INTAKT RECORDS – CD-REVIEWS

SYLVIE COURVOISIER - MARK FELDMAN QUARTET
BIRDIES FOR LULU
Intakt CD 230 / 2014

 

Anything goes. Man kann die halbe Mannschaft auswechseln, und bleibt dennoch das SYLVIE COURVOISIER MARK FELDMAN QUARTET. Scott Colley am Bass und Billy Mintz an den Drums sind konfrontiert und dabei doch selber auch schon aktiv beteiligt an einem Pro­gramm, in dem jedes einzelne Teilstück die Kaleidoskopik des Ganzen wiederholt. Mise en abyme wohin man blickt. Birdies for Lulu (Intakt CD 230) im Allgemeinen und 'Cards for Captaine' im Besonderen sind einem verstorbenen Freund gewidmet, dem Schweizer In­dologen Yves Ramseier (1956 - 2013). Der Duktus der Musik ist jedoch alles andere als elegisch, die Kapriolen häufen sich derart, dass ich da lieber von Capriccios sprechen möchte. Das 'Cards'-Stück mischt komponiertes und aleatorisches Material, verwirft einen Teil von Letzterem, um es studiomanipulativ doch wieder an passenderer Stelle einzufü­gen, oder als Coda anzuhängen. Es gibt nur eine Richtschnur, Spielwitz en gros und en detail. Feldman brilliert bei 'Cards' mit schillernden Bogenkratzern über einem animierten Puls, mit stenografierten Kürzeln, mit Flötentönchen am Steg, während Courvoisier von kristallinem Gesplitter zu Staubgewedel wechselt und dann von Slideeffekten zu debussy­eskem Wellengekräusel und versonnenen, pizzikatobepickten Impressionen, bis ein Pau­kenschlag einen schnell ins Trockene schlüpfen lässt. 'Shmear' hetzt wie ein Hund hinterm Stöckchen her, kontrastiert mit einer Kürzesthymne, wetterwendischem Gegrummel und Courvoisiers röhrenglockig läutender Linker zu violinistischen Paganinismen, das sie mit merkurialem Geperle erwidert - bis plötzlich die getragene Hymnik wiederkehrt, während der Hund immer noch sein Stöckchen jagt. Danach kann man sich yogamäßig in 'Natara­jasana' versenken, sich vom Piano besänftigen, von der Violine einspinnen, vom Bass die Chakras massieren lassen. Bei 'Downward Dog' spielt Courvoisier ihren Monk-Joker, bei 'Birdies for Lulu' ist Messiaensche Vogeligkeit Trumpf, was vogelfresserische Gelüste bei Courvoisiers Katze weckt. Flatterhaftigkeit, besser wohl: ein Sich-Entziehen ist auch das Thema von 'Travesuras', das sich auf Das böse Mädchen von Mario Vargas Llosa bezieht. 'Coda for Captaine' bringt dann mit einer geigerischen Endlosrille und clowneskem Gestus ein ganzes Buket möglicher Finale.
Rigobert Dittmann, Bad Alchemie, BA 82, 2014

 

Wie ein munteres Uhrwerk nahenden Unheils klingt der Anfang dieses Albums, ein einprägsames Klangmotiv voller Reminiszenzen halbdunkler Welten. Scheinbar unaufhaltsam läuft es, aber dann beginnt es drumherum zu schaben und zu knarzen. Solcherart aufgeladene Klangmotive gehen einher mit verblüffenden Übergangsqualitäten und Umschwüngen, die aufhorchen und aufschauen lassen. Es treffen erstaunliche klangliche Kernmotive aufeinander, verzahnen sich miteinander, umspielen sich frech oder ehrbietig, dreist oder behutsam, flüsternd oder krachend.
Der Kontext stiftet Lesarten, lässt Stimmigkeit entstehen. Dadurch, dass solche freien Kerne zu Kontexten füreinander werden, können ganz neue, erstaunliche Valenzen entstehen, die sich in einer Klangdramaturgie von erstaunlicher Direktheit, Dynamik und Enigmatik entfalten. Fixierschrauben gelöst oder gänzlich ohne. Hier wird nicht in grossen Linie geschwelgt oder Fertiges vorgegaukelt. Vielmehr ist es ist ein grossartiges Spiel in vielen Varianten mit der Unbestimmtheit der Form, das von einem ausgeprägten Formgefühl getragen wird. Und so wird der eine wunderbare Schuh nach dem anderen daraus. Im Gegensatz zum Ideal der Nahtlosigkeit wird hier der Prozess der Entstehung von Sinnfälligkeit und Sinngebung im Spiel selbst gefeiert – eine befreiende Wohltat. Ach, und so macht’s wohl keiner. Vergleichsverrenkungen erübrigen sich!
Nun braucht man all das beim Zuhören nicht zu wissen oder (mit)zu denken. Die Elemente, Übergänge und Bewegungsarten sind so reich und anregend, dass sie einem als solche zum Vergnügen reichlich genügen. Und wie dabei ein bestechendes Ganzes entsteht, das ist schon verblüffend wunderbar. Vom Kartenspiel des Capitaine zum krönenden Shmear und über verklanglichte Körper-Kontext-Figurationen zu den Birdies für die Katze Lulu und den Travesuras, was für ein Wort, den Possen der Klangverwandlung. Und zu guter Letzt noch eine Coda für einen Freund, den Capitaine.
Dies alles verdankt sich einem ganz eigenen Zusammenwirken von Colley und Mintz mit dem Zweigespann Feldman Couvoisier. Es überrascht, wie Colley dies, das Ganze in voller Fülle hüllend, trägt. Auch seine solistischen Interventionen sind erstaunlich, von grosser Klasse, enorm bereichernd. Mintz ist der Mann, der aus dem Hintergrund agiert, nicht so sehr ausbauend, sondern eher injektierend. Schönes Beispiel: sein evokatives, suggestives Besenfegen im Eröffnungsstück. Wie ein munteres Uhrwerk … scheinbar …
Henning Bolte, manafonistas.de, 19. Mai 2014, Deutschland


Frank von Niederhäusern, Kulturtipp Nr. 13, Juni 2014, Schweiz

 

EUROPE MEDIA CHART - JUNE 2014

 

This is the third disc from Sylvie and Mark's quartet although they have a new rhythm team this time around. This is probably due to the fact that their previous drummer, Gerry Hemingway moved to Switzerland to teach a few years back. Their current rhythm team features two of Downtown's best players, both of whom are in-demand with dozens of discs from Mr. Colley (for David Binney, Jim Hall and Andrew Hill) and several from Mr. Mintz for the Nine Winds label before he moved to NYC. I listened to this twice the day it came in and was blown away by this disc. Over the past few years, Ms. Courvoisier and Mr. Feldman have played a number of duo and quartet sets and have been consistently amazing! Every time Sylvie plays at The Stone or anywhere else, someone in the audience is overheard saying that there is no other pianist who can do what Sylvie does, especially her inside-the-piano playing which puts her in a class of her own. This has got to be the CD of the month although Ms. Courvoisier's trio on Tzadik which came out last week is nearly as incredible as this one!
Bruce Lee Gallanter, Downtown Music Gallery New York, June 2014, USA

 



Thierry Quénum, JAZZMAGAZINE JAZZMAN, Juillet 2014, France

 

Philippe Méziat, Article de Sylvie Courvoisier - Mark Feldman, JAZZMAGAZINE JAZZMAN, Juillet 2014, France (PDF-File)

 


Wolf Kampmann, Jazzthetik, Juli/August 2014, Deutschland

 


Reiner Kobe, Jazz'n'More, Juli/August 2014, Schweiz

Pianist Sylvie Courvoisier and violinist Mark Feldman are a dynamic duo within the neoteric strategies of modern jazz, coupled with their substantial artistic output. They intersperse classical inferences with shades of folk, avant-garde schemas, and bristling improvisational segments into the big picture. This incarnation of the quartet now features upper-echelon session bassist Scott Colley and venerable drummer Billy Mintz. Essentially, the artists enrich the avant-classical genre by cultivating an undertow framed on swing, bop and concise opuses tinted with the appropriate doses of razzle-dazzle and free-flight mechanisms. Birdies for Lulu is a revelation of unanticipated surprises via the quartet's seamless execution, also rooted in capacious passages, striking tonal contrasts, and a consortium of dips and spikes. The frontline enlivens the momentum with effortlessly articulated and mesmeric unison choruses amid somber dirges and soaring breakouts.

Variety is a common denominator from start to finish. For example on "Birdies for Lulu," Mintz instills a Middle Eastern backdrop with his delicate toms patterns, shaded by Courvoisier's dainty voicings and Feldman's resounding extended notes. Another important aspect pertains to how the band commingles assertive jazz choruses with capacious sound-sculpting tactics and softly moving mosaics, as you could hear the proverbial pin drop in between passages. But they close out the album with a calm-before-the-storm outlook on "Code for Capitaine," where the soloists engage in call and response processes with swirling intensity and asymmetrical stop and start grooves, offset when Courvoisier plucks the piano strings atop Colley's sawing arco notes. Yet Mintz adds another savory component with his colossal snare rolls as the quartet reshapes the proceedings with hand-claps, leading to a pleasantly bizarre finale. Indeed, Birdies for Lulu is a leading-edge exposition that accentuates the quartet's sophisticated approach and ability to sustain a high form factor of entertainment at all times.
Glenn Astarita, All About Jazz, July 14, 2014

 

 

Un simple coup d'oeil au personnel permet de constater que la paire Courvoisier/Feldman est encore en train d'évoluer, de bouger, de se situer sur des territoires où on ne les attendait pas obligatoirement. Former un quartet avec deux instrumentistes fortement connotés « jazzmen », c'est plus qu'un geste, c'est un acte. Même si - ironie du rapport entre les mots et les choses - l'intégrité des uns et des autres reste, évidemment, intacte. Comme un label qui ne bougerait pas.

Ces oiseaux pour Lulu - le nom du chat de Sylvie et Mark - se goûtent d'entrée avec la première partie d'une suite dédiée à un ami linguiste décédé (Yves Ramseier), une minute et quarante cinq secondes étonnantes, une pièce en forme de poursuite haletante qui pourrait très bien fonctionner comme indicatif d'une série policière dans la grande tradition des musiques hollywoodiennes. Le ton est donné. Car la suite de ces « Cards For Capitaine » montre trois choses : d'une part, que la pianiste et le violoniste ne renoncent en rien à leur manière habituelle d'écrire, ou de faire sonner leurs instruments ; d'autre part, que Scott Colley et Billy Mintz (un nouveau venu d'âge mûr, paraît-il) apportent sans réserve la dimension purement « jazz » de leur jeu, et enfin que la rencontre s'opère sans le moindre heurt, comme si cela allait de soi. Et cela va, en effet. La troisième partie de la suite, en particulier, touche au plus près, avec une tendre évocation de la musique indienne et ces effets d'auto-harp dont Sylvie est devenue coutumière. Le dernier morceau du disque est une « coda » pour ce « Capitaine », émue mais sans pathos. Le dédicataire était un spécialiste du sanscrit.

C'est Billy Mintz qui a apporté « Shmear », avec son introduction en tempo ultra-rapide suivi d'une sorte d'intermède pianistique « alla Schubert » et d'un moment de suspens improvisé. Cadence du violon, puis relance de l'infernal tempo. « Natarajasana » offre par contraste un calme méditatif, énoncé au piano avant que les autres instruments viennent contribuer à cet épisode apaisé. Les grands écarts mélodiques de « Downward Dog » offrent aussi de beaux espaces à Scott Colley, et Sylvie Courvoisier s'y affirme comme une pianiste de jazz fort sensible. « Birdies For Lulu » revient davantage sur les chemins déjà empruntés par le couple, avec des effets d'imitation amusants (oiseau, chat), puis l'on s'achemine vers un « Travesuras » aux aspects latins, avant la très émouvante « Coda » déjà évoquée.

Cette très belle session montre bien que le fossé entre « musiques improvisées » et jazz n'est pas aussi profond qu'on l'imagine. Car sans rien changer à leur façon de concevoir l'écriture et le jeu instrumental, Mark Feldman et Sylvie Courvoisier ont pu s'adjoindre deux authentiques et réputés jazzmen sans la moindre rupture dans la continuité. Cette unité, en tous cas cette volonté d'unité, doit être relevée et encouragée. Elle produit ici une musique passionnante, vive, et astucieusement rebondissante.
Philippe Méziat, Citizen Jazz, France, 30 juin 2014

 

 

Ulrich Steinmetzger, Leizpziger Volkszeitung, 9.8.2014

 

 

4 stars
Husband-and-wife team of former Nashville violinist Feldman and French pianist Courvoisier are so closely attuned as composers and improvisers that they virtually amount to a single instrument; but the changes that come from working with different rhythm sections consistently vary their fine albums. They are joined here by bassist Scott Colley and drummer Billy Mintz, in a virtuosic quartet that feels part contemporary-classical chamber-group and part progressive jazz band. Cards for Capitaine passes through rugged piano poundings, nimble pizzicato pluckings, percussive sounds and high-end whistles, then fast Ornette Coleman-like free swing, to a lyrical and meditative finale. Shmear features dazzling uptempo free jazz; the frosty, moonlit Natarajasana is mostly hypnotically quiet; and Travesuras keeps sounding as if it's going to be You and the Night and the Music, but jolts off into angular Monkishness. Composition and improv held in balance by maestros of the game.
John Fordham, The Guardian, 31. July, 2014

 

 

Klaus Hübner, Westzeit 08/14

 

 

Kraftvoll swingen die vier zu Beginn drauf los. Geiger Mark Feldman und  Pianistin Sylvie Courvoisier haben ihrem Quartett einen Relaunch verpasst und mit dem Bassisten Scott Colley und dem Schlagzeuger Billy Mintz frische Kräfte ins Boot geholt. Insgesamt ist ihre Musik kompakter geworden. Fein aufeinander abgestimmtes Tun bestimmt  die Sounds. Nach dem jazzigen Beginn ein plötzlicher Bruch, hingeworfene Klangpixel zwischen Geige und dem erstklassigen Rhythmusteam. Immer wieder werden Bezüge zur zeitgenössischen Kammermusik hergestellt, fast romantisch wirken manche von Courvoisiers Pianoexkursen. Beispielhaft im titelgebenden Stück Birdies for Lulu. Ganz wunderbar dabei Feldmans sehnsuchtsvolles, wie von mühsam unterdrückter Leidenschaft geprägtes Geigenspiel. Insgesamt ein höchst empfehlenswerter Tonträger, der sich  schlüssig in die Serie hervorragender CDs einreiht, die Feldman und Courvoisier für Intakt eingespielt haben.
haun, Freistil 54, Österreich, August 2014

 

 

 



Kurt Gottschalk, The New York City Jazz Records, September 2014

 

 

 

Swiss pianist Sylvie Courvoisier, having lived in the United States for nearly two decades, is something rare: a musician who's sustained her European identity and become an integral part of the American scene. That dual nature is captured on Double Windsor and Birdies for Lulu. On both of these excellent albums, Courvoisier sticks to a space she's explored since the beginning of her career stateside – somewhere between written and improvised music, a hybrid of contemporary classical music, jazz, and the avant-garde. Years ago she married into New York's creative-music community (her husband is violinist Mark Feldman), but she's carved out her own spot on what was once the Downtown Scene, that now disparate crew of players who, despite splintering across the boroughs, are still routinely found in the East Village, especially at John Zorn's room, the Stone. You might lump Courvoisier (who's 45) in with the generation between, say, drummer Tyshawn Sorey (34) and guitarist Marc Ribot (60).
In conventional jazz parlance, Double Windsor is her first piano trio. There have been other three-pieces in her career – including Mephista, with Ikue Mori and Susie Ibarra (see Tzadik 7704 and 7711), and Abaton (see ECM 1838), with Feldman and Erik Friedlander – but after experimenting with a number of different combinations, she called on Drew Gress (bass) and Kenny Wollesen (drums), a formidable pair.
Double Windsor is a rich and exciting debut – a just off-center, and wonderfully fertile version of what a more orthodox piano trio might be. Courvoisier's nine compositions fuel this idiosyncratic point of view. There's the through-composed. There's material that straight away opens up to improvisation. There are melodies in the jazz tradition and spare, barely notated bits that fuel complete freedom.
Nothing stays still for long; there's a lot of writing. The pieces are often packed with jumpy lines and little detours (Courvoisier calls them "interruptions"). The opener, and title piece, nearly contains it all: the dense, driving pulse (an ostinato in 10/8), constant forward motion, tightly wound figures, and a series of sections framed by improvisation. Each motif and mood feels embedded in the overarching design, rather than – again, in conventional jazz parlance – returning to a head.
This push and pull, this elastic relationship to time, form and drama seems second nature to Gress and Wollesen. The little pathways between a line and an improvisation aren't stitched: they're an organic part of things. In other hands, Courvoisier's music could easily feel overwritten – as a lesser rhythm section clunks toward another programmed bit. But it never does.
So "La Cigale" goes from neat, French-flavored post-bop, to a Courvoisier improvisation (and extended technique) which folds into a three-way conversation, the pulse bending, as Gress and Wollesen follow. Or "Corto," with its collective declaration immediately turning into a real cooker. Everything is in motion, even in something akin to a meditation, "To Fly to Steal": a short line, bass alone, enter piano and drums, and Courvoisier steps out front, her colleagues now with her, turning the piece inside out.
With its layers of writing and improv, Birdies for Lulu, the third disc from Courvoisier's quartet with Mark Feldman, is an equally complex artifact. To my ears, however, it often feels freer and, oddly, even more in line with the jazz tradition. Drummer Billy Mintz and bassist Scott Colley are, like Wollesen and Gress, powerful foils, but Courvoisier outdoes herself on the real swingers here – Part 2 of Feldman's suite, "Cards for Capitaine," "Downward Dog," or "Shmear," Mintz's sole contribution. Birdies for Lulu is the first date with a refashioned lineup (Colley in for Thomas Morgan, Mintz for Gerry Hemingway). It's a real boon.
What binds this music together? In his excellent liner notes, Kevin Whitehead characterized it this way: "frequent unisons involving three pairs of players, the use of pure sound within or alongside tonal play, enigmatic shifts in direction, and Mintz's birdlike brushes." There is a backstory to much of the program. Feldman's suite is written for a late Swiss friend and ancient languages scholar. It was written quickly on index cards. When they went to record, Feldman shuffled them. Courvoisier's title piece was conjured up after she was asked to write bird calls for two mechanical birds. Courvoisier's "Travesuras" alludes to an especially inspiring Mario Vargas Llosa novel.
If Double Windsor is terrifically alive, Lulu is, too, though it's also filled with longer, more contemplative stretches. "Travesuras," which shares Windsor's jumpy edges (unison lines, multiple interruptions), still feels lighter, less intense."Birdies for Lulu," the piece itself, is more like new music: fragments and whole tones, formal, through-composed terrain. It is also immensely fluid.
To my mind, Feldman's "Natarajasana," is at the heart of things. The Sanskrit title alludes to the "Capitaine" suite. Beginning with gorgeous piano clusters, and a simple, hanging phrase, Courvoisier is joined by Feldman, near silent, a wisp of a line. It is now a duo, and it grows, Colley and Mintz join, gorgeous color, and Feldman returns with a passage of spartan poise and beauty. If Birdies for Lulu is often delivered in a fever, the stillness here is breathtaking.
Greg Buium, Point of Departure, September 2014

 

 

 


One's listening mind can never again be a blank slate, years of hearing and listening have etched grooves, some long and trailing, some sort of wandering off aimlessly, and any sound entering has the tendency to activate one or more of these grooves thus creating a pattern of sometimes recognizing but always anticipating the next sound. A skillful player plays with this giving and not giving, resolving and thwarting, challenging and rudely interrupting, all this guided by his own voices and sent out to other voices, other rooms. In this missive we find ourselves with Sylvie Courvoisier on piano, Mark Feldman on violin, Scott Colley on bass, Billy Mintz on drums.

They begin with a suite, "Cards for Capitaine", according to the liner notes dedicated to an old friend, an expert in Sanskrit. Old languages come to us in shards and fragments, torn loose from their moorings and it is up to us to find meaning, renew acquaintance. Mark Feldman sketched musical segments on index cards and let indeterminacy coupled with his own evoked memories combine to create a barrage of snippets, some short and unresolved some drawn out. Let me give you some impressions in poor words : on a repeating left hand theme, bows scrape and weave and smear, pizzicatos punctuate, bass takes over repeating undulations to spread a bed for romantic violin and Debussy-esque skittering, leading to strumming the piano and coaxing the violin into the gentle calm of an uncluttered mountain lake, strings are pulled and bowed and upon mallet sounds piano enters the purely romantic and points the violin and bowed bass into the hazy distance. There be whales out there. And shifting shoals of herring. Then over to the driving pulse of "Shmear". Not for long though, the piano finds the beginnings of an anthem, gets bored quickly and hands things over to other strings, low bass, sparse sounds, Shostakovich country (to me), the violin launching into a mad melody and the piano coming in from the left and bringing the whole to a rapturous boil. And back to the unfinished anthem, not finishing it this time.

The quiet center, the eye of the hurricane bears the name of a yoga posture and holds it nicely. Prolonged breathing (though no wind instruments are present) with a subtle bass solo, muscles relax, tendons lengthen : "Natarajasana" is a glorious heart-opener that asks us to be stable yet at ease, committed yet non-attached, and fully engaged yet at peace.

"Downward Dog" brings you back to life after a long and tiring day at the office and allows Sylvie Courvoisier ample space for a dense solo. Wereupon "Birdies for Lulu" call and take you out in the woods where call and response flitter through the dappled shadows. Messiaen anyone? "Travesuras" then, playing games, hopscotching, hithering and thithering and the final track "Coda for Capitaine" brings us round to the beginning, riverrun, the eternal present wherein jazz exists. "Jazz is and always has been more of an attitude than a style." (Art Lange).

This is highly original and new music, steeped in tradition but treated with the measured, ordered lucidity that brings ineluctable joy to the paradox of controlled freedom. Listen.

Hugo Truyens, freejazzblog, USA, September 2014

 

 

Chris Joris, Jazzmozaiek, Belgium, September 2014

 

 

Le duo Sylvie Courvoisier/Mark Feldman retrouve ici une section rythmique, et quelle rythmique !, pour un disque assez époustouflant. Une musique brillante, foisonnante, presque échevelée parfois, dynamique ou au contraire concentrée, pleine de surprises et de références, une musique savante et de très haut niveau qu'on écoute oreilles grandes ouvertes ! (le quartette va se produire prochainement en France, notamment à Banlieues Bleues). OUI
Jean Buzelin, Culturjazz, France, 27 Octobre 2014

 

John Sharp, New York City Jazz Record, November 2014

 

 

 

Sur fond de poursuite jazz, un violon désosse la corde : voici Mark Feldman. Les aigus d'un piano se déversent à grands flots sur la maison ternaire : c'est Sylvie Courvoisier. La contrebasse ronronne un blues racé : c'est Scott Colley. La batterie rectifie aux balais les effigies antiques : c'est Billy Mintz.

Le nouveau quartet Courvosier-Feldman implore au jazz de ne pas trop noircir la page. Y résistent les écritures contemporaines d'antan, le fantôme de Schubert, les traits vifs et saillants, les épandages d'aigus d'un duo toujours aussi éblouissant. De ces compositions aux mille-facettes (soit l'art de sauter du coq à l'âne sans s'en apercevoir), on retiendra l'intensité du jeu, les basses paroles murmurées, les lances tranchantes. Charme et légèreté ici. Encore plus que d'ordinaire.
Buillaume Belhomme, Le Son du grisli, 21.11.2014

 

Ken Vos, Jazzism, Maart 2015, Nederlande

 


Chris Seearle, Morning Star, GB, March 28, 2017

 

to Intakt home