INTAKT RECORDS – CD-REVIEWS

Aki Takase - David Murray. Cherry-Sakura
Intakt CD 278 / 2017


 

Claude Loxhay, Jazzhalo, Belgium, 2017

 

 

 

More than two decades ago, with "Blue Monk," Japanese-born pianist Aki Takase and saxophonist David Murray celebrated the indomitable spirit of Thelonious Monk, via four of his compositions and several of their own, among contributions by others.

"Let's Cool One," the sole Monk tune from the duo's first pairing since that intimate 1995 album, has the two effectively channeling the spirit of the composer: Murray offers his woody, percussive bass clarinet, opening alone and then sounding the head, and Takase provides bluesy, stride-inflected rejoinders. It's a joyful, exuberant outing, one of the disc's highlights.

That track is something of an outlier, as the two are up to something completely different on the other compositions, starting with Murray's gorgeous long tenor notes, undergirded by Takase's fluttering figures, on the Takase-penned title track. The piece, inspired by a short story centered on the short-lived beauty of cherry blossoms, also features rambunctious unaccompanied sections by each musician.

"Nobuko," Takase's tribute to her late mother, begins and ends as a stately ballad, enveloping the pianist's long, free passage. Her "Blues for David" is a laidback ramble, with an unpredictable tenor head.

Murray offers three compositions, starting with the warm, slow-moving "To A.P. Kern." He hints at Clifford Jordan and other influences on the zig-zagging "Stressology," and closes the album with "A Long March to Freedom," a poignant note of affirmation for a struggle that, in some respects, continues.

Philip Booth, Jazz Lands, February 1, 2017

 

 

Christian Broecking, Berlliner Zeitung, 11./12. Feb. 2017

 

 

Möglicherweise war man als Jazzer in den 90er Jahren, als AKI TAKASE & DAVID MURRAY sich bei "Blue Monk" (1991) und "Valencia" (1997) begegneten, noch etwas gespaltener zwischen Rückvergewisserung (Monk, Jelly Roll Morton, Ellington, 'Body & Soul') und Vorausschau. Bei Cherry - Sakura (Intakt CD 278) ist der Zwiespalt längst zur zweiten Natur abgekühlt. Monk ist immer noch ein Thema ('Let's Cool One'), neue Abschiede kamen hinzu - mit 'Nobuko' gedenkt Takase ihrer verstorbenen Mutter, liedhaft und in rührender Schlichtheit. Ähnlich innig singt Murray bei 'To A.P. Kern' mit dem verliebten Puschkin von den geschwundenen Jahren, vergessenen Engelsaugen, düstrem Sehnen, trunknem Sehnen. So sind von Anfang an fallende Kirschblüten ein Leitmotiv, die vom Piano und aus Murrays Tenorsax rieseln. Takases rasant sprudelndes 'A Very Long Letter' korrenspondiert, wenn auch ganz unspanisch, mit 'Like A Kiss That Never Ends' (von "Valencia"), Murrays 'A Long March to Freedom' (von "Challange", 2010) mit seiner 'Ballad For The Blackman' (von "Blue Monk"). Black live matters mit kaum versüßter Bitterkeit, Takase erklärt sich mit dem gefühlvoll souveränen 'Blues for David' solidarisch. Der wechselt für Monks melodienseliges Immergrünchen zur Bassklarinette, im bestens gelaunten Kontrast zu seinem zartbitteren Balladenton und Ben Webster-Vibrato. Mit dem vital-geschmeidigen 'Stressology' (ebenfalls schon auf "Challenge" und auch auf "Be My Monster Love", 2013) erinnert er inmitten der eher wehmütigen als zornigen Blicke zurück an das jazzige Kernanliegen, für aufgekratzte Stimmung und eine gute Zeit zu sorgen. Mit 'A Long March...' greift er den 'Blues...'-Ton auf für einen noch einmal virtuos abgeklärten Tenorgesang bis in höchste Töne, mit dem Feeling und dem Wildblumenduft seiner über 40 Jahre als Sänger von Power, Hope und Infinity.
Rigobert Dittmann, Bad Alchemy 93, 2017

 

 

Tom Gsteiger, Bieler Tagblatt, 3.2.2017

 

 

 

Peter Füssl, Kultur, Österreich, März 2017

 

 

Steff Rohrbach, Jazz'n'more, Feb/März 2017

 

 

 

 

Stefan Hentz, Jazzthetik 3-4, 2017

 

 

Salvador Catalan, Diario de Sevilla, 06 Marzo, 2017

 

 

Reinhard Köchl, Bayern, Montag 20. Februar 2017

 

 

 

Jörg Konrad, Jazzpodium, März 2017

 

Pirmin Bossart, Kulturtipp, Schweiz, März 2017

 

 


Gerd Filtgen, Fonoforum, 04/2107

 

Aldo del Noce, Jazzconvention, 08 Marzo 2017

 

 

 

Hiroki Sugita, Japan Jazz, April 2017

 

 

 

/

Michael Engelbrecht, manafonistas, Freitag, 17. März 2017

 

 

 

Pianist Aki Takase and reedist David Murray are no strangers. Earlier encounters for the Enja and Sound Hill labels determined them highly compatible improvisers. Cherry Sakura is an intimate reunion recorded at a Swiss studio in the spring of last year. Both musicians have ample experience with tandem interplay, Takase having recorded in such settings with her husband Alexander von Schlippenbach, bass clarinetist Rudi Mahall and bassist Nobuyoshi Ino among others. Murray's recording career maps something of a bell curve with peak prolificacy in the final two decades of the last century and pairings with pianists Dave Burrell, Randy Weston and Mal Waldron interspersed. The last couple years he's been comparatively conservative in his output making this intimate encounter with Takase all the more welcome.

The songbook of Thelonious Monk is something of a preoccupation with Takase, who has also investigated the work of Ellington, Ornette and Dolphy at various points in her career. Here, the duo limits their inquiry to a single piece, "Let's Cool One", leaving the remainder of the program to a near-even split between originals by the pair. Murray's blowsy bass clarinet emphasizes the wry comedy in the composer's wobbly line while Takase plays "straight man" folding in light, stride-leaning syncopations. It's performance equal parts elegance and amusement and one of the highlights of the recital. On the title piece take a more straight-laced approach with Murray's striated tenor liming a tender, lushly romantic line as Takase shapes rolling, pedal-swollen chords around him. Sentiment sans sentimentality keeps it from tipping over into syrupy excess.

"A Very Long Letter" lets loose the duo's playfully combative side in a roiling contrapuntal display that puts fingers on keys and keypads through a rigorous range of confrontations. Both players also contribute dedications in sound. Murray's "To A.P. Kern" blossoms as another beatific ballad, his tenor aiming for maximum aural enchantment as Takase shapes graceful patterns beneath him. The pianist's "Blues for David" points to a more obvious honoree and carries the vague whiff of Mingus in its grand cerulean structures. Murray flutters and flickers in the upper register of his horn, advancing a lighter-than-air melody to contrast with the Takase's terrestrially-bound terpischore. "A Long March to Freedom" weighs in last. Murray blows a bright, hopeful line over Takase's locked-hands accompaniment, reaching for pathos and redemption as rendered through sound. It's a congruous capstone to a satisfying set by two aging, but in no way attenuating friends.

Derek Taylor, Dusted Magazine, February 6, 2017

 

 

Mark Keresman, Icon, Chicago, April 2017

 

 

 

John Corbett, Downbeat, May 2017

 

 

 

Andy Hamilton, The Wire 5-17

 

 

 

Martin Schuster, Concerto, Österreich, April 2017

 

Paul Jaillet, Jazzmagazine, France, Avril 2017

 

 

Ayumi Kagitani, Way Out West 97, Japan, April 2017

 

 

Claudio Sessa, Corriere della Sera, Domenica 5 Marzo 2017

 

Kurt Gottschalk, New York City Jazz Records, May 2017, USA

 

Jetzt sind bei Intakt zwei CDs herausgekommen, die zum Vergleich verführen, wobei das natürlich schwierig ist, noch dazu bei zwei Platten, bei denen das Niveau, die Technik, der Einfallsreichtum etc. sowieso außer Frage stehen. Aber sie haben einiges Gemeinsames und sind doch sehr unterschiedlich. Es handelt sich bei allen Beteiligten um ein wenig in die Jahre gekommene Avantgardisten vergangener Tage. Der jüngste ist David Murray, der älteste Reggie Workman, Bassist des Trio 3. Saxofonist des Trios ist niemand Geringerer als Oliver Lake, den mit Murray eine gemeinsame Vergangenheit im World Saxophone Quartett verbindet. Auf beiden CDs werden Originale der Beteiligten dargeboten – bis auf je eine Nummer, bei Takase/Murray ist es ein Stück von Thelonious Monk, mit dem sich vor allem Takase viel beschäftigt, beim Trio eines von Ornette Coleman. Beide CDs sind makellos musiziert, Murray und Takase achten auf Abgeklärtheit und zuweilen ein wenig übertrieben auf Schönklang. Blues und Gospelartiges spielen eine Rolle. Da teilt David Murray ein wenig die musikalischen Ansichten seines Instrumentalkollegen Archie Shepp, der sich auch vom Revoluzzer zum in sich gekehrten quasi Traditionalisten gewandelt hat. Wenn er aber die Bassklarinette spielt, ist das schon hinreißend, wahrscheinlich die beste seit Eric Dolphy, und sein Einvernehmen mit Takase ist blind und souverän. Frischer klingt die Platte des Trio 3, obwohl Reggie Workman, Oliver Lake und Andrew Cyrille schon auf die 80 zugehen. Da blitzt bei aller Schönheit immer noch so etwas wie ein anarchistischer Schalk durch, der ungebrochene Wille, sich die Welt noch einmal neu zu erfinden, da sind die musikalischen Diskurse ein wenig kontroverser und deshalb auch spannender. Ganz großartiger Tonträger.

haun, Freistil 72, Österreich, Mai/Juni 2017

 



João Santos, Expresso, 04.03.2017, Portugal

 

Cherry – Sakura is a veritable classic recording by pianist Aki Takase and the tenor saxophonist and bass clarinetist, David Murray. Through it all, Murray plays with consummate sensitivity and flair, using his sonorous tone, on both tenor saxophone and bass clarinet, and a discerning palette of vibrato to create something vibrantly with Aki Takase. This Swiss performance provides a healthy taste of both Murray’s and Takase’s superlative artistry. Both are as commanding in the penetrating thickets of David Murray’s “A Long March to Freedom” as they are seductive in Aki Takase’s seductive “Cherry–Sakura”. In Thelonious Monk’s “Let’s Cool One” both bass clarinetist and pianist demonstrate that they can toss off technical feats with the best of Charlie Rouse’s and Monk’s. Their collaboration is first-rate and brings commitment and vitality to all of the programme’s intrepid fare.

Raul da Gama (from "The Intakt Adventure Continues"), jazzdagama.com, May 1, 2017

 

Luc Bouquet, Improjazz Nr. 234, France, 2017

 

 

Troy Dostert, The Free Jazz Collective, April 25, 2017

 



Ulrich Steinmetzger, Mitteldeutsche Zeitung, 29.4.2017, Deutschland

 

 

 

 

Begründung der Jury:

David Murray & Aki Takase: Cherry – Sakura. Intakt CD 278 (harmonia mundi)
Ihre Musik schöpft aus der Liebe zu Fats Waller und Thelonious Monk: kein Ton zu viel, eine Ästhetik des Widerständigen, eine klare Haltung zur Kunst. Vor über zwanzig Jahren nahm die Pianistin Aki Takase schon einmal ein Duo-Album mit dem amerikanischen Saxophonisten David Murray auf, das macht dieses neue Werk umso reizvoller. Denn bei Takase und Murray wird eine künstlerische Haltung greifbar, die für die zeitgenössische Musik heute wichtig ist: Diese Menschen haben ihr Leben der Improvisation gewidmet. Das kurzweilig Implodierende der Musik nimmt atemraubende Züge an - es gehe nicht um Kunststückchen, auch nicht um Besserwisserei; der Sound müsse von innen wachsen, sagt die japanische Wahlberlinerin Takase. Und das ist unbedingt Jazz. Grandios und wuchtig.
(Für die Jury: Christian Broecking)

 

 

Kevin LeGendre, Jazzwise, June 2017

 

 

 

JazzTokyo, No 232, August 2017

 

 

 

Nicola Negri, All About Jazz Italia, August 7, 2017

 

 

Claude Loxhay, JazzAround, Belgium, August 2017

 

Georges Tonla Briquet, Jazzenzo, Belgium, 26. Augustus 2017

 

 

 

John Sharpe, All About Jazz, September 24, 2017


 

 

 

to Intakt home