PIERRE FAVRE - YANG JING
Two In One

 

 

Yang Jing Pipa
Pierre Favre Drums, Percussion

Recorded Mai 4, 5, 2005 and Mixed January 2006 at Klangdach by Willy Strehler.
Mastered March 17, 2006 by Walti Schmid, Oakland Recordings
Liner Notes: Peter Rüedi. Photos: Thomas Cugini. Cover Art: Andrea Alteneder
Grafic Design: Jonas Schoder

Intakt CD 114 / 2006

 

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Favre met Yang Jing at a 1999 festival in Beijing. They have since met numerous times for concert series. Perre Favre understands his instruments in terms of musical possibilities (which include melodic and occasionally even harmonic structures); that is, he considers intimacy a quality worth striving for, with fine nuance and subtle, spontaneous reactions, so he also loves duos that act as extensions of his solo concept.
Having been a soloist for the Chinese National Orchestra for twelve years, Jing is now world-renowned as both instrumentalist and composer. The China Daily may go so far as to call her "the backbone of contemporary Chinese music," but that does not limit her endless curiosity about new musical contexts. One such challenge is the art of improvisation (which once had a tradition in China, as well).
TWO IN ONE is music of many colors, nuances, and possibilities. Even when a great deal of technique is involved (the pipa demands great skill), this music breathes, comes to rest, and explodes again. Artistic processes are transformed into natural phenomena. I almost wanted to say that a meditative inward turn seems like gravity here—but that would generate false associations with nebulous intercultural modes with nothing behind them but mushy, exotic longings for nowhere. This is the exact opposite. In the dialogues of Yang Jing and Pierre Favre, nothing is fuzzy; even in the most subtle pianissimos, the outlines are clear, shapely, contoured. The two partners do not leap to embrace each other with hasty empathy. What better way could there be to engage in truly intercultural dialogue?
Peter Rüedi, Liner Notes


Photos: Thomas Cugini

 

Seit 1999 kennen sich Pierre Favre und Yang Jing, seit einem Festival in Peking. Seit da triffen sie sich für Konzertreihen und Festivals. Weil Pierre Favre sein Instrumentarium von seinen musikalischen Möglichkeiten her versteht und weil für ihn Intimität eine durchaus anstrebenswerte Qualität ist, die feine Nuance und die feinsinnige spontane Reaktion, liebt er auch das Duo.
Zwölf Jahre Solistin im chinesischen Nationalorchester, ist Yang Jing heute, als Instrumentalistin wie als Komponistin, eine weltweit gefeierte Kapazität. Dass der „China Daily“ so weit geht, sie als „Rückgrat der chinesischen Musik“ zu bezeichnen, bremst ihre Neugier nicht für immer neue musikalische Zusammenhänge. Eine dieser Herausforderungen ist die Kunst der Improvisation.
TWO IN ONE ist eine Musik der vielen Farben, Nuancen, Möglichkeiten. Auch wo viel Technik im Spiel ist, atmet sie, kommt wieder zur Ruhe, explodiert auf’s neue. Kunstvorgänge als Naturereignis. Fast hätte ich gesagt, hier wirke als Gravitation ein meditativer Zug nach innen – wenn nicht eben dies die falschen Assoziazionsketten in Bewegung setzte, jene nebulösen interkulturellen Moden, hinter denen nichts steht als eine gefühlige exotische Sehnsucht nach Nirgendwo. Dies ist das Gegenteil. Beim Dialog von Yang Jing und Pierre Favre ist nichts verschwommen, auch in den subtilsten Pianissimi sind die Konturen scharf, geformt, umrissen. Die beiden Partner schmeissen sich nicht gegenseitig in vorauseilender Einfühlung an den Hals. Wie anders sollten wir uns einen wahrhaft interkulturellen Dialog sonst vorstellen?
Peter Rüedi, aus den Liner Notes

 

 

Pierre Favare on Intakt Records

 

 

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