INTAKT RECORDS – CD-REVIEWS
ALEXANDER HAWKINS – ELAINE MITCHENER QUARTET
UPROOT

Intakt CD 297 / 2017

 

 

Mitchener unites traces of Jeanne Lee, Betty Carter, Cathy Berberian, Brigitte Fontaine, Anca Parghel and even Billie Holiday in a highly fascinating, movable and pointed way in her highly dynamic, brisk and boisterous stage action. It is so much more than just vocalizing and singing. She can switch rapidly between leading and following and always manages to take the audience with her. 
Outstanding moments were the internal vocal conduction through STOP—MOVE—STAY shouts that strongly drew everybody into the movement. The other astounding moment was the performance of "The List," her reciting of an endless LIST OF THINGS TO GET RID OFF on a lovely undulating groove. 
Bassist Neil Charles went flying, from the first moment filling the space with the sound of his mighty wings. Steve Davis acted as an enormously spacy percussionist moving the clouds and Alexander Hawkins played or juggled the balls. The musical action went beyond known limits with a lot of known and familiar tools.
Henning Bolte, Europe jazz Media Chart November 2017

 

 

Brevario, El Intruso, Buenos Aires, 31. Oktober 2017

 

 

 

Enrico Bettinello, Giornale della Musica, Italia, 16. November 2017

 

 

Cathy Berberians 'Stripsody', Marclays 'Manga Scroll', Cages 'Songbook'... Duette mit
Minton, Maggie Nicols... Dazu tanz-/musik-theatralische Performances wie "Industrialising
Intimacy" oder "Of Leonardo da Vinci" (beides mit David Toop), demnächst
"Sweet Tooth" als Lehrstunde über die Gier nach Süßem und die Sklaverei auf den
Zuckerrohrplantagen. All das hat seinen gemeinsamen Nenner in der Contraltostimme
einer Londonerin mit jamaikanischen Wurzeln, mit der ich bei Uproot (Intakt CD 297)
erstmals Bekanntschaft mache. Im ALEXANDER HAWKINS-ELAINE MITCHENER
QUARTET singt sie 'Why Is Love Such a Funny Thing?' von Patty Waters, 'The Miracle'
von Jeanne Lee, 'Blasé' von Archie Shepp (ebenfalls durch Lee unvergesslich) und das
eigene 'Directives'. Hawkins macht für sie zudem Musik zu 'UpRoot' mit Lyrics von Lyn
Hejinian (die mit Larry Ochs verheiratet ist) und zu Rumis Out beyond ideas of wrongdoing
/ and rightdoing there is a field. / I'll meet you there.
Der Pianist, zuletzt gehört
mit Chicago / London Underground, hat an der Seite Neil Charles am Kontrabass und
Stephen Davis an den Drums, für ein Wechselspiel aus samtenem Handschuh und
eisernen Fesseln. Mitcheners 'Why...' ist da erst nur ein intimes Sichfragen vor dem
Spiegel, bei Lees Mirakel aber dann schon von kapriziöser Amazingness, wenn sie
Silben zerkaut und Vokale dehnt und dramatisch übertreibt. Davis raschelt mit Muscheln,
Mitchener verquirlt Zungenschläge mit Kehllauten, und ich atme auf, wenn sie
Hejinians Text wiederfindet. Ausgiebigen pianistischen Deklinationen folgen Babababa
und Hexengejodel zu Bogenstrichen und spitzem Gepinge. Zu Mbira und wieder Muscheln
folgen dann Shepps irre Zeilen voller Sperma und Mösensaft: I give you a lump
of sugar / You tilt my womb 'til it runs / All of Ethiopia awaits you, my prodigal son. ..

Mitchener mischt Divensang mit Zungenrede, Hawkins hämmert, sie listet kaputtes
Zeug, das uns zumüllt, sie gröhlt, lallt, schnattert theatralisch, überhurzt ihr eigenes
"Stop!". Ach, Songs sollten nicht auf der Liste von Things to Dispose Of stehen.
Rigobert Dittman, Bad Alchemy 96, 2017

 

 

 

Kevin LeGendre, Jazzwise, London, August 2017

 

 

 

Aldo Del Noce, Jazzconvention, 4 Dicembre 2017



 

Glenn Astarita, All About Jazz, December 2017

 

The Wire, London, December 2017

 

 

Jörg Konrad, Jazzpodium, Dez-Jan 2017/18

 

 

Hannes Schweiger, Concerto, Österreich, Dezember 2017

 

 

Jan Gralie, Salt Peanuts, November 22, 2017

 

 

David Rocheleau-Houle, All About Jazz, December 29, 2017

 

 

Reiner Kobe, Jazznmore, Schweiz, Januar 2018


 

 

 

 

 

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