INTAKT RECORDS REVIEWS

MARIE KRÜTTLI TRIO
with Lukas Traxel and Gautier Garrigue
SCORIA

Intakt #427 / 2024

MARIE KRÜTTLI TRIO
with Lukas Traxel and Gautier Garrigue
SCORIA front cover

 


Im MARIE KRÜTTLI TRIO der Schweizer Pianistin in Berlin, die Intakt mit dem Solo „Transparence

Rigobert Dittmann, Bad Alchemy Newsletter, October 2024 (DE)


Annoyed by the relative softness of a band opening for Drug Church at recordBar last week, I hiked several blocks to catch a bit of Kansas City’s premier Bill Evans acolyte at Voo Lounge. The swing associated with pianist Michael Pagán is the pinnacle of American elegance. The Berlin based Swiss pianist Marie Krüttli is also capable of playing pretty. Joined by bassist Lukas Traxel and drummer Gautier Garrigue, Krüttli balances beauty with coarseness on the new album Scoria. Not beholden to American jazz tradition, Krüttli’s trio possesses a rhythmic and sonic freedom capable of shocking listeners in North America. Not free but altogether liberated, Scoria’s thorniest improvisations are no less ferocious than the repertoire of Drug Church.

There Stands The Glass, October 20 2024 (EN)


Im MARIE KRÜTTLI TRIO der Schweizer Pianistin in Berlin, die Intakt mit dem Solo Transparence schon vorgestellt hat, spielt Lukas Traxel Bass und das schon seit an die 10 Jahren. Gautier Garrigue, der inzwischen bereits dritte Drummer, bringt für Scoria (Intakt CD 427) sein Knowhow mit David Enhco, Henri Texier und dem Pariser Jazzquartett Flash Pig ins Spiel. Das kammerjazzig um einen Paul Bley-, Myra Melford, Craig Taborn-Pol kreist. Träumerisches Schreiben mit den Fingern in Staub, fein gestreuter Traumstoff bei 'Berceuse Honnete', bedächtige Melancholie bei 'Terre Precieuse' wechseln mit hoffnungsvoll hoppelnder, kontrarhythmisch springender und quirlender oder ostinat kreisender Animiertheit. Hier 'Thinky Hearts', da 'My Lovely Brain' in den Fängen eines Kling-Klang-Klong-Motivs. Samtiges Pizzicato und perlende Läufe. Crashende Beats und hämmernde Härte. Traxel'sches Plonk plink plank plonk und klirrendes, mit Besen gewischtes Messing. Kleine Teufelskreise und eskapistische Diagonalen. Rationale Pläne und logische oder doch lieber lyrische Lösungen. Mit zuletzt 'Watered' als rauschendem Brunnen und nochmal 'Berceuse' als rauschendem
						Notturno.

Rigobert Dittmann, Bad Alchemy Newsletter, Nov 2024 (DE)


Marie Krüttli schafft mit vermeintlicher Leichtigkeit, woran sich andere Musikerinnen die Finger wund spielen. Die 33-jährige Pianistin aus dem Jura spielt komplexe Kompositionen, als seien es Kinderlieder. Klassisch geschult, hat Krüttli an den Jazzschulen von Lausanne und Luzern die Spielarten zeitgenössischer Musik erkundet und ihren eigenen Sound gefunden. Diesen entwickelt sie seit zehn Jahren mit eigenen Bands und auf eigenen Platten weiter. Oft dabei war der Zürcher Kontrabassist Lukas Traxel, der mit dem französischen Drummer Gautier Garrigue auch ihr neues Trio bildet. Auf dem Album «Scoria» zelebrieren die drei einen sanften Kammerjazz, der die Finessen ihres Zusammenspiels freilegt. Wie das gleichnamige Vulkangestein Scoria changieren die Stücke zwischen klaren Klangstrukturen und freien Passagen. Das Krüttli Trio geht mit dem neuen Album ab Oktober auf Tournee.

Frank von Niederhäusern, Kulturtipp Magazine, Switzerland, Nov 2024 (DE)


Seguito del solo Transparence (BU#300), pubblicato dalla sempre attenta etichetta di Zurigo l'anno Scorso, qui la pianista svizzera è accompagnata da Lucas Traxel al contrabbasso e Gautier Guarrigue alla batteria. Numeri densi di swing non euclideo che va a parare dalle parti di Craig Taborn (Thinky Hearts, Rewire) o dei Punkt. Vit. Plastik (Balthazard) o si fanno più sparsi e languidi alla maniera di Paul Bley (Berceuse Honnete I, l'envolee); eclettismo e maturità la portano poi a produrre tracce che vanno in tutt'altra direzione, come My Lovely Brain, che lei dichiara ispirato da Meshell Ndegeocello e suona come una deliziosa strumentale di hip-hop evoluto.
						Notevole la dichiarazione di Conversation with My
						Old Self, in perfetto equilibrio tra tripudio, groove e riflessione. In chiusura Berceuse Honnete II, che torna sui passi della prima versione e ne muta il paesaggio attraverso l'uso dello studio di registrazione come strumento, tra echi e rifrazioni. Un disco senza un filo di adipe, miele o retorica.

Nazim Comunale, Blow Up Magazine, Italy, Nov 2024 (IT)


Sist gang jeg hørte om pianisten Marie Krüttli, var på solo-pianoalbumet Transparence, som kom ut på Intakt Records tidlig i 2023, og som ble anmeldt i positive ordelag på salt peanuts* i mars i fjor, I følge den britiske jazzjournalisten Kevin La Gendre, blir hun regnet som en jazzpianist fra det vestlige Sveits som er «en ung visjonær og en ledende europeisk jazzpianist hvis rørende, gjennomtrengende komposisjoner skaper bølger i hele jazzmiljøet og utover», som han skriver i coverteksten på det nye trioalbumet Scoria. Her møter vi henne sammen med bassisten Lukas Traxel og trommeslageren Gautier Garrigue.

Jan Granlie, Salt Peanuts, Nov 05 2024 (NO)


Les compositions de la jeune pianiste Marie Krüttli ne cherchent pas à plaire ou à charmer. Elles disent leur désir d’étrangeté avant toute chose. Elles ne sont pourtant pas d’accès difficile et s’entêtent à errer dans un monde où il fait bon s’éloigner du quotidien. Monsieur Paul Bley vient-il à passer par là (Fluctuating Hope) qu’il s’efface aussitôt, les complexes balais de Gautier Garrique segmentant une mélodie à rebrousse-poil (Thinky Hearts). C’est qu’ici l’équilibre est sans cesse mis à contribution. La liberté n’est pas un leurre mais un élément essentiel à la cohésion d’un trio parfaitement unifié (remarquable, précis et précieux Lukas Traxel).

Luc Bouquet, Jazzin French, 06 December 2024 (FR)


The trio consists of Marie Krüttli on piano, Lukas Traxel on bass and Gautier Garrigue on drums and percussion Following her solo piano album “Transparence”, released on Intakt Records in 2023, Marie Krüttli, a young jazz pianist from western Switzerland brings influences from classical to jazz and contemporary music to her music.

Benedict Jackson, dimensions-in-sound-and-space, November 28 2024 (EN)


Nach ihrem  Solo-Piano-Album Transparence, präsentiert die Westschweizer Jazzpianistin Marie Kruttli, nun das Trio-Album 'Scoria', zusammen mit dem Bassisten Lukas Traxel und dem Schlagzeuger Gautier Garrigue. Frisch, kühn und inspirierend erkundet das Trio alle möglichen Aspekte des Zusammenspiels, meint unser Jazzkritiker Niklas Wandt.

ARD Audiothek, November 23 2024 (DE)


De retour au Fossé des Treize le festival Jazzdor nous a gratifié d’une soirée dont il a le secret en faisant se succéder sur scène deux formations inspirées et aventureuses faisant fructifier de manière très personnelle et hyper actuelle l’héritage protéiforme du post-free américain et européen des années 80/90.

Stéphane Ollivier, Jazz Magazine, November 13 2024 (FR)


Marie Krüttli Gives the Drummer Some
	In the liner notes to her recent trio album Scoria (Intakt) the Berlin-based Swiss pianist Marie Krüttli asserts, “For a long time I wanted to be considered 100% as a pianist. Now I feel more free, I just want to create, express myself and dare.” I’m not exactly sure what that means, although Kevin Le Gendre, who wrote the essay, interprets the comment as a statement of the pianist’s growing engagement as a producer and her increased embrace of technology. I’m not familiar enough with the Krüttli’s career arc to weigh in on that matter, but I don’t hear either shift making a big mark on the new album—the first with new drummer Gautier Garrigue joining her and longtime bassist Lukas Traxel— apart from the closing piece “Berceuse Honnête II,” a more floaty, reverb-drenched ballad that’s heard earlier on the album in a much drier, more transparent iteration. But I do find the album to be much stronger and more affecting than anything she’s done previously. The group performs on Wednesday, November 20 at Panda Theater.

Peter Margasak, Nowhere Street, November 18 2024 USA (EN)


 

 

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