dem Namen Moiré Music um die Welt führt. Aber auch im intimen, frei improvisierten Rahmen überzeugt er. Charakteristisch sind seine weit gesponnenen Linien, die er mit unnachahmlicher Phrasierung vorträgt.

Mitte der Achtzigerjahre hatte der damals in der Schweiz lebende schottische Bassist Lindsay L. Cooper ihn mit dem Schlagzeuger Dieter Ulrich in einem Trio zusammengeführt. Auf zwei kurzen Tourneen musizierten sie in der Schweiz, was vom Zürcher «Tages-Anzeiger» begeistert als «absolute Musik» apostrophiert wurde. Als Cooper 2001 unerwartet früh verstarb, fand dieses Projekt ein abruptes Ende. Für Dieter Ulrich, der mit Urs Blöchlinger, Werner Lüdi, Omri Ziegele, Co Streiff wirkt(e) und mit Michael J. Stevens, Oliver Lake und William Parker tourt, blieb das Zusammenspiel mit Trevor Watts eine der intensivsten und folgenreichsten Kooperationen seiner musikalischen Biografie. Als er in der Planungsphase dieses Festivals von Intakt Records den Auftrag erhielt, sich für ein Konzert-Set eine Gruppe von britischen Musikern zusammenzustellen, war die Entscheidung schnell gefallen. So wird diese Stunde wohl auch eine klingende Erinnerung an den gemeinsamen Freund und grossartigen Bassisten Lindsay L. Cooper sein!


Lucas Niggli – Jan Galega Brönnimann – Aly Keïta (by Stefan Postius)
Lucas Niggli – Jan Galega Brönnimann – Aly Keïta (by Stefan Postius)

LUCAS NIGGLI – JAN GALEGA BRÖNNIMANN – ALY KEÏTA
Lucas Niggli: Drums
Jan Galega Brönnimann: Bass Clarinet
Aly Keïta: Balafon

ENG

Aly Keïta is a pre-eminent exponent of the balafon, the West African xylophone. The musician, originally from Côte d’Ivoire, introduced the sound of the balafon into the music of Joe Zawinul, Omar Sosa and Jan Garbarek. Together with the Swiss clarinettist and saxophonist Jan Galega Brönnimann, and Swiss drummer Lucas Niggli, he blends traditional African repertoire and rhythms with jazz and improv.

This trio has another dimension, that of a specific human and emotional connection which has its origins in a place very distant from Switzerland, and which goes decades back into the musicians’ pasts. Both Niggli and Brönnimann were in fact born in Cameroon, they have been friends ever since babyhood, and grew up with the sounds and rhythms of West Africa all around them. The repertoire they play, and the fluency with which they can interact with each other know no limits. The French jazz critic Thierry Quénum wrote in the liner notes for their album Kalo-Yele (moonlight): “Each of these musicians can handle the melody as well as the rhythm, the musical territory they inhabit is close to the edges of jazz and world music. Is it jazz? The answer has to be yes, because to expect the unexpected could well be the motto they live by.”

CD-recommendation: Ali Keïta, Jan Galega Brönnimann, Lucas Niggli. Kalo-Yele. Intakt CD 261

DEU

Aly Keïta ist der grosse Meister des Balafons, des westafrikanischen Xylofons. Der Musiker aus der Elfenbeinküste führte das Balafon in die Musik von Joe Zawinul, Omar Sosa und Jan Garbarek ein. Mit dem Schweizer Klarinettisten und Saxofonisten Jan Galega Brönnimann und dem Schweizer Schlagzeuger Lucas Niggli verschmelzt er traditionelles afrikanisches Repertoire mit Jazz und Improvisation. Das Trio besitzt eine menschliche und gefühlsmässige Dimension, deren Ursprung viele Kilometer von der Schweiz entfernt und mehrere Jahrzehnte zurückliegt: Niggli und Brönnimann kamen beide in Kamerun zur Welt und sind seit ihrem ersten Lebensjahr befreundet. Sie verbrachten also ihre Kindheit im Umkreis der Klänge und Rhythmen westafrikanischer Musik. Das Repertoire und die Interaktion der drei sprengen alle Grenzen. Der französische Jazzkritiker Thierry Quénum schreibt in den Liner Notes zum Album «Kalo-Yele»: «Sie spielen sowohl Melodie als auch Rhythmus und berühren dabei sowohl die Ränder des Jazz als auch der Weltmusik. Ist das Jazz? – Eindeutig! Erwarte das Unerwartete, könnte ihr Motto lauten.»

CD-Tipp: Aly Keïta, Jan Galega Brönnimann, Lucas Niggli. Kalo-Yele. Intakt CD 261