LUCAS NIGGLI DRUM QUARTET
BEAT BAG BOHEMIA



Rolando Lamussene · Djembe · Mbira · Voice · Percussion
Kesivan Naidoo · Drums · Cymbals · Gongs · Percussion
Peter Conradin Zumthor · Drums · Cymbals · Gongs · Percussion
Lucas Niggli · Drums · Cymbals · Gongs · Percussion

 

1 · Tomorrow Tribal · 9 : 18
2 · Bean Bag · 9 : 10
3 · Big Bertha · 8 : 29
4 · Yasmine · 7 : 34
5 · Shweet My Brooh · 10 : 23
6 · Hit Hat · 2 : 32
7 · Bondage · 5 : 52

All compositions by Lucas Niggli (SUISA), except Big Bertha by Lamussene/Niggli (SUISA). Recorded February 2007, mixed and mastered January/February 2008 by Willy Strehler at Studio Klangdach Guntershausen, Switzerland.
Cover art: Martin Fuchs. Graphic design: Jonas Schoder. Liner notes: Christoph Wagner. Photos: Francesca Pfeffer.
Produced by Lucas Niggli and Intakt Records, published and copyright by Intakt Records. Executive production: Patrik Landolt



Please click here to order

 


Lucas Niggli Drum Quartet, 2008. Photo: Shadley Lombard

 

(eng/dt)

Beat Bag Bohemia is half African, half European. The ensemble consists exclusively of drummers – two Swiss and two African. At Beat Bag Bohemia each musician assumes a multitude of tasks. The parts are constantly reassigned. The members alternate in being accompanist, soloist, groove-master, noise- and melody-maker – and in each function the individual style of every musician is to shine through.

The djembe player Rolando Lamussene is an intuitive musician. For this percussionist coming from an oral tradition the memory is his treasure: He is able to keep in mind huge dramaturgical processes and to memorize the most complex sequences in the shortest time possible – an ability brought to perfection during his time as a member of the National Song & Dance Company of Mozambique.

Kesivan Naidoo, in contrast, is a flawless jazz drummer, only he plays jazz the South-African way – a danceable jive style. His timing is precise, his swing marvelously vibrant and his sound impressive.
Peter Conradin Zumthor comes from a family of artists and his drumming is vigorous, colourful and open-minded. He takes special interest in the new varieties of rock drumming: new metal, grindcore, noise.
Niggli, who is the composer, links it all together. He makes sure the music comes together, controls and directs. He accentuates where necessary and arranges decisive shifts in direction.

In the fifties it was Art Blakey’s Afro-Drum Ensemble that established the tradition of pure percussion groups in jazz. Max Roach followed in the sixties with the M’Boom Re:Percussion group. Pierre Favre came up with a heavyweight ensemble called Singing Drums in the eighties. «Beat Bag Bohemia now opens a new chapter in the book of drumming,» writes Christoph Wagner in the liner notes.

 



Beat Bag Bohemia steht mit einem Bein in Afrika, mit dem anderen in Europa. Das Ensemble besteht ausschließlich aus Schlagwerkern: zwei Schweizer, zwei Afrikaner. Alternierend ist jeder sowohl Begleiter als auch Solist, Groove-Meister, Geräuschmacher und Melodiker.

Rolando Lamussene aus Mocambique ist als Djembe-Spieler ein intuitiver Rhythmiker. Für den Handtrommler, der aus einer mündlichen Tradition stammt, ist das Gedächtnis die Schatzkammer: Er ist in der Lage in großen dramaturgischen Bögen zu denken und komplexeste Abläufe in kürzerster Zeit zu memorieren, eine Fähigkeit, die er durch seine Mitgliedschaft bei der National Song & Dance Company of Mozambique perfektioniert hat.
Dagegen ist Kesivan Naidoo ein lupenreiner Jazzdrummer, nur dass er Jazz auf südafrikanische Weise spielt - im tanzbaren Jive-Stil. Sein Timing ist präzise, sein Swing wunderbar pulsierend und sein Sound bestechend.Peter Conradin Zumthors besonderes Interesse gilt den neuen Spielarten des Rockschlagzeugs: New Metall, Grindcore, Noise.

Lucas Niggli, von dem die Kompositonen stammen, fungiert als Bindeglied. Wenn nötig setzt er Akzente und sorgt für die entscheidenden Richtungswechsel. Afro-Drum Ensemble hieß in den fünfziger Jahren die Formation, mit der Art Blakey die Tradition der reinen Schlagwerk-Orchester im Jazz begründete. Max Roach folgte in den Sechzigern mit der M’Boom Re:Percussion-Gruppe nach. In den achziger Jahren machte Pierre Favre mit einer hochkarätigen Formation namens Singing Drums Furore. «Beat Bag Bohemia schlägt nun das nächste Kapitel im Buch der Trommeln auf,» schreibt Christoph Wagner in den Liner Notes.

Lucas Niggli Drum Quartet. Photo: Francesca Pfeffer

 

 

All Intakt CDs of Lucas Niggli

To Intakt Records. Home