INTAKT RECORDS – CD-REVIEWS
Irène Schweizer - Pierre Favre

Ulrichsberg. Intakt CD 084

 

 

One of the albums of the year

Two free-improv titans at work – and both Swiss. Percussionist Favre has been a huge presence in Europe since the 1960s, and his relationship with pianist Schweizer goes back to 1966. A hard-hitting pianist who also brings delicacy and shape to unstructured music, Schweizer ripples seamlessly throughout. She lets Favre fill shrewdly scattered open spaces, powers into jazzy pulses, disappears into quiet meditations, broods in booming chords, and delivers as dazzling a display as any in her field. Favre unleashes a percussion showcase of earthquake rumbles and chattering stickwork on a dedication to the bassist Peter Kowald. Unwritten Messages is an investigation of under-the-lid pluckings. Nomades and Waltz for Joyce get close to free-jazz Bill Evans. The kind of free jazz that makes the idiom new friends, and likely to be one of the albums of the year.
John Fordham, The Guardian, England, Febr. 04

 

 

Ein ganz besonderer Moment (5 Sterne)
Es gibt jene seltenen Momente, in denen sich die Zeit auseinander zieht, die Erde schneller zu rotieren beginnt und zugleich stillsteht und alle Gesetze der Ästhetik ausgehebelt werden. Im Jazz nennt man das Kommunikation. Doch dieses hohe Gut, das sich alle Jazz-Musiker so gern auf die Fahnen schreiben, wird doch leider nur allzu selten eingelöst. Als Pierre Favre und Irène Schweizer letztes Jahr die pastorale Bühne des Ulrichsberger Kaleidophons betraten, wusste niemand im Saal, was er erwarten durfte. Doch das Duo musste nur wenige Töne und Takte spielen, bis offenbar wurde, dass hier ein ganz besonderer Moment angebrochen war. Eben einer jener Augenblicke, in denen sich die Zeit ausdehnt … Die Pianistin und der Drummer wurden intim und gleichermassen explosiv. Sie hatten einander unendlich viel zu sagen, begaben sich aber nicht in einen Tunnel, sondern liessen das Publikum an ihren Gesprächen teilhaben. Kein einziger Ton wurde verschenkt, jede Idee, jede Phrase sass. Der Austausch funktionierte auf allerhöchstem Niveau. Beide Musiker hat man selten so inspiriert, konzentriert und unvoreingenommen erlebt. Irène Schweizer überraschte mit der Zugänglichkeit des Spiels. Sie agierte so frei wie immer, scheute sich aber nicht vor warmen, folkloristischen, manchmal für Bruchteile eines Momentes gar kitschigen Idiomen. Favre hingegen war an Schweizers Seite ungleich dynamischer zu erleben als gewohnt. Aus der zeitweilig zu orchestraler Fülle anschwellenden Musik des Duos sprach nicht nur ein Höchstmass an gegenseitigem Respekt, sondern auch ein unbegrenztes Vertrauen, das aus 40-jähriger gemeinsamer Arbeit resultiert.
Wolf Kampmann, Jazzthetik 4/04, Deutschland

 

 

Just enjoy
Ms. Schweizer has long been one of guiding lights of European avant-jazz piano since early recordings from the late sixties. She has five amazing duos with a number of the best improvising drummers from around the globe, Louis Moholo, Han Bennink, Gunter Sommer, Andrew Cyrille and now her second duo recording with the wonderful Swiss percussionist/drummer Pierre Favre. Irène and Pierre first played in a trio together as far back as 1966 and soon worked with Peter Kowald, Peter Brotzmann and Evan Parker! Irène and Pierre first played as a duo in the early seventies and have continued to do duos sporadically ever since. There is an extraordinary balance here of two strong, well matched musicians, a mature and well seasoned integration of focused free spirits. Pierre Favre is also one of Europe's finest percussionists and composers, with some half dozen great releases on Intakt and ECM. The first piece, "Twin Dialogue", moves effortlessly through a variety of connected genres, from some more melodic freer regions to a rich and refined bluesy second half, later inventing song-like structures from different connected streams. Incredibly well recorded, it was impossible to tell that this was live (from May of this year) until I heard the applause. "It's About Time" shows a more minimal, yet still enchanting side, which evolves through dynamic, yet controlled eruptions. There are a number of powerful and intense sections, yet they can end with some wonderfully peaceful conclusions. On "Unwritten Messages", Irène plays some incredibly nimble and magical sounds from inside the piano as Pierre also elegantly weaves ultra-subtle percussive spice in the cracks. They occasionally break into some surprising, yet endearing song-like sections, forgetting just who I was listening toS? A Ramsey Lewis meets Ahmad Jamal gospelish thang, maybe?!? Forget I said that, just enjoy.
Bruce Gallanter, Downtown Music Gallery, New York, January 2004.

 

 

Traumpaar
Gäbe es ein Traumpaar des Schweizer Jazzschaffens zu bestimmen - Irène Schweizer und Pierre Favre würden mit Bestimmtheit (und Abstand) das Rennen machen. Vor 40 Jahren haben sie erstmals im Duo gespielt, und sie tun es bis heute. Was besonders erfreulich ist, zählen die beiden nimmermüden Klangerschaffenden doch international längst zur ersten Garde. Im Mai 2003 trafen sie zum x-ten Mal zusammen. Auf der Festivalsbühne in Ulrichsberg boten sie ein denkwürdiges Konzert, das glücklicherweise mitgeschnitten wurde. Keine Frage, dass sich «Intakt» - das von Schweizer vor 20 Jahren mitbegründete Musiker-Label in Zürich - die Bänder gesichert und zum Jahresabschluss ein wunderbares Album daraus gemacht hat. Beim Anhören wird eines besonders deutlich: Die beiden alten Freunde, die beide die 60 überschritten haben, strotzen nur so vor Spielfreude und jugendlichem Elan.
(fn) © Aargauer Zeitung / MLZ; 05.12.2003

 

 

Feverishly recommended
Pianist Irène Schweizer and drummer Pierre Favre's accomplishments within the European modern jazz/improvising scene are well documented. Besides, this outstanding release proves that notion beyond a glimmer of doubt. Recorded live in front of an appreciative audience, the duo fares rather well sans a bassist. In fact, they often perpetuate a sound and demeanor that is quite deceptive. As Ms Schweizer's busy and effective left-hand chord voicings often serve as an additional rhythmic component. But it's the duo's intuitiveness or second guessing mechanisms that provide a glowing aura to the body of these six pieces. On this outing, the listener will be treated to Ms Schweizer's flailing arpeggios and Favre's polyrhythmic attack, underscored with contrapuntal exercises amid a quasi, structured-free approach. They activate an element of controlled turbulence via an assortment of surprising contrasts built upon mini-motifs often enacted as sub-themes amid variances in meter. At times, the musicians mimic each other, while countering notions and reengineering frantic movements into toe-tapping grooves. And in other instances, the artists surge onward with the energy of a rumbling freight train. To that end, this impeccably recorded CD, duly captures the musicians' wit, technical veracity, and insightful communion of the musical spirits. (Feverishly recommended)
Glenn Astarita, JazzReview.com., Mai 2004

 


Inspirationsquell
Neue CD des Duos Irène Schweizer - Pierre Favre

Seit bald vierzig Jahren bilden die Pianistin Irène Schweizer und der Schlagzeuger Pierre Favre ein musikalisches Dream-Team - und dennoch ist von Routine und Langeweile nicht das Geringste zu spüren. Die beiden Wahlzürcher Jazzmusiker führen auf den Bühnen der Welt immer wieder intime musikalische Dialoge, die bis jetzt erst einmal auf einem Tonträger dokumentiert wurden. Jetzt ist auf dem Label «Intakt», das mit der Roten Fabrik verbunden ist, eine zweite CD erschienen. Gerade weil die Scheibe Aufnahmen (von einem Live-Konzert im österreichischen Ulrichsberg) enthält, die eigentlich nicht zur Veröffentlichung geplant waren, wirkt das Spiel des Duos frischer, unbeschwerter und frecher als dasjenige, das man von der CD aus dem Jahr 1990 noch im Ohr hat.

Über die Jahre haben Irène Schweizer, die weit über die Landesgrenzen hinaus bekannte Improvisationskünstlerin, und Pierre Favre, der Klangpoet am Schlagzeug, eine eigene Musik entwickelt, die schon nach wenigen Sekunden auch in einem «Blindfold-Test» eineindeutig zu identifizieren wäre. Dies ist umso erstaunlicher, als die beiden vor den Konzerten keinerlei Absprachen treffen und nur selten festgelegte und notierte Stücke interpretieren. Allerdings haben sich da in einem riesigen «Kellerarchiv» Vorräte angesammelt, aus denen sich das Duo nach Belieben bedienen kann. Das gemeinsame Fundament bildet immer der Jazz, wenn auch metrisch eingehaltener Swing und exakt durchgehaltene Harmonieprogressionen meist fehlen. Darüber aber bauen sich diese typischen Arpeggi und Clusters der Pianistin und das differenzierte und einfühlsame Spiel des Perkussionisten auf. In solchen Situationen entstehen immer wieder neue Ideen, Dialoge, Diskurse. Schweizer und Favre werden offensichtlich nie verlegen, sich gegenseitig und dem staunenden Publikum Geschichten zu erzählen. Die Erzählungen sind einmal gewalttätig und dann wieder sanft und verspielt.

Wer das Duo über die Jahre verfolgt hat, wird schnell spüren, dass das Ulrichsberger Konzert etwas Besonderes war. Da werden - im Gegensatz zu vielen Auftritten, die man in den letzten Jahren erlebt hat - keinerlei Konzessionen gemacht, da wird oft wieder frei und auf hohem Energieniveau improvisiert, da kommt eine neue Form der einst abgelegten Radikalität zum Zug. Das Konzert in sechs Teilen (Favre spielte - für ihn ungewöhnlich - auf einem Mietinstrument) lebt von einem ausserordentlich stringenten Bogen. Da gibt es nicht nur kleine, sondern auch eine grosse Form. Man bekommt beinahe den Eindruck, eine lange Komposition zu hören, die genau geplant war - auch wenn dieser Eindruck täuscht. Es bleibt faszinierend, die spannende gemeinsame Entwicklung dieses Duos zu verfolgen - eine Entwicklung, die auch Ereignisse in Gesellschaft und Politik reflektiert. Gerade aufgrund der Sensibilität und der Offenheit der beiden Künstler übt diese Musik als subtiler Katalysator auf den Wahrnehmungsprozess des Hörers einen starken Einfluss aus - selbstverständlich ohne jemals belehrend oder direktiv zu wirken.
Nick Liebmann, Neue Zürcher Zeitung; 11.02.2004

 

 


Luftige Dialoge
Die Pianistin Irène Schweizer und der Drummer Pierre Favre sind Meister der Improvisation. Ihre Live-CD ist eine Synthese von Raffinement und Power.


Von Peter Rüedi
Weshalb wird so viel nachgedacht darüber, wie Musik, wie Kunst herzustellen, so wenig aber darüber, wie sie wahrzunehmen sei? Während Jahrhunderten wurden ganze Bibliotheken geschrieben über die Regeln der Kunst, Bücher über deren Rezeption finden auf ein paar Regalen Platz. Es ist ja nicht verboten, Kunst als Ergebnis eines autonomen Schöpfungsakts zu verstehen. Wie ein Landschaftsausschnitt, ein Stein, ein Wasserfall. Gott hat, weiss der Teufel, auch nicht gefragt, ob uns die Welt gefalle, als er fand, dass sie gut war. Womit schon angedeutet wäre, dass jede künstlerische Schöpfung eine Wiederholung, Revision, Parodie, wie auch immer: nur ein Reflex der einen grossen Genesis ist.

Dagegen gibt es allerdings Strategien. Schon das Wort «Schöpfung» hat einen Hautgout angenommen, der jeder ehrlichen Haut in die Nase sticht. Die meint: Kunst kommt von Können, sei ein Handwerk, stelle etwas her für jene, die davon, und sei es zu ihrer Unterhaltung, Gebrauch machen wollen. Andere gehen weiter: Kunst ist eine Hervorbringung, die erst der Betrachter vollendet, jeder einzelne für sich und jeder anders; ist, am Ende, überhaupt nur Ausgangsmaterial, mit der Provokation vorgelegt, dass der Adressat daraus etwas macht. Das Thema ist endlos. Wie die Beantwortung der Brechtschen Frage, wie sich ein und dieselbe «Hamlet»-Aufführung ausnehme für einen, dem eine Wurst, vier Bier, ein Menu gastronomique, ein Hungergefühl, ein Ehekrach oder ein Verliebtheitsanfall auf den Magen drückt.

Impressionistische Zartheiten Ende der Abschweifung. Sie sollte nur mal wieder auf die alte These zielen, es sei zweierlei, ob sich der Zuhörer auf eine Musik konzentriere oder ob er sie beiläufig, sozusagen aus dem Nebenzimmer, wahrnehme. Letzteres ist, entgegen verbreiteter Meinung, auch eine produktive Haltung, oft genug und gerade bei Piecen, die mit grösstem Anspruch daherkommen. Mahler hören, wie eine Filmmusik aus dem in der Ecke unbeachteten Fernsehgerät, kann durchaus erlösend wirken (für den Zuhörer wie für Mahler). Allerdings sei eingeräumt, dass für anderes das Gegenteil gilt. Die Musik, welche Irène Schweizer und Pierre Favre auf einer bemerkenswerten, dichten und doch beschwingten Live-CD eingespielt haben, verlangt ungeteilte Aufmerksamkeit, gerade weil sie das Produkt eines hoch entwickelten, humorvollen und entspannten Spiels ist. Es ist erst der zweite veröffentlichte Dialog der beiden, was deshalb erstaunlich ist, weil die Ikonen der europäischen freien Improvisation seit den sechziger Jahren in Hunderten von Konzerten, in vielen Formationen, immer wieder aber auch im Duo gespielt haben.

Dies nun sind Aufnahmen, die der österreichische Rundfunk bei einem Konzert in Ulrichsberg mitgeschnitten hat, integral und ohne Redaktion. Favre, der nicht wie gewohnt auf seinem ausgedehnten perkussiven Zymbalen-, Glocken- und Trommellabor spielte, sondern auf einem bereitgestellten Schlagzeug zurecht- und zur Sache kommen musste, sagt es so: «Die erste CD hatte eine bestimmte Luftigkeit, vielleicht auch Heiterkeit. Aber das musikalische Material ist heterogener als jenes von Ulrichsberg. In Ulrichsberg pulsierte eine Energie, die selten ist. Der Spielbogen hat etwas Zwingendes. Alles ist aus einem Guss.»

Stimmt. Auch Irène Schweizer, die wie Pierre Favre nie verleugnete, dass sie vom Jazz kommt und dessen Fundus die Grundlage ihrer frei improvisierten pianistischen Alchemie war, praktizierte in den sechziger und siebziger Jahren jenen dampfenden Free Jazz, dessen Kernwort «Energie» war. Mehr und mehr entwickelte sie aber in der Folge ein Vokabular der feineren, endlich feinsten Differenzierungen. Jetzt liegt sozusagen eine Synthese von Raffinement und Power vor. Schweizer war immer am Schlagzeug und an der perkussiven Dimension des Pianos interessiert, aber eben auch an feineren pianistischen Texturen bis zu impressionistischen Zartheiten. Will sagen: Was sie mit ihrem alten Freund Favre hier präsentiert, ist Dynamik pur - das Gefälle zwischen Pianopianissimo und Fortefortissimo und allen Nuancen dazwischen. Überall ist Wunderland. Grosse, gelassene, kluge Musik.
Peter Rüedi, © Die Weltwoche; 05.02.2004

 


Neue CD: Schweizer/Favre
Leichtigkeit und Tiefe des Jazz

mbz. Ihre musikalische Partnerschaft reicht in die Sechzigerjahre zurück. Die Pianistin Irène Schweizer und der Schlagzeuger Pierre Favre waren Pioniere des Free Jazz in der Schweiz, wirbelten an den ersten Jazzkonzerten in Willisau nicht nur Staub auf. Ihre Wege teilten und kreuzten sich immer wieder: eine «diffizile Balance von Nähe und Distanz» (Schweizer). Erstaunlich, dass nach 1990 jetzt erst die zweite Duo-CD dieser Partnerschaft erscheint, der Mitschnitt eines Konzertes vom Mai 2003 in Ulrichsberg (Österreich). Er bestätigt Favres Worte: «Als Improvisatoren tanzen wir zwar weiterhin auf einem hohen Seil, aber dieser Tanz wird, je länger wir spielen, desto leichter und vertrauter.» Das allerdings ist nicht mit routinierter Oberflächlichkeit zu verwechseln. Tatsächlich ist das vom ORF glücklicherweise aufgenommene Konzert von hoher Dichte und Energie oder Š in den Worten Schweizers Š von einer «zwingenden rhythmischen Strömung». Hier spielen zwei Individuen, die nicht erst eine gemeinsame Basis ertasten müssen, sondern die gleich zur Sache kommen, zu einem swingenden, (poly-)rhythmischen Dialog, lustvoll, vital und stringent. Tiefgründige Musik mit einem hohen Reibungspotenzial, wie es einem Jazz ansteht, der sich nicht als gepflegte, weich gespülte Stimmungskulisse versteht.
Meinrad Buholzer, Neue Luzerner Zeitung, 3.3.04

 

 


Sie (62) ist Pianistin und als solche die Frau Nummer eins des freine Jazz in Europa. Er (66) ist Schlagzeuger und hat sein Spiel weg vom Hintergrunddasein des Rhythmusknecht entwickelt. Beide kommen aus der Schweiz: Irène Schweizer und Pierre Favre. Sie hat stets auch mit perkussiven Elementen gearbeitet, er hat sein Drumset hin zum Melodisch-Thematischen individualisiert. Im Sommer 2003, im österreichischen Ulrichsberg, fanden diese in Jahrzehnten gewachsenen Zwiegespräche einen magischen Höhepunkt: eine Stunde Powerplay, rhythmisch intensiv, lustvoll, fintenreich, Auge in Auge und voll zwingender Interaktion. Energische Spielfreude von gekipptem Ragtime bis zu geschlagenen Soundclustern, gut emporgehoben zu vertracktem Swing.
Ulrich Steinmetzger, Rheinischer Merkur, Deutschland, 19. Febr. 2004

 

 

Les 23 meilleurs disques du mois / Jazzman, France , 4 stars

La pianiste Irène Schweizer et le batteur-percussionniste Pierre Favre sont deux inclassables libertaires, deux irréductibles, deux inventeurs de fraìcheur musicale, deux francs-tireurs, dont le collaboration remonte à la fin des années 60 (notamment avec le contrebassiste Peter Kowald, mort l'an dernier, et à qui ils rendent un bel hommage). L'intégralité de ce concert de mai 2003 à Ulrichsberg, enregistré à point nommé par la radio autrichienne, donne une idée riche, profonde, variée de ce qu'ils sont susceptibles de faires aujourd'hui. Pas vraiment de "ce qu'ils font" …aus sens où leurs rencontres sont encore relativement rares, et où elles ne présentent pas un répertoire, un travail prémédité. Le piano d'Irène Schweizer est un régal ! Par la maîtrise du toucher, sur toutes les dynamiques mises en oeuvre, du chuchotement au fortissimo; par la conscience rythmique ensuite, quel que soit le tempo, avec un sens de la pulsation, un placement des notes exemplaires, même quand elle joue complètement "en l'air" … Par un sens de la forme également: symétries, inversions des figures, vagues qui montent, qui descendent, roulent sur elles-mêmes … du punch le plus massif à la scintillation la plus délicate, on n'est jamais dans la débraillé, toujours dans l'attention au son. Face à ce clavier exemplaire, la batterie de Pierre Favre s'embrase et flambe joyeusement. Avec une pallette de cuivres frappés, frottés, tantôt pétillant comme un feu de bois clair, tantôt soufflant comme une forge haletante. Et qui phrase et chante autant que le piano martèle et rythme!
Yvan Amar, Jazzman, Le Journal de tous les Jazz, Mars 04, Paris


 

5 Punkte

Musikalische Zwilinge: Das erste Duo-Konzert von Irène Schweizer, p. und Pierre Favre, dr, war das Resultat eines Zufalls. Anfangs der 70er-Jahre waren die beiden mit Johnny Dyani, Peter Brötzmann und Robin Kenyatta auf Tournee. Man reiste in zwei Autos. Einmal kamen nur Schweizer und Favre rechtzeitig an. Das war der Anfang einer sporadischen, aber ausserordentlich symbiotischen Zusammenarbeit, die bis heute nichts von ihrer Intensität und Schlüssigkeit eingebüsst hat, wie der Konzertmitschnitt «Ulrichsberg» beweist, der letztes Jahr am Urlichsberger Kaleidophon entstand. Hier ist ein leidenschaftliches, aber nie kopfloses Duo am Werk, das sich viele Freiheiten herausnimmt, ohne den Bezug zur Jazztradition vermissen zu lassen. Ernsthaftigkeit und Humor gehen in dieser engagierten Musik Hand in Hand.
(gsteiger), Jazzzeit, Österreich, Zeitschrift für Musik und Lebenskunst, März 04

 

Nell'attivita di Irène Schweizer e di Pierre Favre il duo e praticato in modo frequente. In particolare la pianista ha rivolto la sua attenzione in modo sistematico all'incontro a due con batteristi, che l'etichetta svizzera Intakt ha documentato con minuzia dal 1986 al 1995, pubblicando le registrazioni, tutte dal vivo tranne che per due brani con Cirylle, della pianista di Schaffhausen con Louis Moholo, Günter "Baby" Sommer, Han Bennink, Andrew Cirylle e lo stesso Favre. Un'operazione diversa da quella concertata da Cecil Taylor per la FMP, perché in quel caso si trattava di registrazioni effettuate nell'arco di pochi giorni, mentre qui, diluiti in dieci anni, i dischi comprendevano una fetta non indifferente dell'attivita artistica della pianista. Gia in quella serie, il disco con il percussionista elvetico era quello che denotava maggiore coesione e sintonia, sviluppato su basi estemporanee sotto il punto di vista del materiale affrontato, ma con radici ben salde e profonde per quanto riguarda la capacità di comune sintesi, di ascolto e comprensione reciproca. Tutto ciÚ ha certamente una spiegazione: Favre e la Schweizer hanno alle spalle una lunga frequentazione, iniziata nel 1966 al festival di Montreux, dove fecero la loro prima conoscenza. Incontratisi nuovamente a Zurigo qualche tempo dopo, Favre chiese alla pianista se fosse disposta a lavorare per la ditta Paiste, che produce i celebri piatti per batteria. Iniziarono cosÏ a fare duetti, anche di batteria, e dal '67 cominciÚ l'attività in trio e quartetto, tra cui il celebre sodalizio con Peter Brötzmann e Peter Kowald, che li portÚ ad un'ampia serie di concerti in tutta Europa tra il '68 e il '69. In quelle ed altre occasioni si accorgevano che loro due costituivano sempre più il nocciolo di molte formazioni, in cui erano coinvolti tra gli altri Trevor Watts, Gerd Dudeck, Charlie Mariano e John Tchicai. Il duo vero e proprio davanti a un pubblico ebbe perÚ un inizio casuale: durante un tour italiano, la Schweizer e Favre si trovarono a Bologna senza i loro compagni Johnny Dyani e Peter Brötzmann, e dovettero iniziare il concerto in due. Ecco dunque che questo Ulrichsberg, registrato nella città tedesca sempre dal vivo nel maggio del 2003, giunge come tappa importante di un sodalizio intenso, durato sette lustri, e che, a giudicare dai risultati, non accenna a sbiadirsi nella routine. Uno dei momenti piu intensi del disco e "Ulrich, Ulrich, der Wagen bricht!", dedicato a Kowald, scomparso prematuramente nel 2002. Dopo una lunga introduzione della batteria, i due strumenti creano un fitto e tenace tessuto poliritmico, sfociano in un ritmo cadenzato e arcaico, per poi adagiarsi su un trillo del piano, che porta alla melodia intensa e toccante del finale. "Unwritten Messages" e senz'altro il pezzo piu avventuroso sotto il punto di vista timbrico: le corde del pianoforte vengono pizzicate e percosse, si formano nuvole sonore in continua metamorfosi, e il percussionista misura questi spazi rarefatti con fantasia e gusto melodico inesauribili. La ricerca melodica e timbrica Ë costante e felicissima in tutto il lavoro dei due musicisti, e se la Schweizer tiene spesso d'occhio la dimensione ritmica del piano, l'approccio di Favre ha una qualità melodica di grande qualità espressiva e dinamica. Pur nello sviluppo di brani in gran parte improvvisati, i due musicisti tengono sempre d'occhio la forma generale in cui la musica prende corpo: ai momenti di intensità e saturazione fanno da bilancia le rarefazioni e le ricerche timbriche, le geometrie piu astratte si incontrano con ritmi simmetrici e precisi richiami melodici. La parte centrale di "It's About Time" e "Nomades" mostrano sotto questo punto di vista momenti sorprendenti per coesione, reciproca reattività e capacità di costruzione. Dopo i cinque dischi degli anni Ottanta e Novanta, questo rappresenta uno splendido sigillo, o forse un nuovo punto di partenza. Particolarmente accurato èil libretto interno, con una bella intervista con Favre e la Schweizer.
Valutazione: * * * *
Giuseppe Segala, All About Jazz Italy. March 2005

 

Wenn Irène Schweizer und Pierre Favre zum Duo loslegen, bedarf es keinerlei gemeinsamer Absprachen. Seit fast vier Jahrzehnten kennen sich die Pianistin und der Perkussionist und haben in verschiedenen Kombinationen zusammengespielt. Zum Duo sind sie immer wieder zusammengekommen, was bislang auf einem einzigen Album dokumentiert war. Jetzt ist nach 13 Jahren eine weitere Duo-Platte erschienen, eine Platte, die beispielhaft freies Spiel zelebriert. Es ist der komplette Live-Mitschnitt vom letztjährigen Ulrichsberger "Kaleidophon"- Festival, ohne Schnitte und Auslassungen. Irène Schweizer und Pierre Favre tauchen ein in eine Welt stark rhythmisch geprägter Improvisation. Da Favre sein eigenes Schlagzeug nicht zur Verfügung stand, er auf die gewohnten Gongs und Cymbals verzichten musste, ist sein Spiel nicht so melodiös wie sonst. Er bleibt Schweizers perkussivem Anschlag und ihren rhythmischen Ausformungen auf der Spur. Die beiden steigern sich in einen wahren Spielrausch, der mehr mit Spontaneität als mit Routine zu tun hat. "Es pulsierte eine immense Energie", sagte Favre nach dem Konzert. "Der Spielbogen hat etwas Zwingendes. Alles ist aus einem Guss". Dem ist nichts hinzuzufügen.
Reiner Kobe, Jazzzeitung 4/04

 

 

Saxophones. Pierre Favre. Arte Quartett. Intakt CD 091

Ulrichsberg. Favre/Schweizer. Intakt CD 084

One of the most important skills contributing to the longevity of an improvising musician's career is versatility. A look at several successful examples demonstrates a commitment to adaptability: Evan Parker, William Parker, Kenny Wheeler, Anthony Braxton. Two new albums by venerable Swiss drummer Pierre Favre, one an improvised duet and the other a carefully sculpted quasi-sextet session, show why he has managed to remain relevant since the early Ō60s while so many others wallow in their back catalogue.

Saxophones, duly named because of the presence of the Arte Quartett (soprano, alto, tenor and baritone), is a set of tightly composed, semi-classical works, at times for solo drums (Favre being one of the innovators in this genre), at others for drums, the quartet and the additional voice of Michel Godard's tuba. Favre's presence on this record is more as behind-the-drumkit baton waver - except for the solo pieces, his drumming is strictly, though inventively, supportive. A wonderfully conceptualized album, Favre presents 11 pieces, most short statements, only the 11-minute «Anecdote» working in a suite-like format. Parallels to recent albums can be made with John Surman's Free and Equal (ECM) or Evan Parker's Alder Brook (Leo), other works which incorporate horns outside the typical solo-oriented jazz tradition. Favre's compositions make good use of the textural possibilities of the group's tonal range, be it with long tones or staccato bursts. At 50 minutes, the album can function as one multi-part piece, the solo drum sections used to break up the many varied, though overwhelmingly somber and gracious, melodies.

As melodic and restrained as Saxophones is is how bombastic Favre's live duet Ulrichsberg with countrywoman pianist Irène Schweizer can be. Schweizer and Favre have played together as early as 1967's Santana trio date with the late Peter Kowald (one track here is dedicated to him). The pianist also has made a career of working in tandem with creative drummers: Han Bennink, Favre previous to this album, Andrew Cyrille, Günter Baby Sommer, Louis Moholo (all also available on Intakt). This hour-long set is a masterful conversation on an array of topics. Schweizer avoids the heavy handedness of some other pianists concentrating more on wild intervallic jumps, tension-ridden passages and stylized jaunts. Favre, who has played in trad groups and free jazz combos has an amazing arrangement of techniques and approaches at his disposal; there is no direction Schweizer can go in without Favre providing the most tasteful accompaniment. It is this taste that separates these six pieces (5 to 15 minutes in length) from much improvised music - these musicians play free but think compositionally, creating a cohesion unexpected but certainly welcome.
Andrey Henkin. All About Jazz New York. July 2004

 

IRÈNE SCHWEIZER - PIERRE FAVRE live in Ulrichsberg (Intakt 084), ein Blatt an einem grossen alten Baum. Der Auftritt am 2. Mai auf dem Kaleidophon 2003 zeigte diesen Klassiker unter den europäischen Piano-Schlagzeug-Duos in bestechender Form, obwohl Favre mit einem fremden Drumset vorlieb nehmen musste. Er spielte daher weniger melodiös, dafür mit umso mehr rhythmischem Drive. Gepflanzt wurde der Baum bereits 1966, nach einer Begegnung auf dem Montreux-Festival. Favre vermittelte Schweizer einen Job als Sekretärin bei Paiste und startete ein Trio mit ihr und zuerst G. Mraz, dann Peter Kowald, das 1967 mit Santana (FMP 0630) einen Meilenstein der europäischen Free Music beisteuerte. Evan Parker kam Ō68/69 als vierter Mann hinzu. In den 70ern folgte dann eine Viererformation mit B. Guérin und G. Dudek und das Trio Rüebli mit L. Francioli oder Projekte mit Tchicai oder Mariano. Mitte des Jahrzehnts wurde die Verbindung Schweizer - Favre loser, er spielte mit Michel Portal in Frankreich, sie leitete Trios mit B. Niebergall und A. Blairman oder M. Ntshoko bzw. mit Carl und Moholo.
Die erste gemeinsame Duoeinspielung, der allerdings so manches Liveduett vorausgegangen war, erfolgte erst 1990 als vierter Teil von Schweizers Piano-Drum-Reihe, in der sie diese von Gumpert & Sommer oder Schlippenbach & Johansson in den 70ern lancierte Konstellation mit Partnern wie Moholo, Sommer, Cyrille und Bennink vertiefte. Dass eine Neuauflage zu Stande kam, war nicht von vorne herein geplant. Die Spontanität des Konzertes war dadurch nicht durch Hintergedanken irritiert und folgte ausschliesslich dem Fluss der Intuition und der von nahezu 40-jähriger Freundschaft getragenen Kommunikation. Die Balance aus Routine und Risiko erreichte dabei eine derartige Schwerelosigkeit, dass die beiden Musiker noch nachträglich davon schwärmen. Gerade in der zweiten Hälfte überliessen sie sich einem nur noch vom inneren Ohr gesteuerten Groove, der sich scheinbar wie von alleine spielte in einer Sternstunde des Spielwitzes mit einer Freude am Know how, die sich dem ganzen Publikum mitteilte.
Rigobert Dittmann, Bad Alchemy 44, September 2004!

 

Duo music of a high order
Schweizer has been one of Europe's finest improvising pianists for decades now and yet her visibility has never been as high as those of her contemporaries. Aficionados know, however, that she's been at the keys for some of the most invigorating piano/percussion recordings (with Bennink, Cyrille, Moholo, Sommer, and a previous one with Favre) since Cecil's triumphal stand in Berlin in 1988. This rambunctious live date from 2003 has Schweizer with longtime friend Favre (usually found these days in highly structured contexts like his European Chamber Ensemble, who have recorded excellent work for Intakt) cranking out the kind of free-flowing but utterly cohesive playing for which they are known. The two must have been feeling particularly joyous that night, since they dip regularly into not just the waters of free improvisation but those of blues, swing, bop, and other formative influences which they clearly relish. These are the kinds of sources that for years Europe's free players kept suppressed or masked, but have recently (think Parker, think Schlippenbach, think Johansson) been unashamedly exploring. Sure, Schweizer's heavy touch, her interstellar Tristano lines, and her punchy rhythmic cells are all here, as is her wonder-to-behear structural imagination. But there's a real playfulness and lyricism to these improvisations that lifts this recording a notch or two above others like it. On ŅIt's About Time,Ó for example, the two somehow work their way into a space which recalls a lost Monk composition of some sort, with a ragged dissonance and fractured rhythmic sense that lingers in the memory. And the swaggering ŅNomadsÓ even borders on freebop, thrashing away with abandon. Though they play with form, they don't do so in a predictable fashion: for example, I love the fact that the piece dedicated to Peter Kowald isn't some tritely reflective affair but a raging, head-first barrage filled with the spirit of Kowald's music. Favre opens it with a solo turn filled with tom-tom thunderclaps which are soon joined by sheets of pianistic sound in a crazed romp that recalls the intensity (but thankfully not the excesses) of Willi the Pig. Elsewhere, the inside-piano clatter of ŅUnwritten MessagesÓ isn't always convincing (though I enjoyed the Tippett-like harpsichord imitation), but when this piece evolves into a textural essay it becomes compelling. And finally, it's only with the closing ŅWaltz for LoisÓ where you really get a chance to savor the musicians' reflective side, with Schweizer coming up with some engagingly chromatic playing. Taken altogether, there might be nothing particularly revelatory about this recording. But that's no knock. Roiling, energetic, propulsive, but nonetheless filled with subtleties, this is duo music of a high order.
Bagatellen (www.bagatellen.com), USA, April 2004

 

 

Nell'attivita di Irène Schweizer e di Pierre Favre il duo e praticato in modo frequente. In particolare la pianista ha rivolto la sua attenzione in modo sistematico all'incontro a due con batteristi, che l'etichetta svizzera Intakt ha documentato con minuzia dal 1986 al 1995, pubblicando le registrazioni, tutte dal vivo tranne che per due brani con Cirylle, della pianista di Schaffhausen con Louis Moholo, Günter "Baby" Sommer, Han Bennink, Andrew Cirylle e lo stesso Favre. Un'operazione diversa da quella concertata da Cecil Taylor per la FMP, perchè in quel caso si trattava di registrazioni effettuate nell'arco di pochi giorni, mentre qui, diluiti in dieci anni, i dischi comprendevano una fetta non indifferente dell'attivitą artistica della pianista. Gią in quella serie, il disco con il percussionista elvetico era quello che denotava maggiore coesione e sintonia, sviluppato su basi estemporanee sotto il punto di vista del materiale affrontato, ma con radici ben salde e profonde per quanto riguarda la capacitą di comune sintesi, di ascolto e comprensione reciproca. Tutto ciÚ ha certamente una spiegazione: Favre e la Schweizer hanno alle spalle una lunga frequentazione, iniziata nel 1966 al festival di Montreux, dove fecero la loro prima conoscenza. Incontratisi nuovamente a Zurigo qualche tempo dopo, Favre chiese alla pianista se fosse disposta a lavorare per la ditta Paiste, che produce i celebri piatti per batteria. Iniziarono cosÏ a fare duetti, anche di batteria, e dal '67 cominciÚ l'attivitą in trio e quartetto, tra cui il celebre sodalizio con Peter Brötzmann e Peter Kowald, che li portÚ ad un'ampia serie di concerti in tutta Europa tra il '68 e il '69. In quelle ed altre occasioni si accorgevano che loro due costituivano sempre pił il nocciolo di molte formazioni, in cui erano coinvolti tra gli altri Trevor Watts, Gerd Dudeck, Charlie Mariano e John Tchicai. Il duo vero e proprio davanti a un pubblico ebbe perÚ un inizio casuale: durante un tour italiano, la Schweizer e Favre si trovarono a Bologna senza i loro compagni Johnny Dyani e Peter Brötzmann, e dovettero iniziare il concerto in due. Ecco dunque che questo Ulrichsberg, registrato nella cittą tedesca sempre dal vivo nel maggio del 2003, giunge come tappa importante di un sodalizio intenso, durato sette lustri, e che, a giudicare dai risultati, non accenna a sbiadirsi nella routine. Uno dei momenti pił intensi del disco Ë "Ulrich, Ulrich, der Wagen bricht!", dedicato a Kowald, scomparso prematuramente nel 2002. Dopo una lunga introduzione della batteria, i due strumenti creano un fitto e tenace tessuto poliritmico, sfociano in un ritmo cadenzato e arcaico, per poi adagiarsi su un trillo del piano, che porta alla melodia intensa e toccante del finale. "Unwritten Messages" Ë senz'altro il pezzo pił avventuroso sotto il punto di vista timbrico: le corde del pianoforte vengono pizzicate e percosse, si formano nuvole sonore in continua metamorfosi, e il percussionista misura questi spazi rarefatti con fantasia e gusto melodico inesauribili. La ricerca melodica e timbrica Ë costante e felicissima in tutto il lavoro dei due musicisti, e se la Schweizer tiene spesso d'occhio la dimensione ritmica del piano, l'approccio di Favre ha una qualitą melodica di grande qualitą espressiva e dinamica. Pur nello sviluppo di brani in gran parte improvvisati, i due musicisti tengono sempre d'occhio la forma generale in cui la musica prende corpo: ai momenti di intensitą e saturazione fanno da bilancia le rarefazioni e le ricerche timbriche, le geometrie pił astratte si incontrano con ritmi simmetrici e precisi richiami melodici. La parte centrale di "It's About Time" e "Nomades" mostrano sotto questo punto di vista momenti sorprendenti per coesione, reciproca reattivitą e capacitą di costruzione. Dopo i cinque dischi degli anni Ottanta e Novanta, questo rappresenta uno splendido sigillo, o forse un nuovo punto di partenza. Particolarmente accurato Ë il libretto interno, con una bella intervista con Favre e la Schweizer.
Giuseppe Segala, All About Jazz Italy, March 2004

 

Irène Schweizer and Pierre Favre first recorded together in 1968, and played together two years prior. I’m not familiar with their careers, but I do know that Ulrichsberg is a record that grows in stature with each spin.
Ulrichsberg certainly feels like a shared purpose. On “It’s About Time,” for example, Favre’s drumming accents Schweizer’s excursions across her piano’s right side with just the right mixture of elegance and athleticism, elaborating her forceful point-making without obfuscating the well-considered construction of her lines. The following piece makes clear their collective knack for constructing an unlikely but entirely plausible narrative sweep.
Favre starts the Peter Kowald tribute “Ulrich, Ulrich, der Wagen bricht!” with a two minute solo that sets the stage for Schweizer’s fleet, repetitive opening play. He hints at swing without stating it; she responds with an intense cluster dance. They move into a concrete-block boogie, break it down, build it back up, and finish with a tear-jerking ballad.
Each transition seems right and the music is all theirs, yet it tells you a lot about the dedicatee – Kowald’s determination for collective expression, his stylistic range, his heartfelt love for jazz and the sometimes lonely trail he blazed far from it. Oh, and make no mistake about it: Despite its makers’ long history working in the nooks and crannies of European improv; despite Schweizer’s percussive inside-and-outside piano work; despite Favre’s circuitous melodic forays, this is undeniably a jazz record. It closes with another heart-felt, if highly individual (or is that duo-vidual?) tribute to Louis Armstrong.
By Bill Meyer, Dusted Magazine, New York, USA

 

Mai sentita una Schweizer così vispa. Anche nei suoi momenti migliori la signora svizzera della free music ha mostrato il suo lato debole: una certa rigidità. E ora, in questo cd realizzato col materiale di un concerto del 2 maggio 2003 in duo con il quadrato e immaginifico batterista Pierre Favre, la sentiamo ariosa, apitante, addirittura sfrenata. Tayloriana osservante nella prima parte, ma così libera di esperimere la sua vitalissima ammirazione da diventare più impetuosa, più aguzza dello stresso maestro. Certo, il dialogo con Favre le ha sempre fatto bene alla salute artistica, ma questa volta i benifici sono enormi. Nella seconda parte ci sono scampoli della «nuova» Schweizer (in altre occasioni disgraziatissima), con securioni nello stride, nella ballad bluesy, in sequenze swinganti irresistibili.
M. Ga., Il Manifesto, 28.2.04, Italia

 

 


IRENE SCHWEIZER/PIERRE FAVRE
Ulrichsberg. Intakt CD 084
and
KEN HYDER/VLADIMIR MILLER
Counting On Angels. SLAM CD 251


Pity the poor bass player. Over the past couple of decades improvisers have distanced themselves still further from the so-called jazz scene by playing in different configurations. One of the most common scenarios is jettisoning the bassist of the standard jazz trio and recording with just piano and drums -- the way masters of the Stride piano did in the 1920s.
No one is likely to confuse COUNTING ON ANGELS or ULRICHSBERG for a Willie “The Lion” Smith session, but neither will they mistake one for the other. Adapting distinct roots to the creations at hand, both piano-percussion duos have come up with equally memorable CDs.
Scots drummer Ken Hyder and British-Russia pianist Vladimir Miller had to travel further to create their duo conception however. Although the CD was recorded in London, it reflects their experience playing with local musicians in the former Soviet Union, from Leningrad to Vladivostok and from Arkhangelsk to Tuva. More importantly, both come to this amalgam of stripped down improv and Russian near-classicism honesty.
Brought up in the West, Miller now divides his time between Russia and his home in London. He has worked extensively in Russia, led The Moscow Composers Orchestra on several tours and played with locals like former Ganelin Trio percussionist Vladimir Tarasov. Similarly, after mixing Scottish traditional folk music with jazz in bands like Hoots and Roots with singer Maggie Nicols, Hyder has been a regular visitor to another northern area -- the then U.S.S.R. -- especially Siberia -- since 1990. Besides playing with Miller in different bands, he has also studied throat-singing and local shamanic music.
Both Swiss, pianist Irène Schweizer and drummer Pierre Favre’s association goes back further still -- to 1966 to be exact. Two of the first Swiss players to bring an original perspective to what was then called Free Jazz, each has worked with numberless musicians over the years. Schweizer even recorded a set of bass-drum albums several years ago.
Named for the Austrian festival at which it was recorded, ULRICHSBERG is a continuous live performance without cuts or omissions. Almost from the inaugural notes of the aptly titled “Twin dialogue” -- the first cut -- you can hear the communication in phrasing and polyrhythms that results from each partners knowing the others’ moves intimately. At the same time, since the two don’t often play together -- sometimes for years at a time -- what Favre describes as the “risk” that keeps “living communication” vital, is as present as the skill they express in dual improvising.
As mercurial on this track as elsewhere on the CD, Schweizer concentrates on harsh contrasting dynamics, building up counter themes and counter melodies with both hands as she plays. You never forget that she has 88 keys and two clefs with which to work. High frequency tremolos appear and octaves flash by as she works her way up and down the keyboard. Meanwhile Favre rolls and thunders right beside her. As she moves to a walking bass, honky tonk-like collection of flying polyrhythms, the drummer seems to be staying out of her way but is actually constructing subtle rhythm patterns behind her. The climax finds her displaying characteristic duple time and exaggerated repeated note patterns.
Duple time variations are also put to good effect on “Ulrich, Ulrich, der Wagen bricht!”, which is dedicated to the late German bassist Peter Kowald, who worked with both duo partners. Attacking the keys and soundboard with primordial power, Schweizer produces additional vibrations with nearly every note. Building up the tension, she then gears down to right-handed, adagio tremolos, coloring the delicate skeins with grace notes. In sympathy, Favre murmurs peacefully from wood blocks and cymbals.
The pianist’s pulsating syncopation can appear with pressure as tough as anything Cecil Taylor or McCoy Tyner would create, or, in contrast, be expressed as an understated sprightly air as on “Waltz for Lois”, the set’s encore performance. Highlighting unique swing based on internal logic and feathery left-handed dynamics, at one point it appears as if Schweizer would like to start playing the intro to “House of the Rising Sun”. On this piece, Favre mixes things up with bass drum accents. Elsewhere he uses rebounds and wood-on-wood drumstick nerve beats to meet Schweizer’s speedy glissandos and skittering ployrhythms.
Mallets struck on the sides and rims of his kit provide some of the accompaniment for “Unwritten messages”, as Schweizer metaphorically converts her piano to a chordophone. With harp-like arpeggios she plucks the inside piano strings with her fingers, resonating tones from the soundboard and finally letting the overtones subside to silence.
Perhaps reflecting the more bellicose qualities the Scots and Russians supposedly possess more than the Swiss, the other CD has much less understated and low frequency improvising than ULRICHSBERG.
On the suitably bellicose “Siege of Leningrad”, while Hyder creates quasi-martial snare drum beats from what seems to be the centre of his snare, Miller’s heavy touch builds power chording to flashing arpeggios. Soon he’s laying siege to the 88 keys in quadrants, working his way up the scale emphasizing both single notes and their sympathetic vibrations. Miller operates with the left-handed power of a boogie woogie pianist, while Hyder decorates the siege with cymbal smacks and rim shots.
“Bell-like rebounds and ruffs give an offbeat color to the metronomic forward motion of the piano on “Russian Rivers”, as the pianist sounds a complex up-and-down tempo throughout. With Hyder’s press rolls parying the thrusts of Miller’s coordinated pounding, the pianist showcases a dynamic duplex scale with all its overtones with one hand, and something that veers perilously close to “Chopsticks” with the other.
Not all the aural Slavic landscapes are that bleak however. Every bar doesn’t reflect slurred fingering keyboard fantasia or belligerent and accelerating percussion beats either. Dazzling hard and heavy piano etudes recall half-remembered Tin Pan Alley standards on “Obshennia”, while the playful “Russian Dolls” features high intensity chording played over clockwork-like shuffle rhythm. The later has the touch of pre-modern jazz about it, with broken time signatures and eccentric cadences moving to a grandfather clock-like beat from Hyder. The whole thing is cut off with second hand precision at the end.
Romanticism, that also purportedly inhabits the Russian soul, is dramatically exposed on “Angel’s Son”, the more than 13-minute longest track. Miller tries out a two-handed, quasi-Swing style replete with strummed chords and doubled overtones, then builds up Chopinesque patterns of uneven note clusters. Hyder intermittently strokes his snares and cymbals, and maintains his version of a swinging pulse with rebounds, ratamacues and doubled bass drum entries. Finally the pianist unfolds arpeggios like so many flower pedals, sweeping over the keys with a featherlight touch.
On paper two piano-drums duos may seem similar. On CD, owing to the talent of the four performers, the results are as different as the politics of Russian and Switzerland.
-- Ken Waxman; www.jazzword.com / USA, August 2005

 



I‘m really glad Intakt decided to release this particular duet of swiss mentors recorded live during the last issue of the Ulrichsberg festival. I have seen the show and still remember it very well. That was not only freedom but above. I guess this was one of the best and most happening
interplay that I had seen in sometime. Both Schweizer and Favre seemed so much at home, like playing for pleasure and their long careers more or less allowed them anything. See when you reach the point of being above most problems, questions or even troubles. Just pure improvisation, pure game and total playing. I don‘t know if that was that particular place, day or moment but watching the show it felt deep, intense and totally relaxed. I mean no question that these two are masters at all levels. Instrumentally, musically, having a past of musical experiences that allows you to decide what you‘d like and what not. A fantastic set now documented on a CD. I wish this album to become a classic like the Braxton/Roach or Cecil Taylor/Max Roach duets earlier.
skug, Wien,| Text: Noël Akchoté | Tue 3. Feb. 2004

 

 

Anthony Fragos, Difono, Athens, Summer 2006

 

Alfred Wüger, Schaffhauser Nachrichten, 11. August 2008

 

Maria Bauer, image hifi 2/2013

 


To Intakt Website: home