INTAKT RECORDS REVIEWS

ALEXANDER HAWKINS TRIO
WITH NEIL CHARLES AND STEPHEN DAVIS
CARNIVAL CELESTIAL

Intakt CD 398 / 2023

Cover Web:ALEXANDER HAWKINS TRIO
WITH NEIL CHARLES AND STEPHEN DAVIS
CARNIVAL CELESTIAL. Intakt CD 398 cover Jonas Schoder

 

NEIL CHARLES am Bass und STEPHEN DAVIS an Drums sind als harter Kern auch bei „Uproot“ im Alexander Hawkins-Elaine Mitchener Quartet und bei „Break a Vase“ in Mirror Canon zu finden, erklingen nun aber bei Carnival Celestial (Intakt CD 398) als ALEXANDER HAWKINS TRIO ganz ohne Beiwerk.

Rigobert Dittmann, Bad Alchemy Newsletter, July 2022 (DE)


Feature: Elements of the Orchestra of the Upper Atmosphere - 'Germination', the basic tracks from last week's Theta 6 (2002).

Other Aspects, WayoFM, March 26 2023 (EN)


Der britische Pianist, Organist und Komponist Alexander Hawkins (*1981) wuchs in einer musikalischen Familie auf und erhielt früh Unterricht, vor allem auf der Kirchenorgel. Studiert hat er dann aber Kriminologie. In den letzten 15 Jahren hat sich der promovierte Jurist aus Oxford indes zu einer Schlüsselfigur der Londoner Jazzszene entwickelt und verschiedene Formationen geleitet. Er spielt intellektuellen, postmodernen Jazz, der sich Elemente vom Barock bis zur Neuen Musik einverleibt und bemüht ist, über den blossen Eklektizismus hinaus zu einem kohärenten Stil zu finden.

Manfred Papst, NZZ Magazine, March 20 2023 (DE)


Recommended New Releases, The New York City Jazz Record

Recommended New Releases, The New York City Jazz Record, April 2023 (EN)


La mela (come talvolta si dice) può rotolare molto lontano dall’albero e, nel corso del rotolamento, può riportarne tracce, se non mutazioni drastiche quando non irreversibili.

Aldo Del Noce, Sound Contest, May 03 2023, (IT)


De Britse pianist/componist Alexander Hawkins is het creatieve epicentrum van de Londense jazzscene en wordt beschouwd als een van de meest vernieuwende muzikanten met een verrassende actieradius. Zijn trio met Neil Charles (contrabas, perc.) en Stephen Davis (drums. perc.) werd opgericht in 2012 en staat garant voor de verbinding van vrijheid en structuur, compositie en improvisatie. Het album begint met “Rapture” waarin Hawkins vooral gebruik maakt van de synthesizer en samples, typisch zaken die ik liefst aan mij voorbij laat gaan. Gelukkig blijft het in “Puzzle Canon“ bij de piano, Hawkins doet me hier sterk denken aan pianisten als Paul Bley en vooral Thelonius Monk door zijn sterk afwisselende spel en spannende overgangen.

Jan van Leersum, Roots Time, May 01 2023 (EN)


So much new music to explore. The always interesting Sexmob debuts The Hard Way, Tim Berne hooks up with Hank Roberts and Aurora Nealand, saxophonist and composer and historian Allen Lowe has two new ones, there's a pair from Australia, a trio led by pianist Helen Svoboda and the group Tripataka, English pianist Alexander Hawkins' Carnival Celestial, plus the duo of saxophonist Stanley Jason Zappa and drummer Simo Laihonen return with Dance Of The Moving Goal Posts recorded live in Helsinki. Lots more good stuff for you. Enjoy!

Maurice Hogue, All About Jazz, May 08 2023 (EN)


Three piano albums from Swiss label Intakt that offer three 
			distinctive takes on post-bop freedom. Most rooted in main-
			stream post-bop - though highly individual nonetheless - is
			Aruán Ortiz's Serranías. Alexander Hawkins radically recon-
			ceives the jazz piano trio, while Marie Krüttli offers lyrical
			free improvisation.

Andy Hamilton, The Wire Magazine UK, June 2023 (EN)


a, Asche auf´s Haupt, pardon dass JC spät erst Alexander Hawkins sich zuwendet. Dafür gibt´s keine Entschuldigung, wohl aber einen guten, nein einen allerbesten Grund: „Carnival Celestial“ ist nun wirklich ein großer Wurf!

Michael Rüsenberg, Jazzcity, April 19 2023 (DE)


Recommended New Releases, The New York City Jazz Record

Udo Andris, Badische Zeitung, May 24 2023 (DE)


Nazim Comunale, Blow Up Magazine, May 2023 (IT)

Nazim Comunale, Blow Up Magazine, May 2023 (IT)


'How to make it
			new?' is de centrale
			vraag die het art-
			work van het album
			siert. Een verwijzing
			naar de modernisti-
			sche leuze van Ezra
			Pound, maar natuurliik ook een vraag
			die elke rechtgeaarde muzikant die
			werkt in een format war een geschie-
			denis, bagage en hoop connotaties aan
			kleven bezighoudt.

Guy Peters, Jazz N' Mo Magazine, June 2023 (BE)


Bill Shoemaker spricht in den Liner
			Notes zu diesem Album von Pianist
			Alexander Hawkins' eigenem „Pansti-
			lismus. Laut Shoemaker „muss Pan
			stilismus so verstanden werden, dass
			er über den Eklektizismus (...) hin
			ausgeht und ein tieferes kritisches
			Verständnis der historischen und kon
			zeptionellen Verbindung zwischen
			Werken und den Personen und Zei
			ten, die sie hervorgebracht haben,
			widerspiegelt.

Pat Youngspiel, Concerto Magazine, Austria, June 2023 (DE)


Der britische Pianist Alexander
			Hawkins hat sich mit seinem
			Spiel und seine Kompositionen
			längst als ein wichtiger Neuerer
			der freien Szene etabliert, seine
			Aktivitäten und musikalischen
			Partnerschaften sind vielseitig
			und stilistisch offen. Nun geht
			er nach acht Jahren Abstinenz
			wider mit einem Klaviertrio
			(Neil Charles, Bass, und
			Stephen Davis, Drums) schein-
			bar ganz klassisch an den Start
			aber Hawkins nutzt hier nicht
			nur das Klavier, sondern be-
			dient auch Synthesizer und
			wendet Sampling-Techniken
			an, so dass schon im Sound-
			design die allzu begangenen
			fade des Genres vermieden
			werden.

Michael Bossong, Jazz Podium Magazine, June 2023 (DE)


Es scheint in letter Zeit ein wenig trendy zu sein, dass Jazzpianisten auf
			Synthesizer zurückgreifen. Das verleiht den Klängen etwas 70er-Jahre-mäßiges,
			eine Patina, die wahrscheinlich beabsichtigt ist. Der große Craig Taborn befleißigt
			sich seit geraumer Zeit verstärkt dieser Attitüde ein wenig zu ausgiebig. Auch der
			Beginn der neuen Intakt-CD lässt es ordentlich blubbern und glucksen.

Haun, freiStil Magazin, Austria, June 2023 (DE)


On that most rare occasion when a piano-bass-drums trio transcends its instrumental limitations, magic can, indeed, ensue. Such is the case for Carnival Celestial (Intakt Records, Switzerland), by the Alexander Hawkins Trio (all three add percussion) wherein composer Hawkins adds synthesizer and samples to his mellifluous piano.

Mike Greenblatt, The Aquarian, July 31, 2023 (EN)


English pianist Alexander Hawkins, like contemporaries Kris Davis, Kaja Draksler, Eve Risser and Cory Smythe, is a historically-informed radical, here pressing the traditional jazz piano trio into new terrain. His working trio of Neil Charles (bass) and Stephen Davis (drums) accompanied Anthony Braxton during an epic European tour that has been preserved on the 13 CDs of Quartet (Standards) 2020.

Stuart Broomer, The New York City Jazz Record, US, Aug 2023 (EN)


So says one of the true nonpareils of British piano jazz, Alexander Hawkins.

			Born in Oxford in 1981, his mother was in charge of pastoral care in a local school, and his father a university professor. “We always had a piano in the house,” he told me, “so I started to play piano as soon as I could reach the keys, having my first piano lessons at the age of six.

Chris Searle, Morning Star Online, August 2023 (EN)


By the time in the late 1950s when Ahamad Jamal and Oscar Peterson both refigured their combos by substituting a drummer for a guitarist, piano-bass-drums had become a standard Jazz and improvised music ensemble. More than 60 years later inventive players are still showing that notable use can still be made from this now time-tested configuration. Following the chamber-improv pioneered by Paul Bley’s and Bill Evans’ trios piano groups have become either raucous or restrained. These notable sessions provide examples of each.

Ken Waxman, Jazz Word, July 11, 2023 (EN)


In questi anni non si è fatto mancare nulla Alexander Hawkins, e dal solo al duetto e all’orchestra (“Togetherness”, 2020), passando per la sovrumana rilettura di ben 67 standard al servizio di Anthony Braxton, ha avuto modo di porre in evidenza le sue indubbie qualità.

Piercarlo Poggio, Audio Review Magazine, 2023 Italy (IT)


back to top

HOME

Newsletter in English | Newsletter in German

Intakt Records Facebook icon

Digital Download Store

© 2023 Intakt Records | P.O. Box, 8024 Zürich, Switzerland | intakt@intaktrec.ch | +41 (0) 44 383 82 33