Sylvie Courvoisier - Mark Feldman Quartet

TO FLY TO STEAL


Sylvie Courvoisier piano
Mark Feldman violin
Thomas Morgan bass
Gerry Hemingway drums

Recorded in New York on July 23rd, 2009 at Sear Sound Studio.
Recorded and mixed by James Farber. Assistant engineer: Chris Allen.
Mastered at Algo-Rhythms by Michael MacDonald.
Cover art: Amy Sillman. Graphic design: Jonas Schoder.
Liner notes: John Corbett

Intakt CD 168

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After the sucess of the quintet CD Lonelyville, Sylvie Courvoisier and Mark Feldman recorded To Fly to Steal with the rhythm team of Thomas Morgan on bass and Gerry Hemingway on drums.
John Corbett writes in the liner notes: “It is organic, living,
pulsing improvised music, made through listeningand playing together, and it involves, in the case of four tracks, composed thematic melodic material. Nothing aleatory about it.
There are many places where the foursome moves together as a unit, elegantly so, whether at the explosive apex of “Fire, Fist and Bestial Wail,” or in the quietude of the saltwater marsh at sunset on “Whispering Glades.” That kind of commonality feels less like one leading and others following than it does an ensemble responding to a collective calling. But check the immaculate way that the other three create a space for Mark Feldman to solo, straight out of a jazzier crescendo, at the end of “Coastline,” percussion, bass and piano sketching faintly behind his bold line. Or the way that Thomas Morgan and Gerry Hemingway beautifully improvise between the quicksilver opening statements of Courvoisier and Feldmanon “The Good Life,” setting up the place where they all joyously convene. Good life, indeed.
At the core of the quartet is the bond between the pianist and violinist, a musical and personal par nership that clearly involves all the potentiality of give and take. They positively frolic on Courvoisier’s “Messiaenesque,” the pianist’s sensitive and unsentimental harmonic acuity and limber rhythmic sense doveta ling with Feldman’s brilliant bowing, which is always tasty and fully engaged. At a lower rpm, they build the pianist’s title track together, the intensity rising and falling, swelling and relaxing, Feldman sitting out for some piano triangulation with the rhythm section, reuniting over the piano-bass motif, a violin cadenza in the brittlest and most delicate zone.”

Gerry Hemingway , Sylvie Courvoisier, Mark Feldman, Thomas Morgan. Sear Sound Studio, NYC, 2009. Photo: Intakt

 

Nach der sehr erfolgreichen Quintett-Veröffentlichung “Lonelyville” (Intakt CD 120), nehmen Sylvie Courvoisier und Mark Feldman im New Yorker Sear-Sound-Studio eine CD in Quartett-
Besetzung auf mit dem jungen Bassisten Thomas Morgan und dem Schlagzeuger Gerry Hemingway.
Der Chicagoer Journalist John Corbett schreibt in den Liner Notes: “Es ist organische, lebendige, pulsierende improvisierte Musik, entstanden durch gemeinsames Zuhören und Spielen, und bei vier Stücken beruht sie auf komponiertem thematisch-melodischem Material. Daran ist nichts Zufälliges.
Es gibt viele Stellen, an denen die vier sich gemeinsam bewegen, als eine Einheit, und sie tun dies sehr elegant – sei es bei dem explosiven Höhepunkt von «Fire, Fist and Bestial Wail» oder in der Stille der Salzwassersümpfe bei Sonnenaufgang, in «Whispering
Glades». In dieser Form von Gemeinsamkeit hört man weniger ein Führen und Folgen, sondern eher ein kollektives Reagieren als Ensemble. Aber hören Sie selbst, wie unnachahmlich die drei für Mark Feldman einen Raum schaffen, für sein Solo, direkt aus einem Crescendo, am Ende von «Coastline», Schlagzeug, Bass und Piano nur schwach angedeutet hinter seiner schwungvollen Linie. Oder wie wunderschön Thomas Morgan und Gerry Hemingway bei «The Good Life» zwischen den lebhaften Eröffnungsstatements von Courvoisier und Feldman improvisieren, den Punkt aufbauend, an dem sich alle freudig zusammenfinden. Good Life, in der Tat.
Das Herzstück des Quartetts ist die Bindung zwischen Pianistin und Geiger, eine musikalische und persönliche Partnerschaft, die ganz deutlich das ganze Potential von Geben und Nehmen in sich trägt. Sie sind im besten Sinne ausgelassen auf Courvoisiers «Messiaenesque», wo der feinfühlige und unsentimentale harmonische Scharfsinn der Pianistin sowie ihr geschmeidiger Sinn für Rhythmus Hand in Hand gehen mit Feldmans brillantem Bogenstrich, der immer geschmack- und kraftvoll ist. Das Titelstück bauen sie in einem langsameren Tempo auf, die Intensität steigt und fällt, lädt sich auf und entspannt sich wieder; Feldmann setzt aus, während das Piano im Dreiklang mit der Rhythmusgruppe spielt; über dem Piano-Bass-Motiv vereinen sie sich wieder, eine Violinkadenz im zerbrechlichsten und delikatesten Bereich.”

 

Sylvie Courvoisier
Lonelyville


Sylvie Courvoisier Piano, Composition
Mark Feldman Violin
Vincent Courtois Cello

Ikue Mori Electronics
Gerald Cleaver Drums

Intakt CD 120

 


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