INTAKT RECORDS – CD-REVIEWS
CO STREIFF-RUSS JOHNSON QUARTET
IN CIRCLES
Co Streiff: Altosaxophon, Soprono Saxophon
Russ Johnson: Trumpet
Christian Weber: Bass
Julian Sartorius: Drums
Intakt
CD 195
Manfred Papst, NZZamSonntag, 20. November 2011
Beat Blaser, kulturtipp, 3.-16. Dezember 2011, Schweiz
American trumpeter Russ Johnson and Swiss saxophonist Co Streiff certainly abide by the press release statements, indicating the musicians' cross-cultural inferences and recurring use of melody within the progressive-jazz and improvisational realm. Recorded live, sans the final piece "Confession," the quartet toggles between feathery light grooves and pulsating charts, largely comprised of ascending choruses and capacious soloing jaunts. The core framework is centered on a diverse track mix, designed with layered horns, understated contrasts and spiraling unison motifs. The frontline and the energetic rhythm section, merge an adventure-seeking methodology via budding theme-building exercises and brazen solo spots. These attributes are evident on the title track "In Circles," amid a few cunning detours that accelerate the interest level. The band also projects an emotive component with ominously crafted undercurrents and bustling cadences as they converge for a point of reentry during the closeout. Johnson's brazen tone and Streiff's resourceful bag of tricks translate into multifarious improvisational segments, dappled with exploratory persuasions. However, they prevent matters from getting out of hand, and strike a cogent balance between structure, melody, counterpoint and offsetting storylines throughout the program. And on "Tomorrow Dance," drummer Julian Sartorius opens with a polyrhythmic drumming vamp, featuring trickling rim-shot hits, and what sounds like small wood blocks, followed by the hornists' cheery lines over-the-top. It's an album that also offers a compelling equation of temperance and tension.
Wie Kult riecht, weiß der New Yorker Trompeter Russ Johnson, seit er mit Eszter Balint und Leisure Class daran geschnuppert hat. Seitdem konnte man ihn hören mit Jenny Scheinman und in Michael Bates' Outside Sources, aber auch immer wieder in einem helvetischen Kontext, in Tommy Meier Root Down und mit der Züricher Alto- & Soprano saxophonistin Co Streiff. So wie nun im CO STREIFF - RUSS JOHNSON QUARTET mit dem weitgehend live im Tessiner Biasca eingespielten In Circles (Intakt CD 195). Zusammen mit Julian Sartorius an den Drums, der als Credits Rhys Chathams The Bern Project vorweisen kann, und dem allgegenwärtig hummelnden und grillenden Christian Weber am Kontra bass sprudeln da die Münder über, wovon die Herzen und Köpfe voll sind. Mögen Einge weihte was von Bill Barron & Ted Curson murmeln, die Blueprints, die einem in den Sinn kommen, sind natürlich Parker & Gillespie, Coleman & Cherry und Zorn & Douglas. Auf diesem blauen Feld bahnen sich Russ & Co eigene Wege aus melodischer Eloquenz und pulsierender Sophistication. Wie fließend sich die beiden Bläser gleich bei 'Short Outbreak' (das aber doch seine gut 9 Minuten dauert) verzweigen und wieder vereinen. Wozu das Rad neu erfinden, wenn die alten noch so schön rund 'In Circles' kreisen? In Zeiten, die ungeniert im Stil des raubkapitalistischen 19. Jhdts. auftrumpfen, klingen die 1960er immer noch uneingeholt fortgeschritten. Dabei hat das Quartett nicht eigentlich was mit retro am Hut. Was Streiff wohl bei 'Five Dark Days' im Sinn hatte? Der vereinte Bläserton ist introspektiv, grüblerisch, Weber zupft am Schnurrbart. Wobei das Schneidende nicht Johnsons Sache ist, er mag es zungenmild, kann aber auch gepresst fauchen wie bei seinem 'The Loper', das sich dann aber swingend und mit tänzelndem Pizzicato weiter entwickelt als Gruß an Lee Morgan. Sartorius und Weber setzen Duftmarken am Anfang und gegen Ende von 'Tomorrow Dance', das dazwischen unter einer südlich hellen Sopranosonne tanzt. 'Farks Lark' feiert dann, quick und vogelig, Ornette Coleman direkt. Bleibt noch Johnsons 'Confession' als lyrisches, inniges Spiritual, das sich zur Musik als Himmelsmacht bekennt.
bak, Concerto, Februar/März 2012, Österreich
Presque toujours impulsées à l'unisson, les mélodies de Co Streiff s'entrouvrent parfois au contrepoint. Aucune sorcellerie, aucune magie ici mais un cadre strict ouvrant la porte à d'inspirés solos.
Klaus Hübner, Westzeit, Februar 2012, Deutschland
Brooklyn-based trumpeter Russ Johnson, a ubiquitous presence in the New York scene, boasts countless sideman credits, yet his discography features only one title as a leader, Save Big, his 2004 Omnitone debut. Although Johnson co-leads The Other Quartet with saxophonist Ohad Talmor and a duo with pianist Mick Rossi, his recorded output remains under-representative of his abilities as a bandleader, which makes In Circles, the premier of his quartet with Swiss saxophonist Co Streiff, all the more welcome. Splitting writing duties with Streiff, the pair is supported by fellow Swiss bassist Christian Weber and drummer Julian Sartorius, who add vim and vigor to this vibrant program of original tunes. Primarily recorded live in Biasca, Switzerland in June 2011 (the final cut is a studio recording), this session evinces a dedication to progressive swing that expands on the formal constraints of traditional melody, harmony and rhythm with a keen appreciation for the dynamic possibilities of free improvisation. Throughout the set, the group alternates between ethereal explorations and muscular ruminations, striking a keen balance between the two. The horn players’ unison motifs spiral above the rhythm section’s shifting undercurrent with soulful élan on the opener, “Short Outbreak,” their contrapuntal discourse being emblematic of the date’s visceral appeal. Johnson and Streiff make a colorful pair, their circuitous lines interweaving delicately one moment, only to plummet with bustling ferocity the next. Johnson’s earthy tone and Streiff’s reedy timbre infuse the proceedings with compelling zeal, enjoying strong support from Weber and Sartorius, who prove their mettle as persuasive soloists. Sartorius’ polyrhythmic introduction to “Tomorrow Dance” is rife with cascading textural asides, which Weber echoes during his unaccompanied pizzicato solo later in the same tune. The duo’s congenial rapport invigorates Johnson and Streiff’s empathetic interplay, resulting in a unified ensemble sound that is both adventurous and conventional. The coiled attack of “Parks Lark” is indicative of their keen inside-outside balancing act, evoking allusions to Ornette Coleman’s classic quartet. The band’s enthusiasm for the material is infectious; an appreciative audience can be heard throughout the set, responding to exciting transitions and spirited solos. Surmounting the presumed conceptual gap between American and European jazz styles, In Circles balances forward-thinking interests with historically aware foundations, yielding a vibrant document of contemporary jazz.
Thorsten Meyer, Jazzpodium, März 2012, Deutschland
Natürlich erfindet man den Cool Jazz nicht ein zweites Mal. Aber die musikalische Grundhaltung ist doch eine eindeutige. In präziser, strukturierter Form werden die Erkundungsgänge der musikalischen Landsuche gemeinsam begangen. Die komplexen, komplizierten Verschachtelungen der nie lauten, aber stets präsenten Instrumentalisten wird in einer konzeptuellen Versuchsanordnung zu Gehör gebracht. Spannung wird durch das stetige Interagieren des Quartetts erzeugt. Christian Weber, der sichere Halt am Bass, ideenreich und stets am Puls des Geschehens, Julian Sartorius mit der behutsamen Sorgfalt der Mutter der Kompanie, die nie die Übersicht verlieren darf (und das auch nie tut), und die beiden Bläser an der Front, die quirlige Co Streiff an den kleinen Saxofonen und der klassisch geschulte, mit allen Wassern gewaschene Trompeter (großartig auf ‚The Loper‘) Russ Johnson sorgen für gute Unterhaltung und ein sympathisches Déjà-vu mit einer interessanten, schon fast vergessenen Epoche, eine Stechzirkelvermessung von bekannten, schon vermessenen musikalischen Landschaften.
De Zwitserse saxofonist Streiff en de Amerikaanse trompettist Johnson hebben allebei massa's ervaring. Hun samenspel is boeiend: zij ontkennen het gebruik van melodie en groove niet om hedendaags werk te leveren. Deze cd is daarom progressief en tegelijkertijd verankerd in het verleden. De sound van de groep is lekker old school, maar daar teren ze niet op: structuur, opbouw, ritmiek en harmonie maken van hun werk hedendaagse jazz met een gedurfde kant. Op deze live-cd (m.u.v. het laatste nummer) gooien de muzikanten alles in de strijd zonder zich ook maar één keer te verliezen in oeverloos notengekraak. Zij beseffen dat goede muziek maken meer inhoudt dan vingervlug toonladders spelen. Deze plaat houdt de aandacht zeven tracks lang gaande door een combinatie van durf in ritme, swing en melodie. Nooit krijg je het gevoel dat men het te ver gaat zoeken, integendeel: de behoorlijk moeilijke tracks krijgen spontaan vorm door de interactie tussen de muzikanten. Complexe spontaneïteit, tot in de puntjes verzorgd, drijvend op zuivere creatieve en muzikale impulsen. Een heel gaaf product.
American trumpeter Russ Johnson and Swiss saxophonist Co Streiff have a strong musical rapport. All seven tunes—three by the former, four from the latter—feature extended themes and improvisations with both players blowing together.
Almost the first reference point that springs to mind upon hearing In Circles is the classic Ornette Coleman quartet from the early Atlantic sides. There is the same loose conversational jousting between alto sax and trumpet, the same folk jazz melodic bent and above all the same sense of playful fun. In fact, alluring interplay promoted by thoughtful arrangements characterizes this first album from the quartet of Swiss saxophonist Co Streiff and Brooklyn-based trumpeter Russ Johnson.
Stefan Pieper, Jazzthetik, März/April 2012, Deutschland
Philippe Méziat, Jazzman / Jazz Magazine, Mars 2012, France
Trumpeter Russ Johnson raises his Chicago profile
|