INTAKT RECORDS – CD-REVIEWS


IRENE SCHWEIZER
TO WHOM IT MAY CONCERN
PIANO SOLO TONHALLE ZÜRICH

Intakt CD 200

 

 

(4 stars)
John Fordham, The guardian, GB, Thursday, December 16, 2011

 

Stefan Künzli, Der Sonntag, 18. Dezember 2011

 

 

Andreas Felber, Der Falter, Wien, 51-52-2011

 

Bei To Whom It May Concern. Piano Solo Tonhalle Zürich (Intakt CD 200) ist einmal mehr die Gefahr gegeben, IRÈNE SCHWEIZER die zweifelhafte Ehre eines Nachrufs zu Leb zeiten zu erweisen. Jedes Konzert der nun Siebzigjährigen verführt dazu, den Blick schweifen zu lassen auf ihre Lebensleistung in den reich bestellten Kantonen des Jazz reiches. Umsomehr gibt ihr von Standing Ovations gerahmter Auftritt am 11.4.2011 in einem Tempel der Züricher Hochkultur dazu Anlass. Der rauschende Erfolg bei diesem 'Auswärtsspiel' vor einem Publikum, das nicht hundertprozentig aus Liebhabern bestand, mag zwar die Musik, die Schweizers Spiel in einer exemplarischen Teilmenge vermittelt, gütesiegeln. Aber hat sie das nötig? Wie bleibend wohl der Eindruck sein mag, wie nach haltig die Erfahrung? Schweizer tat das Menschenmögliche, die Begegnung als quintes sentielle Erfahrungsmöglichkeit zu gestalten. 70 Jahre Schweizer-Sein und über 70 Jahre in ihren Fingerspitzen so virtuos wie burschikos vergegenwärtigte Jazzpianogeschichte auf 75 Minuten eingedickt. Drei Stücke fehlen auf der CD. Aber alles, was Schweizer sagen will, ist da, demonstrativ. Eingezogen in die eigenen Erfin dungen sind nämlich 'The Train and the River' von Jimmy Giuffre, 'Ida Lupino' von Carla Bley als Feier weiblichen Selbst bewusstseins, 'Four in One' (und zwei fehlende Stücke) von Thelonious Monk und, nicht zufällig als Höhepunkt vor dem Finale, das ohrwurmige 'Xaba' von Dollar Brand. Dazu läutet sie die schwarzweißen Glocken in einer 'Hommage to Don Cherry'. Ein audiobio grafischer Abend also, etwas krampfhaft gewitzelt, mit einem akustischen Leporello von Ragtime und Cape Jazz bis Cecil Taylor. In solchen, nur in solchen Minuten und nicht wegen seiner Skipisten oder als Spinnennetz karzinomer Geldflüsse ist die Schweiz Weltstaat. Mit Geheimgängen ins Dunkelblaue und speziell nach Afrika, durch die hier keine blutigen Millionen transferiert werden, sondern eine Ahnung davon, dass auch dem Mammon seine Götzendämmerung bevorsteht. 'Final Ending' scheint die Zeit bis dahin raffen oder überspringen zu wollen.
Rigobert Dittmann, Bad Alchemy Nr. 72, Deutschland, 2012

 

Ganz gewiss war dieses Konzert am 11. April 2011 im großen Saal der edlen Tonhalle Zürich kein Business as usual für die Grande Dame des europäischen Free Jazz. Vielmehr verband die Pianistin ein paar Wochen vor ihrem 70. Geburtstag Ausblick und Bestandsaufnahme. Die Stimmung feierlich, die Bedingungen anders als sonst in den Clubs. Hochkonzentriert bot Irène Schweizer, was ihr Spiel so einzigartig macht: heftige Improvisation, Anverwandlung von Themen ihrer Vorbilder und Weggefährten, Mix aus Kontemplation und Attacke, mit links hingetürmte Bässe zum flirrenden Powerplay, das Perkussive, die unverhofften Töne aus dem Inneren des Flügels, das Raffinement angedeuteter Zitate, kurzum: die Offenheit ihres Geistes.
Ulrich Steinmetzger, Leipziger Volkszeitung, 6. Januar 2012

 

Sk, Aargauer Zeitung, 18. Dez 2011, Schweiz

 

Franz X.A. Zipperer , Jazz n' More, Januar/Februar 2012, Schweiz

 

Res Strehle, Tages-Anzeiger, Zürich, 12. Januar 2012

 

 

 

Peter Ruedi, Die Weltwoche, Schweiz, 5. Januar 2012 (als Text)

 

El pasado año 2011 la pianista suiza Irène Schweizer cumplió setenta años. Con motivo de dicha efeméride celebró un concierto en el Tonhalle de Zurich (sala reconocida por su magnífica sonoridad), que en 2012 aparece publicado por Intakt. En solitario Schweizer demuestra una vez más por qué es una de las pianistas más interesantes de la actualidad. La parte del concierto publicada (fuera quedaron unos veinte minutos) deja al descubierto dos facetas distintas pero complementarias. El inicio con la improvisación "To Whom It May Concern" (toda una declaración de intenciones y título del disco) la muestra poliédrica, dejando ver las mil caras que caben en su manera de entender el jazz y la improvisación. A lo largo de esos casi once minutos su discurso suena percusivo, lírico, melódico, incisivo, saltarín, abstracto, acercándose por momentos al blues e incluso a los mismos inicios del jazz. Las tres piezas siguientes son unas improvisaciones que resultan muy diferentes entre sí. En "Hüben ohne drüben" deja adivinar a lo largo de toda su duración una preciosa melodía que parece que fuera a explotar en cualquier momento. Resulta admirable la manera en que es capaz de mantener la tensión durante todo el tema, sin llegar a revelar ese tema que nunca llega a aparecer. En "Scratching at the Tonhalle" el propio título lo dice casi todo. Allí la suiza se muestra libre, jugando con el piano en toda su extensión. El siguiente tema, "Jungle Beat III" da paso a lo que se podría calificar como segunda parte del concierto, en la que revisó unos cuantos clásicos con mayúsculas ("The Train and the River" de Jimmy Giuffre, "Four In One" de Thelonious Monk, un inspiradísimo "Xaba" de Abdullah Ibrahim, una sobresaliente recreación de la enorme "Ida Lupino" de Carla Bley), junto con sus composiciones "Bleu Foncé" y el fantástico "Homage to Don Cherry". Cierra el CD "Final Ending", un tema que aunque se inicia de un modo abstracto, sirve a modo de recapitulación recogiendo elementos de todo lo mostrado anteriormente. A sus setenta años Irène Schweizer se muestra en plena forma, con un disco a tener en cuenta entre lo mejor del año que justo acaba de comenzar.
Pachi Tapiz, bun.tomajazz.com, MARTES 24 DE ENERO DE 2012, Spain

 

Dieses Konzert am 11. April 2011 in der edlen Tonhalle Zürich war kein Business as usual für die Grande Dame des europäischen Free Jazz. Die Pianistin verband kurz vor ihrem 70. Geburtstag Aus- und Rückblick. Die Stimmung war feierlich, anders als sonst in den Clubs. Hoch konzentriert bot Irène Schweizer alles dar, was ihr Spiel so einzigartig macht: die heftige freie Improvisation, die Anverwandlung von Themen, den Mix aus Kontemplation und Attacke, die mit links hingetürmten Bässe zum flirrenden Powerplay, das Perkussive, die unverhofften Töne aus dem Innern des Flügels, das Raffinement zarter Zitate, kurzum: die Offenheit ihres Geistes. Markant ****
uzt, WAZ Westdeutsche Allgemeine, Freitag, 27. Januar 2012, Deutschland

 


Kazue Yokoi, www.jazztokyo.com, Japan, Winter 2011/2012 (Link)

 

bak, Concerto, Februar/März 2012, Österreich

 

 

The narrative of official recognition for improvising musicians in Europe is overblown, at least when it comes to the music’s foundational figures. If Peter Brötzmann’s winning of the German Jazz Prize is indicative, reaching 70 seems to be the threshold; otherwise, they work on the margins of the cultural establishment in their home countries. It took the occasion of her 70th birthday for Irène Schweizer to give a solo concert in one of the temples of Swiss culture – the Great Hall of the Tonhalle in Zürich, her base since the early ‘60s. Usually, she performs in alt spaces like Rote Fabrik or clubs like Moods. Sometimes, such concerts are promoted as triumphs, as if laurels will be bestowed; therein lies a risk, as it is not a given that the hardcore audience will herd to the arts palaces. For some, artists like Schweizer are heard in a context of outsider culture; the gilded venue anathema. This time, everybody came out – a 1,200-person capacity crowd, which implicitly raises the stakes: The music has to validate the validation that is the sold-out concert.

To this end, Schweizer designed a solo program that is part proper retrospective and part prospective yardstick. To Whom It May Concern has a bracketed structure that infers history is circumscribed and therefore defined by the present. For the first third of the album, Schweizer gene-splices jazz and contemporary music articulations; somber ruminative passages lose their post-modern finish with a splash of syncopation or a few well-placed blue notes. Her pace in developing her materials is deliberate, her sureness the mark of an artist for whom improvisation is not guess work. But she does not move expeditiously to a more jazzcentric posture; instead, Schweizer arrives at the piano’s interior, exploiting its capacity for abstraction to a quietly powerful transitional passage.

What follows can be likened to a highlight reel – not one of greatest hits, but of nodal points in Schweizer’s artistic evolution. A couple of these coordinates need to be triangulated for them to fully resonate. At first, her take on Jimmy Giuffre’s chugging “The Train and the River” – which is grafted onto the aptly titled original, “Jungle Beat III” – seems to be primarily nostalgic. It is soon followed, however, by a semi-sweet take on Carla Bley’s “Ida Lupino.” Giuffre – and by extension, Paul Bley – introduced a bucolic rusticity to jazz that fostered, to appropriate a vintage Giuffre comment, “a curious vacillation between ‘the simple’ and the ‘the complex.’” The Bleys conveyed this dynamic in their respective work; Paul Bley’s extrapolations of Giuffre’s contemporary associations of folk music and freedom contributing to a piano style that was simultaneously forward-leaning and accessible.

Something of the same can be said about the nexus of jazz and what has become known as world music and its impact on the jazz piano tradition. As unlikely as it seems, Zürich in the early and mid ‘60s provided an excellent vantage to hear South African musicians, as it was the initial European base of the Blue Notes and it was where Duke Ellington first heard Dollar Brand. Schweizer’s rendering of the South African pianist’s “Xaba” is jubilant, becoming heated when she stretches out on a triplet-based vamp, a device also favored by Don Cherry in his boundary-expanding music. Schweizer’s “Homage to Don Cherry” lopes, a mix of gospel and blues-flavored figures and single-note and unison runs with an Indian tinge.

Schweizer also buttresses her jazz bona fides with two other performances, a sprinting, razor-sharp reading of Monk’s “Four in One” and her “Bleu Foncé,” a mid-tempo blues variant that requires her to be gritty one moment, graceful the next. Not only does she demonstrate great stylistic and expressive range in these half-dozen performances, she manages to neatly fold all of this material into an anniversary concert without diminishing the fact that her music continues to evolve. That ongoing development is reiterated with the closer, “Final Exit,” where she compresses many of the essences of the program into a rag-time-to-no-time tour de force, a last reinforcement of the idea that To Whom It May Concern is as incisive in its survey of Irène Schweizer’s art as it is comprehensive.
Bill Shoemaker; Point of Departure, USA, March 2012

 

Jazzwise, GB, April 2012

 

 

Die Jubiläumsnummer, der 200. Tonträger des, wer verkündet die außergewöhnliche Geschichte?, Labels Intakt ist für die große Dame des freien Jazz, die Pianistin Irène Schweizer freigehalten worden. Eine verdiente Würdigung, ohne Orden und ohne Geldpreis und trotzdem eine wichtige symbolische ‚Wertung‘ in der kleinen, finanziell ausgehungerten Welt der europäischen Improvisationsmusik. Und nichts wäre besser geeignet gewesen, die Welt, die Musik und die Pianistin zu feiern, als mit einem Soloprogramm der Grande Dame. Souverän, virtuos, mit wagemutigen Schnitten, repetitiven Rückgriffen verblüfft die Musikerin den Zuhörer. Das sorgfältig ausgewählte Programm enthält außer wundervollen Eigenkompositionen (To Whom It May Concern, Jungle Beat III, Hommage To Don Cherry) noch Stücke von Jimmy Giuffre, Carla Bley, Thelonious Monk und Dollar Brand/Abdullah Ibrahim. Die große Kunst besteht dabei darin, immer nach Schweizer zu klingen, auch wenn man in den vertrackten Sumpf einer Monk- oder Giuffre-Komposition verstrickt ist, den drängenden südafrikanischen Rhythmen eines Dollar Brand-Takes folgt oder die zarte Melodielinie von Carla Bleys ‚Ida Lupino‘ ausformuliert, da entsteht ein musikalischer Mehrwert, eine neue Form der Adaptierung dieser Klassiker. Eine der großen Piano-Soloeinspielungen der letzten Jahre liegt mit der Liveaufnahme ‚To Whom It May Concern‘ vor; ohne doppelten Boden, also mit viel Risiko gespielt. Unterhaltsam auf allerhöchstem Niveau.
mitter, Freistil, Österreich, April 2012

 

 

De la même génération, la pianiste suisse Irène Schweizer, après avoir été longtemps l'une des valeurs sûres du légendaire label berlinois FMP, est devenue l'un des plus solides piliers de la maison Intakt. Elle possède vingt-quatre CD et un DVD au catalogue : des duos avec de grands batteurs (Moholo, Sommer, Cyrille, Favre, Bennink), des rencontres avec des musiciens américains (George Lewis, Fred Anderson, Hamid Drake, le Trio 3…), une invitation de Barry Guy dans son London Jazz Composers Orchestra, le trio Les Diaboliques avec Joëlle Léandre et Maggie Nicols, etc., et six disques en solo avant ce récital donné au Tonhalle de Zürich pour son 70e anniversaire. Autant le dire d'emblée, ce concert fut d'un niveau exceptionnel. Pianiste très free dans les années 70 (après des débuts plus traditionnels), Irène Schweizer est parvenue à une maturité artistique exceptionnelle, tant au niveau du jeu de piano qu'elle maîtrise totalement, qu'à celui de la conscience et de la cohérence musicales — elle connaît toute l'histoire du jazz et sait tout jouer. Autant compositrice qu'improvisatrice, elle a ouvert des voies nouvelles dans la musique européenne tout en gardant fortement présent l'esprit du jazz afro-américain. Il en résulte une musique d'une rare plénitude, à l'image de son To Whom It May Concern qui ouvre le récital : une pièce magistrale digne des grandes œuvres contemporaines. Son programme est aussi cohérent qu'il est varié, et des pièces de Jimmy Guiffre, Carla Bley, Monk ou Dollar Brand s'y intègrent naturellement, comme son bel hommage à Don Cherry qui allie, comme la totalité des morceaux d'ailleurs, construction, lyrisme et charge émotionnelle.
Il est fâcheux qu'une telle artiste n'occupe pas le devant de la scène et ne soit pas invitée en vedette dans nos festivals français où l'on préfère se payer très cher telle nouvelle coqueluche du piano, sous prétexte que ça va faire venir du monde. Mais ce monde, mal informé mais très bien orienté, ne connaît pas Irène Schweizer, et nombre de programmateurs de festivals non plus ; et si oui, ils ne prendront jamais le risque de la programmer au rang qu'elle mérite. C'était notre éternelle rubrique : "on refait le monde".
En attendant, si vous êtes curieux, si vous aimez la musique, si vous vivez avec le jazz, procurez-vous ce disque magnifique.
Par Jean Buzelin, Cultur Jazz, France, 30 mars 2012

 

De reden waarom deze beide cd's worden gekoppeld stelt zich op als een mooie gelegenheid om de polyvalentie te illustreren van deze grote dame van het klavier, wiens decennialange reputatie was gebaseerd op eigen werk en vrije improvisatie. De eerste grote freejazzpianiste in Europa, zo staat ze geboekt, maar zowel in haar solo-concert op cd 1 als in haar rol als gaste bij een groep jongere leeuwen van de huidige generatie stapt ze met een Koninklijke knowhow in de figuratieve taal van nu (voor haar een revival, zou je kunnen stellen). Voor sommigen onder haar fans kan dit een verrassend pleidooi zijn voor de geschreven en groovende thematiek. Wellicht is Schweizer op een punt in haar leven gekomen, waarbij ze zich van dualiteit niets meer aantrekt en met plezier hommages brengt aan Thelonious Monk, Abdullah Ibrahim, Jimmy Giuffre en Carla Bley. Bovendien staat ze in cd 2 totaal in dienst van Wickihalders composities, die overigens lekker van de draaitafel spatten en er nogal wat citaten aan Monk inzitten, hopelijk met opzet, dan kan dit euvel als leuk detail bestempeld worden. Wickihalder verdedigt zich mooi tegenover de grote persoonlijkheid van Schweizer en ontstaat er nauw contact, in zijn idioom weliswaar. Het is eerder Dame Irène, die zich meesterlijk aanpast en toch kans ziet haar sterke stempel te zetten. De 2de cd is heel boeiend, maar draagt toch twee zwakke momenten in track 3 en 5, waar men Schweizer haast verplicht in een Keith Jarrett- obstinaat te stappen. De overige tracks getuigen echter van een intelligente, frisse en vrije aanpak.
Maar de top-cd is het solo-recital van Schweizer, waar de puurheid van haar eigen werk, zo rijk aan klankkleuren en architectuur, als een rots staat tegenover de uitvoeringen van bovengenoemde componisten, en omgekeerd evenredig. Deze albums zijn dus prachtige bewijsstukken voor sceptici, die beweren dat de Cecil Taylors van deze wereld geen geijkte jazz kunnen spelen, al is dat geenszins de bedoeling van Schweizer. Kijk maar naar haar jongere alter-ego Aki Takase, die de Europese impro-muziek mee de ultieme hoogte in helpt. Ja, Europa heeft meester(s)(essen) in haar gelid.
Chris Joris, Jazzmozaïek, Nr. 1/2012, Belgium

 

Born in 1941, Swiss pianist Irène Schweizer - part of the generation of Europeans who first mastered modern jazz - was imbued with African music played by expatriates such as Dollar Brand (Abdullah Ibrahim) and quickly plunged into energy music alongside pioneers like German saxophonist Peter Brötzmann and countryman drummer Pierre Favre. Since then her playing partners have ranged from drummer Hamid Drake and bassist Joëlle Léandre to up-and-coming Swiss improvisers including saxist Jürg Wickihalder.
One of those rare celebratory concerts that lives up to expectations, To Whom It May Concern, Schweizer's solo recital celebrating her 70th birthday, convincingly exposes every facet of her talents. The 10 tunes recorded in Zurich's Tonehalle demonstrate the iconoclastic pianist's command of her chosen idiom.
"Jungle Beat III/The Train and the River" is a new version of her vibrating composition matched with Jimmy Giuffre's folksy classic, with its theme slowed down to emphasize drama. Her strong left-hand accents on "Homage to Don Cherry" owe as much to such honky-tonk specialists as Meade Lux Lewis as the late trumpeter's World music. Note the key pressure she brings to Monk's "Four In One", pinpointing the composer's child-like innocence that translates into sardonic jocularity. Schweizer's own compositions, often played staccato, tremolo and with contrasting dynamics, logically mate techniques, tradition and transcendence.
Bonding over a mutual appreciation for the music of Monk and Steve Lacy, Schweizer and Wickihalder have played together regularly over the past decade. The fine quartet session JUMP! is the result of their mutual respect and accommodation. Seconded by steadfast Swiss bassist Fabian Gisler and subtle and inventive German drummer Michael Griener, the group cycles though originals by the saxophonist. The frontline players' musical rapport conclusively dissolves their approximately 40-year age difference. Schweizer's experience means she knew Lacy as a peer while Wickihalder studied with him. That familiarity on Wickihalder's part may be the disc's shortcoming however. There are points at which the sound of his soprano is not individual enough. Griener's cymbal slaps, triangle pings and rim shots lighten those junctures when Schweizer's tremolo keyboard command threatens to overpower the others while his clinks, rolls and ruffs provide a steady foundation over which Wickihalder's vibrated whistles and multiphonics can soar without profoundly altering the themes isolated in the pianist's intricate licks.
Key tracks are the brief "6243D (armstand back double somersault 1,5 twists free position)" and the extended and appropriately titled "High Wire Dancer". As properly timed as a gymnast's routine, the former gives Schweizer space to interpolate a couple of Monk quotes alongside her pounding and key clipping while Wickihalder finally transcends Lacy's influence. Symbolically describing an improviser's skill, "High Wire Dancer" has a safety net in the pianist's continuous, percussive cascades. Meanwhile the reedist melds double tonguing and reed bites into a horn-shaking, almost-Oriental-sounding ending with a series of discursive squeals and quacks.
Ken Waxman, THE NEW YORK CITY JAZZ RECORD, March 2012, USA

 

Reiner Kobe, Jazzpodium, März 2012, Deutschland

 

Martin Woltersdorf, Kölner Stadt-Anzeiger, 21. März 2012, Deutschland

 

Ken Vos, Jazzism, Maart 2012, Nederlande

 

Ludovic Florin, Jazzman / Jazz Magazine, Mars 2012, France

 

When Irène Schweizer sits alone at the keyboard in Zurich's Tonhalle in April 2011, two months before her 70th birthday, the magic in the air materializes fast. Broad-shouldered fairy tales are narrated with the impassioned grace of someone intimately acquainted with the instrument, acting as the causal factor of sound's chemical reaction with the surrounding air molecules. Tackling a programme including affectionate homages (of which Carla Bley's "Ida Lupino" and Thelonious Monk's "Four In One" are both outstanding), the pianist questions the very meaning of the term "interpretation", turning known quantities into utterly individual expression, a combination of concrete philosophy and extrasensory intuition – imbued with harmonic permissiveness – lying at the basis of convincing execution. And then there's the veritable spiritual restitution of Schweizer's own material: "Hüben Ohne Drüben", chimerical and exact at one and the same time, "Jungle Beat III", a sabotage of jazz triviality mixing wit and technical skill, and the masterpiece "Bleu Foncé", an archetype of invigorating pulse and earnest polyphony that should be used as a tutorial in music schools. The older she gets, the better she plays.
Massimo Ricci, www.paristransatlantic.com, March 2012

 

Bjarne Søltoft, jazznytt, nr. 2 / 2012, Norway

 

Švýcarská klavíristka Irene Schweizer se u příležitosti svýh nedávných sedmdesátin mohla s uspokojením ohlédnout: vedle nespočetné řady koncertů v různých konstelacích mohla sečíst dlohou řadu alb, která si vydobyla značné renomé: osmnáct na Free Music Productions, další na značkách Atavistic, Maya, Ogun, Hat Hut a Captain Trip, ale především plných třiatřicet na Intakt Records (ze dvou set desek této značky), z toho osm sólových. Myslím, že nepřeháním, když budu tvrdit, že každé nové CD této nekonvenční improvizátorky je událostí, o které se hovoří. Tím spíše pak To Whom It May Concern s podtitulem Piano Solo Tonhalle Zürich, nahrané právě k jejím sedmdesátinám 11. dubna 2011 v akusticky perfektním prostředí této hudební síně.

Jde o další ze zmíněné řady sólových alb, na kterých tato hudebnice zaznamenává své vrcholné koncerty v nejrůznějších prostředích? (Musím k tomu podotknout, že Irene Schweizer neuznává překotná vydávání nejrůznějších vystoupení a že je považuje za nadbytečná, jak mi sdělila při rozhovoru v Praze. Právo na vydání mají pouze díla, kde "to zajiskří".) Když to porovnám třeba s First Choice nebo Many and One Direction z minulých let, zůstává tu totožná verva, absolutní koncentrovanost, perfektní synchronizace obou rukou, a přece si tu vychutnávám něco navíc. Nabízí se ocenění zralosti (klavíristka se mi v Praze svěřila, že zdaleka nemíří do důchodu), s níž souvisí naprostá samozřejmost projevu či nenásilné prostoupení razantního úderu a rytmu s něhou umírněnosti. Ano, výbojnost i křehkost, prostřídávání nálad v rychlém, byť nezbrklém sledu, nepotřebujícím jakoukoli vatovou vycpávku, to jsou jednoznačně klady, které tuto virtuozku pasují mezi současné špičky. V jejím podání se inovativnost snoubí s přídechem tradice, ovšem nekonvenčně pojaté (od bluesové inspirace až k zakoketování s minimalismem), čistota projevu improvizací je posouvá k definitivnosti. Právě kontaminace perfektního mistrovství s určitou nezvyklostí přináší další dimenzi. Přitom Schweizer přes dostihy přepršek tónů a přes ponoření do strun klavíru (ve Scratching at the Tonhalle) nemíní překročit určitou hranici pokusnictví, jejím základním přístupem zůstává zvonivá průhlednost, plynulost beze švů, důraz na melodické pasáže, kde perkusivnost vystřídá lyričnost, kde hybnost doprovází zpěvnost.

Většinu repertoáru Irene Schweizer tvoří právě improvizace. A tady je další neobvyklost tohoto alba: klavíristka své improvizační umění prostřídává s kompozicemi Thelonia Monka, Dollara Branda, Carly Bley a Jimmiho Giuffra (v určitém smyslu i Dona Cherryho, kterému zde vzdává poctu). Rozeznáváme rozdílnost odpovídajících přístupů k těmto skladatelům (nejvíce jí odpovídá Monk, bližší je jí podle mého názoru Brand nežli Bley), přesto pod těmito převleky zůstává stále ona, nezapře svoji podstatu, ani když monkovsky ladí začátek svého finále. A tak si uvědomujeme, že nejvlastnější je jí skutečně vlastní, zcela niterně laděná improvizace.

Deset zastavení desky, obnášející více než 51 minut, je zároveň sebekritickým výběrem z koncertu, z něhož nepoužito zůstalo dalších 23 minut. I to o něčem svědčí. Prostě: kdo chce slyšet perfektní výkon této klavíristky, nemůže toto CD opomenout. Po závěrečných ovacích v Tonhalle klavíristka řekla: "V sedmdesáti už člověk nic nemusí, ale může." A může toho opravdu hodně.
Zdeněk Slabý, www.hisvoice.cz, April 2012, Czech Republic

 

 

I want to start this review by saying a whole bunch of things at once, but I will try to present them in some order. First, this is a live concert by Ms. Schweizer at the Tonhalle in Zurich with three of the pieces omitted. Second, she plays in a variety of styles, reflecting a whole range of influences from the other composers whose tunes she plays here, to ragtime, to the second Viennese school and Elliott Carter, to Cecil Taylor, as the notes state, but as I hear her, she makes these influences hers. Partly because of the classical influences, some of her playing sounds like a cross between Cecil Taylor and Keith Jarrett. Third, I own a bunch of her records and am a great fan of hers. All of this is to say that this is one really great recording. The concert opens gently with her typical harmony featuring great left hand patterns with a full melody line in right. The mood keeps changing going from nice lyricism to sharp dissonances. "Scratching" is probably my favorite piece here with Schweizer scratching on the strings and sides of the piano. The next piece begins with one of her improvisations and leads nicely into Jimmy Guiffre's "Train and the River." Her rendition of Monk's "Four in One" adds her dissonances in a way I think Monk would approve, and on "Xaba" she gets the rhythm right in a way Abdullah Ibraham would approve. "Final Ending" begins with a repeating pattern in bass which builds. Schweizer then moves to upper register all over the piano using a single note pattern. The piece then develops similar patterns to the opening piece with what I hear as references to other pieces as if she is tying all ends together with nice ending, followed by an audible "thank you." Highly Recommended.
Bernie Koenig, Cadence, USA, July-August-September 2012


Nadat ze in 1966 een concert van Cecil Taylor had bijgewoond, wilde Irène Schweizer de piano naar verluidt opgeven. De Zwitserse pianiste was nog maar pas onder invloed gekomen van de revolutionaire free-beweging maar stond na dat concert plots weer met beide voeten op de grond: de nieuwe muzikale paden die zij wilde gaan bewandelen en ontdekken, daar was Taylor al lang gepasseerd en ze besefte dat ze daar niets meer aan kon toevoegen. Wilde ze met haar muziek nog enige rol van betekenis spelen, moest ze zich muzikaal heroriënteren en haar eigen route uitstippelen. Schweizer slaagde daar uiteindelijk ook in, want dankzij samenwerkingen met vooral Rüdiger Carl, Pierre Favre, Peter Kowald en Evan Parker vond ze een interessant evenwicht tussen de oudere jazzstijlen, experiment en vrije improvisatie, waardoor ze nu al enkele decennia bekend staat als de ongekroonde koningin van de Zwitserse avant-gardemuziek. Vorig jaar vierde ze haar zeventigste verjaardag met een solorecital in de spectaculaire Tonhalle in Zürich.

Het moet vreemd gevoeld hebben voor Irène Schweizer, zo helemaal alleen op een podium op maat van symfonische orkesten en koren, met een bomvolle en aandachtige zaal als kers op de taart. Wat een verschil met de omstandigheden waarin improviserende musici veelal moeten optreden. Niet te verwonderen dat de pianiste zich in haar sas voelde in de Tonhalle en dat het spelplezier van het album afstraalt. De taaie improvisatie, het zoeken en wroeten wordt op 'To Whom It May Concern' geweerd ten voordele van gebalde stukken en composities, aanstekelijke deuntjes en zelfs een zeldzame standard. Schweizer maakt tevens van de gelegenheid gebruik om eer te betonen aan musici die haar hebben geïnspireerd doorheen haar carrière. Zo is Thelonious Monk van de partij met 'Four in One' en schreef de Zwitserse zelf het mooi hotsende 'Homage to Don Cherry'. Er passeren daarnaast ook stukken de revue van Jimmy Giuffre, Carla Bley en Dollar Brand (Abdullah Ibrahim), niet toevallig musici die de jazz op een of ander moment creatieve of nieuwe impulsen gaven.

In sommige stukken, zoals de titeltrack en 'Scratching at the Tonhalle' (een beter passende titel had ze niet kunnen verzinnen) moet de luisteraar wel door een taaie korst zien te raken maar in de meeste gevallen gutsen ritmes en melodieën in overvloed uit de piano. Het stuk dat Schweizer schreef voor Don Cherry is zelfs bijna pure boogie woogie en werkt zowaar op de benen. De figuurtjes en loopjes met de linkerhand zijn overigens een constante in de hele set. Schweizer kiest regelmatig voor echte grooves, waar ze dan op een opvallend jazzy, bluesy of lyrische manier overheen soleert, zoals in 'Blue Foncé' en Dollar Brands 'Xaba'.

De meest vooruitstrevende muziek is dit dan ook zeker niet, maar over de kwaliteit die de zeventigjarige pianiste aflevert kan niet worden gediscussieerd. Intakt had overschot van gelijk om dit uitstekende verjaardagsconcert uit te brengen als 200ste release. Twee keer feest dus!
Joachim Ceulemans, Kwadratuur, Belgium, 4. Juni 2012

 

Zdeněk Slabý, Kulturni Magazin UNI, 1/2013, Czech Republic (PDF-File)

 

to Intakt home