INTAKT RECORDS REVIEWS

LISBETH QUARTETT
RELEASE

Intakt CD 383 / 2022

LISBETH QUARTETT
RELEASE Intakt CD 383

 

Nach „Grow“ als Debut 2009 auf Double Moon und vier Alben auf Traumton nun den sechsten Release des LISBETH QUARTETTs einfach Release (Intakt CD 383) zu nennen, ist ziemlich kess. Die dabei tonangebende Altosaxofonistin Charlotte Greve hat dafür den Kontakt zu Intakt schon mit The Choir Invisible geknüpft, einem ihrer Brooklyner Projekte neben Wood River, Sooner oder Asterids.

Rigobert Dittmann, Bad Alchemy Newsletter, June 2022 (DE)

 

Altsaxofonist/componist Charlotte Greve komt met “Release” met het lang verwachte nieuwe album van haar groep Lisbeth Quartett. Na 12 jaar en 5 albums heeft ze vertrouwd op haar intuïtieve gevoelens om nieuwe muziek te componeren voor dit album, ze heeft inmiddels de Duitse Jazz Prijs voor “Artiest van het jaar” in de wacht gesleept. Lisbeth Quartett bestaat uit Charlotte Greve op altsaxofoon, Manuel Schmiedel op piano, Moritz Baumgärtner op drums en Marc Muellbauer op contrabas. Het feit dat dit quartet al zo lang bij elkaar is en dus heel veel optredens achter de rug heeft, heeft ervoor gezorgd dat ze een hechte eenheid vormen waarin ze elkaar perfect aanvoelen en aanvullen als een soort natuurlijke chemie.

Jan van Leersum, Roots Time, June 01 2022 (DE)

 

Alto saxophonist Charlotte Greve has been involved in a number of musical projects both in her new home of Brooklyn home as well as her birthplace of Germany. (Her native country recently lauded her with the Deutscher Jazzpreis Artist of the Year award.) Her Lisbeth Quartett project began a dozen years ago back home, with five albums already to their credit. Release arrives after a five-year hiatus during which the saxophonist worked on a few other projects.

Shanleyonmusic, July 11, 2022 (EN)

 

Völlig zu Recht hat die Altsaxofonistin Charlotte Greve in diesem Jahr den Deutschen Jazzpreis als Künstlerin des  Jahres bekommen.

Rolf Thomas, Jazzthetik Magazine, July 2022 (DE)

 

Whereas conventional melody tends to light the path that’s directly ahead, in the hands of the Lisbeth Quartett it instead casts its light in all directions, illuminating the environment in which the ensemble operates. The effect is one of melodic echoes, fragments that interact with harmony and percussion. I’ve been championing the music of Charlotte Greve for the better part of 10 years, and the saxophonist’s quartet with pianist Manuel Schmiedel, bassist Marc Muellbauer, and drummer Moritz Baumgärtner is one facet of Greve’s compelling recorded history to date.

Dave Sumner, Bandcamp, June 28, 2022 (EN)

 

2022 German Jazz prize artist of the year, saxophonist Charlotte Greve,
								shows how far her 12-year-old Lisbeth Quartett has come in its chamber-
								musical confluence of reedily murmuring wistfulness, minimalism, improv
								outbursts and effortless collective interplay on Release (Intakt).

John Fordham, The Guardian, July 8 2022 (EN)

 

Zwei kleine Erinnerungen vorweg: zum einen an das Treffen vor gar nicht langer Zeit, als Charlotte Greve mal wieder zurück kam aus New York. In Berlin-Schönefeld rollte sie damals mit Saxofon- und Überlebenskoffer ins Flughafen-Restaurant, denn die Zeit drängte schon wieder. Zwischen der Alten und der Neueren Welt führt die Saxofonistin aus Uelzen seit langem eine Art Leben im Doppel-Rhythmus.

Michael Laages, Norddeutscher Rundfunk, June 20 2022 (DE)

 

Charlotte Greve has always sought and found her way. From 'Jugend musiziert' to 'Echo Jazz', the saxophonist, born in Uelzen in 1988, has cleared all awards, went to New York on a scholarship and established herself in the jazz scene there.

Georg Wassmuth, SWR, July 22 2022 (DE)

 

Release marks the anticipated return of the German Lisbeth Quartett to the studio albums, 13 years after its debut, Grow (Double Moon Records, 2009), and ceasing a five-year hiatus since its latest release, There is Only Make (Traumton Records, 2017). This work, the first for the European Intakt label, generates more elegance than turbulence through eight impeccably written pieces - seven by saxophonist Charlotte Greve and one by bassist Marc Muellbauer - that gain an extraordinary poetic nature in the hands of four musical narrators.

Filipe Freitas, Jazz Trail, July 13 2022 (EN)

 

Emotional reactions to the pandemic have had a big impact on artistic output in the last two years – but new music for 2022 is different. These albums were conceived and recorded in a time of relief and cautious optimism, as lockdowns lifted. And that delicate, hopeful spirit is at the heart of Release by Lisbeth Quartett.

Matty Bannond, The Free Jazz Collective, Aug 01 2022 (EN)

 

Meergrüne Brandung und prismatische
						zarte Regenbögen, die das Cover schmü-
						cken, kennzeichnen eine Musik, die nicht
						aufpeitscht, sondern nach emotionaler
						Tiefe, nach Entschleunigung und innerer
						Ruhe strebt.

Michael Bossong, Jazz Podium, Aug 2022 (DE)

 

Das Lisbeth Quartett existiert seit 2009. Bandleaderin ist die Saxofonistin Charlotte Greve. Mit dem aktuellen Album Release erscheint das fünfte Album der Formation. Enstanden ist ein wunderbarer leichter und schwebender Sound von großer Harmonie und lyrischem Charakter.

Wolfgang Giese, Musik an sich, Aug 2022 (DE)

 

Das Quartett rund um die Saxopho-
								nistin und Komponistin Charlotte
								Greve gibt es seit 2010. 'Release' ist
								das 6. Album der Gruppe. Vielleicht
								gerade weil die MusikerInnen von
								unangenehmem Stress geplagt wer-
								den, entstand dieser ruhige und
								besinnliche Tonträger.

Ernst Weiss, Concerto Magazine, Aug/Sept 2022 (DE)

 

Das fünfte Album bei Intakt Records ist für mein Empfinden das stärkste der 4 Musiker:innen und zudem etwas ganz besonderes, denn die 9 Songs ermöglichen einen wunderbaren Einstieg in den modernen und freien Jazz ohne aus diesem Grunde „schwach“ zu sein. Im Gegenteil: Dieses Werk strotzt nur so vor purer Energie und Leidenschaft, trotz, oder gerade wegen der meist eher ruhigeren Passagen. Ein Widerspruch? Vielleicht, aber die Musiker um die großartige Saxophonistin Charlotte Greve gehen ohne Kompromisse weiter ihren eigenen Weg. Gefühlvolles Zusammenspiel auf der einen Seite, kraftvolles Aufstoßen der Tür in die Avantgarde und in den freien Bereich auf der anderen. Das ist so wirklich außergewöhnlich.

Claus Volke, Hören & Fühlen, Sept 16 2022 (DE)

 

Spil van het Lisbeth Quartett
								is altsaxofonist Charlotte
								Greve, een blazer met een
								wonder van een toon. Het is
								volkomen terecht dat ze tot
								Duits artiest van het jaar
								verkozen is. Dit album is,
								zoals nagenoeg elke plat die nu verschijnt,
								een erfenis van de pandemie. In dat verband
								niet verbazingwekkend dat de cd nogal intro-
								spectief is, maar dat is niet de belangrijkste
								kwaliteit ervan.

Mischa Andriessen, Jazz N' Mo Magazine, Oct 2022 (BE)

 

Émotion, romantisme, douceur, finesse, élégance, mélodie... l’envers du disque précédent (et du jazz afro-américain). Ce deuxième CD Intakt de la saxophoniste Charlotte Greve la présente à la tête de son Lisbeth Quartett qui existe depuis douze ans (Manuel Schmiedel, piano, Moritz Baumgärtner, contrebasse, Marc Muellbauer, batterie). Avec son jeu sensible, souvent retenu, en circonvolutions et au discours complexe, elle produit, avec ses trois partenaires parfaitement dans la note, un jazz actuel raffiné, un peu éthéré... consensuel (?) : elle a reçu le German Jazz Prize de “l’artiste de l’année”. On appelle ça le jazz post-moderne. Moi je préfère le jazz moderne, et ancien aussi d’ailleurs. «  Release » (Intakt CD 383).

Jean Buzelin, Culture Jazz, Oct 11 2022 (FR)


 

Charlotte Greve hat uns schon vor zwei Jaren im
								Trio mit Vinnie Sperrazza, Chris Tordini und ihrem
								voluminösen, runden und warmen Ton begeistert
								und dieser Ton ist hier in derselben Qualität zu hö-
								ren. Dass sie im vergangenen April den Deutschen
								Jazzpreis als Künstlerin des Jahres bekam, erstaunt
								folglich keineswegs.

Steff Rohrbach, Jazz N'More Magazine - Switzerland, Nov 2022 (DE)

 

En douze années et cinq albums le Lisbeth Quartet (Charlotte Greve, Manuel Schmiedel, Moritz Baumgärtner, Marc Muellebauer) a eu le temps de peaufiner son art de l’épure. Quasi inconnue chez nous Charlotte Greve dispose d’une suave sonorité d’alto doublé d’un lyrisme feutré.

Luc Bouquet, Jazz in Franch, Nov 11 2022 (FR)

 

Lisbeth Quartett est un groupe allemand actif depuis 2009 (mais son dernier disque datait de 2017) et qui nous propose ici son 6ème album. A sa tête, la jeune (34 ans) saxophoniste (alto) Charlotte Greve, qui a remporté la distinction d’artiste jazz 2022 en Allemagne. Cette musicienne réside principalement à New York et s’est fait un nom aussi bien en Allemagne qu’aux Etats-Unis où son autre projet, Wood River (dans lequel outre le saxophone, elle joue du synthé et chante), avec un son plus électrique, voire rock, rencontre un certain succès. Revenons à Lisbeth Quartett : à ses côtés, Manuel Schmiedel (piano), Moritz Baumgärtner (batterie) et Marc Muellbauer (contrebasse) complètent le combo quasi depuis ses débuts. Nous voici donc devant un groupe qui joue depuis longtemps ensemble et cela s’entend très vite, tant l’interaction entre les musiciens est limpide, tant tout semble s’associer aisément. Sur ces neuf splendides compositions (huit de Greve et une de Muellbauer), le quartet nous propose une musique moderne, originale, raffinée, apaisée, pleine d’émotions, impeccablement interprétée par des musiciens qui pensent d’abord à collaborer à un ensemble, à cette atmosphère de sérénité plutôt qu’à se mettre en évidence (peu de solos). Belle œuvre poétique qui sonne vraie, profondément intègre.

Sergio Liberati, Jazz Mania, Nov 24 2022 (FR)

 

back to top

HOME

Newsletter in English | Newsletter in German

Intakt Records Facebook icon

Digital Download Store

© 2022 Intakt Records | P.O. Box, 8024 Zürich, Switzerland | intakt@intaktrec.ch | +41 (0) 44 383 82 33