INTAKT RECORDS – CD-REVIEWS
PIERRE FAVRE - SAMUEL BLASER
Vol à Voile
PIERRE FAVRE - PHILIPP SCHAUFELBERGER
Albatros
Intakt CD 178 / 179

 

 

 

 

Au firmament du jazz suisse brille avec constance une étoile, Pierre Favre. L’homme orchestre de la batterie helvète (underground) a vu, ces dernières années, apparaître dans son espace un jeune astre en perpétuel mouvement, Samuel Blaser. Doué, comme seuls les chanceux peuvent l’être, ce dernier multiplie depuis son avènement les collaborations pertinentes mais, d’un projet l’autre, ne s’égare pas. Il ne pouvait donc éviter la rencontre avec son aîné, à moins que ce soit le batteur qui ait épinglé le trombone ?! Ensemble ils ont parcouru les multipistes, le temps d’un vol à voile.
Chant contre chant, de plage en plage, Pierre Favre et Samuel Blaser laissent leurs talents réunis s’orienter vers des contrées où l’inhabitude règne sans partage. Lequel des deux s’appuie sur l’autre, bien malin qui peut répondre. Ce qui demeure indiscutable, c’est que le duo favorise les confidences. À ce jeu, ils sont les maîtres d’un dialogue suggéré. Ils partagent des respirations intimes évocatrices de couleurs sonores aux harmonies pénétrantes, aux accords perlés. Si dans ce disque la virtuosité s’exprime, c’est par la nuance, ce supplément infime, et infiniment nécessaire, que sont capables d’apposer les créateurs quand ils donnent à l’innovation la place qui doit être la sienne dans ce type d’approche jazzistique, à notre sens la première.
Et si l’on doit avoir un seul regret quant à cet enregistrement, c’est que Pierre Favre et Samuel Blaser n’aillent pas jusqu’à oser la mélodie franche et limpide, celle qui permet un repère auditif simple, incontournable.
Yves Dorison, Culturejazz, France, 7 mai 2010

 

...
To this we can add Vol à Voile ("gliding"), Blaser in duo with veteran Swiss drummer and improviser Pierre Favre. Here we get a much fuller view of the growling, groaning multiphonic techniques Blaser hints at during "Mandala" from Pieces of Old Sky. On "Quai des Brumes" he even achieves a contrapuntal effect, moving vocal pitches up and down against a low drone.
Favre brings an endless richness of timbre to the music, including bell-like tones on the closing title track, beautifully hollow and high-pitched toms on "Inextricable" and a huge yet softly blanketing kick drum sound on "Franchement!" ("honestly!") and "Babel I." The nine tracks slink in and out of tempo and Blaser plays a largely melodic improvising role, although the tables are turned on "We Tried" when the horn almost becomes a rhythm section, riffing steadily on two notes while Favre assumes the role of soloist.
...
David Adler, www.allaboutjazz.com, USA, May 5th, 2010

 

Ulrich Steinmetzger, Leipziger Volkszeitung, Deutschland, 30. Juli 2010

 

Pirmin Bossart, Kulturtipp, Schweiz, August / September 2010

 

Intakt hört mit dem Feiern seines silbernen Jubiläums gar nicht mehr auf. Anfang Oktober gibt es im Zürcher Jazzclub Moods sogar ein Festival zum 25-jährigen, mit Aki Takase, Jürg Wickihalder, Gumpert-Sommer und Monk's Casino. Das reichhaltige Sortiment, aus dem gerade Steve Lacys Abschiedskonzert (Intakt 171) mit dem Preis der deutschen Schallplattenkritik ausgezeichnet wurde, wird derweil fortgesetzt mit dem Drummer PIERRE FAVRE. Vol à voile (Intakt CD 178) - den Schleier rauben? - zeigt ihn zusammen mit dem Posaunisten SAMUEL BLASER. Favres feine, klangfarbennuancierte Ästhetik gehört zu jenen Intakt-Aspekten, die - wie soll ich sagen? - jemanden, der zum Naseputzen nicht immer ein Tempo nimmt, weniger ansprechen als andere. Der junge Blaser, der nach formativen Jahren in New York von Berlin aus agiert, hat sich solo, im Braff Blaser Duo und seinen Quartets mit dem Bassisten Thomas Morgan profiliert mit einer sämig-geschmeidigen Stimme, eloquent, ja, aber nicht so 'babylonisch', dass ich 'Babel' für einen guten Titel halte. 'Quai des Brumes' (Hafen im Nebel) schon eher. Favre und Blaser sind über den Generation-Gap vereinte Maler mit Klangfarben und Stimmungen, immer sonor, singend und summend, Spitzen und scharfe Kanten abgepolstert, ihr Raub ist der denkbar sanfteste. Favre bevorzugt gedämpftere Farben und tüpfelt seine Finessen hintergründiger als der im perkussiven Reichtum verwandte Baby Sommer. Mit Blaser verhält er sich zu Sommer und dessen Posaunenbuddy Conny Bauer wie Kinder des Olymp zu Münchhausen.
Albatros (Intakt CD 179) entstand im Duett mit dem Gitarristen PHILIPP SCHAUFELBERGER, der vor und neben seiner Zeit bei Lucas Niggli Zoom schon seit 12 Jahren in verschiedenen Favre-Ensembles gespielt hat. Schaufelberg pickt lyrische Gitarre und Jazzgitarre, so rock- und noisefern wie es nur geht. Er klangmalt mit zarten Fingern feine, pastelfarbene Tönungen. Selbst bei 'Violently Windy' lässt er nur ein laues Lüftchen wehen, eher ist da Favre der Rauschende. Der ist durchwegs der Erdverbundene und Trittfeste neben seinem luftigen Partner, er pocht und tokt die dunklen Kontraste zu dessen Fingerspiel, beflügelt, doch wie schwächlich und gespreizt, und mimt den edlen Steuermann zu den Matrosenspielchen seiner Philippine. 'Poète Maudit' ist entsprechend nur leicht manisch angehaucht und mehr poetisch als verfemt. Hier fliegt wirklich ein Albatros nach dem anderen mir antipodisch gegen den ästhetischen Strich, mit dem funkelnden 'Sky Pointing' als Ohrenzupfer. Nicht dass es dieser Musik an Schönheit fehlt, im Gegenteil, aber irgend etwas mir Wesentliches liegt außerhalb ihrer Flügelspannweite
Rigobert Dittmann, Bad Alchemy Magazin 67, Deutschland, Herbst 2010

 

Pirmin Bossart, Jazz n' More, Schweiz, September / Oktober 2010

 

Beim kleinformatigen Zusammenprall eines Blechbläsers mit einem Schlagzeuger werden lauter Eigenkompositionen/Improvisationen vorgestellt. Der junge Posaunist Samuel Blaser erinnert in Ton und Phrasierung manchmal an den großen Albert Mangelsdorff (was ja als Riesenlob gehört werden muss, weil es ja nicht in epigonenhafter Form passiert, sondern ein Aspekt einer komplexen und eigenständigen Musikerpersönlichkeit ist, deshalb nicht despektierlich gemeint ist). Zusammenprall ist vielleicht ein bisschen zu radikal formuliert. Dafür fehlen die wirklich hitzigen Dialoge. Es ist eher ein behutsames aufeinander Zugehen, ein Ausloten von Optionen, eine Kommunikation von Menschen, die sich offenbar mögen und sich das musikalisch mitteilen. Favre, wieder in seiner stoischen Präzision auf das Wesentliche und mit dem Gespür für das Notwendige. So können dann auch sperrige Duoformate von der Konserve konsumierbare Improvisationsmusik bieten. Kann eine groovende, grunzende, sägende und mit Vitalität aufgeladene Posaune von einem federnden, leicht und luftig gespielten Schlagzeug im Zaum gehalten und so Spannung erzeugt werden.
Eine ausgefuchste Kooperation haben sich Favre & Schaufelberger da einfallen lassen und natürlich auch so umgesetzt. Favre, der subtile Grandseigneur des Schlagzeuges, spielt in seiner unnachahmlich reduzierten Art alles Notwendige aber eben nicht mehr. Dieses Mehr muss dann vom Partner, dem Gitarristen Schaufelberger, der ja auch kein ‚lauter Blender‘ ist, sondern ein Stiller seiner Zunft, mit dem Gespür für das Essentielle kommen. Viel wurde schon über die freiwillige Reduktion auf das Duoformat, die Möglichkeiten und die selbstverständlichen Einschränkungen philosophiert. Bei ‚Albatros‘ habe ich nie das Gefühl, es könnte etwas fehlen. Der poetischen Nonchalance dieses in sich ruhenden Projekts genügen diese beiden Musiker mit den sehr eigenen Ausdrucksmöglichkeiten an ihren Instrumenten. Eine hochkonzentrierte Meditationsreise, an der man als Zuhörer teilnehmen darf. Intim und von zärtlicher Behutsamkeit.
Ernst Mitter, Freistil Nr. 33, Österreich, Oktober/November 2010

 

PIERRE FAVRE: BEGEGNUNGEN
Der Schlagzeuger Pierre Favre fühlt sich in kleinen oder kleinsten Formaten am wohlsten. Allein oder im Duo mit Irene Schweizer, Yang Jing und vielen anderen. Auf seinen aktuellen Duoproduktionen trifft er sich mit einem alten und einem neuen Freund, dem Gitarristen Philipp Schaufelberger, mit dem er seit Jahren arbeitet, und dem Posaunisten Samuel Blaser, mit dem er die jurassische Herkunft teilt. Und so unterscheiden sich die Resultate der Begegnungen komplett: Mit Schaufelberger ist ein tiefes Einverständnis zu spüren, die beiden dringen gemeinsam in die Tiefen der Klänge vor. Mit dem jungen, ungestümen Blaser funktioniert die Kommunikation anders, man wirft sich die Ideen zu und reagiert darauf, eine lebhafte Diskussion entsteht, die immer wieder auch Haken schlägt. Zwei Blicke auf die Kunst des Altmeisters und zwei Entdeckungen in der jüngeren Schweizer Szene. Bewertung: 4 Sterne
Beat Blaser, Argauer Zeitung, Schweiz, 13. August 2010

 

Reiner Kobe, Jazzpodium, Deutschland, Oktober 2010

 

Martin Schuster, Concerto, Österreich, Oktober/November 2010

 

Martin Woltersdorf, Kölner Stadt-Anzeiger, Deutschland, 17. September 2010

 

 

Pierre Favre et Samuel Blaser : un jeu en totale décontraction, la parfaite connaissance de l’espace-sphère, la douceur des souffles et des frappes, un havre de simplicité et de complicité.
La percussion est de rebond ; les cymbales, cristallines, ne sont pas de rythme mais de réconciliation ; le roulement est économe ; le tambour n’est pas étau mais air vibrant. Le trombone est de largesse. Sans profusion mais avec justesse, il fait mine d’errer mais avance, sans dilemme, avec la force de ceux qui ont entraperçu le chemin. Un trombone et des tambours : ici, tout est d’intuition, de profondeur, de promesses et d’invitations.
Luc Bouquet, Le Son du Grisli, Octobre, France, 2010

 

Stefan Pieper, Jazzthetik, November-Dezember 2010

 

 

 

On one level, this program of trombone and drums duets possesses very little in the way of the sound of surprise, once the ear becomes accustomed to the sparseness of the lineup. Perhaps inevitably, this means that for all their obvious empathy, the musicians don't really grab the moment, nor do they ruffle the surface calm of the music they make. In view of the promise sometimes tantalizingly shown, this makes for a frustrating listen.
Of the two musicians involved, drummer Pierre Favre has a long pedigree in the European improvisation scene. Samuel Blaser shows hints of Roswell Rudd in his work, even while his playing lacks that man's depth of character. He's rambunctious enough on the likes of "Babel I," but considering how much competition there is in even this rarefied field of European improvising trombonists, his work lacks that indefinable and ear-catching "something."
On "Babel IV," the duo indulges in an inscrutable dance, its work combining to impart a sense of stealth as the music progresses. But the result has a perfunctory air; it might not be summed up as a couple of musicians going through the motions, but it does lack the mark of knotty engagement.
"Inextricable" offers a summary of why this music usually fails to be fully engaging. Blaser's playing is "true" in that his engagement with his instrument's mechanics extends only as far as the use of conventional technique. While there might be a school of thought which argues that there's no point in playing the trombone—or indeed any instrument—if the intention is to make it sound like something else, in the case of music this naked, extended techniques might help retain the attention. For his part, Favre is a master of rhythmic nuance, but again the level of engagement between the two musicians seems perfunctory.
The title track does, at least, imply something else, even if that is only what tantalizingly might have been. Favre extends his palette, and the line between sounds tempered and untempered is stretched to breaking point. Interestingly, the music is credited to both players, and certainly amounts to the best instance of collaboration in the whole program
Nic Jones, All About Jazz, November 25, 2010

 

 

 

Pierre Favre, der Schweizer Altmeister der Perkussion, Zauberer mit Klangfarben, virtuos im Umgang mit Rhyth men und Farbspektren, trifft auf den jungen, 1981 geborenen Posaunisten Samuel Blaser. Auch er ist längst kein Unbekannter mehr, rastlos unterwegs in Europa und den USA.
Die beiden spielen freien Jazz, mäandernd, sie gestalten frei fließende Klangströme, motivisch gearbeitet, nicht melodisch ausgewalzt. Der Titel ihrer CD, übersetzt «Segelfliegen», spricht für die Musik. Wie ein Segelflieger gleiten die Klänge ruhig dahin, keine expressiven Ausbrüche, kein Stocken, kein Abbrechen, gar Abstürzen der Töne. Blasers Multiphonics erinnern zuweilen an Alpenländisches oder Choralartiges. Pierre Favre kommentiert, begleitet, unterstützt. Mal gestaltet er rhythmisch freie Texturfelder, dann wieder setzt er klare Beats. Fast immer aber bleibt er zurückhaltend, lässt dem jungen Kollegen den Vortritt – fast ein wenig schade, so klar, präzise und in sich schlüssig die Entwicklungen Blasers auch sind.
Nina Polaschegg, Zeitschrift für Neue Musik, Deutschland, 6, 2010

 

Lorraine Soliman, Jazzmagazine France, Novembre, 2010

 

 

 

Pierre Favre veröffentlicht neue CDs und tritt auf

Bei Pierre Favre ist das Schlagzeug kein Schlag-Zeug. Das Wort «schlagen» ist ein viel zu grobes Wort für die Art und Weise, wie der Zürcher Drummer seine Trommeln und Becken behandelt.

Von Christoph Merki

Pierre Favre, Doyen unter den Schweizer Schlagzeugern, hat schon früh in seiner Laufbahn Solokonzerte gegeben, er befreite das Schlagzeug aus der Rolle des Rhythmussklaven und öffnete es hin zur Melodie und zur Klangmalerei. Auch auf den beiden neuen Duo-CDs, die Favre mit zwei Improvisatoren einer jüngeren Generation eingespielt hat, wird das hörbar: Auf «Albatros» trifft Favre auf den 40-jährigen Zürcher E-Gitarristen Philipp Schaufelberger, auf «Vol à Voile» auf Samuel Blaser, den noch nicht 30-jährigen welschen Posaunisten.
Vor allem die CD mit Philipp Schaufelberger ist sehr stimmig geworden. Die 14 darauf enthaltenen Stücke haben etwas Skizzenhaftes, die Atmosphäre ist ungezwungen. Entscheidend ist, dass sich hier zwei Gleichgesinnte begegnen, die beide das Musizieren auch als Spiel mit Klangfarben begreifen, und diese dürfen auch ganz dünn aufgetragen sein.
Kaum Akkorde
Schaufelberger spielt eine Gitarre, die allem allzu Dichten abhold ist. Man hat den Eindruck, dass er jede einzelne Saite der Gitarre für sich betrachtet; vielleicht kommen die Saiten seines Instruments auch mal zusammen, dann erklingt ein Akkord, doch meist genügt eine einzige Saite. Höhepunkte des Albums von Favre und Schaufelberger sind die Stücke «Seeing» oder «Sky Pointing», zwei fast unbewegte Kleinode und der reinste Farbenzauber. Auf «Seeing» lässt Schaufelberger lange Töne sanft tremolieren, sensibel und versonnen; und Favre umarmt alles mit dem Gleissen seiner Becken, mit dem leisen Klang von Gongs. Auch in «Sky Pointing» hört man E-Gitarren-Töne so dünn, als wären sie mit einem Federkiel gezupft, mehr ein klangliches Flirren und Lichtern als konkrete Tongestalten; und Favre dengelt dazu auf hellen Cymbals.
Geradezu zu einem Instrument der Magie wird die Perkussion Favres in «Otago Peninsula» – gongartige Klänge verebben hier in langem Nachhall. Und je länger man dieser Platte lauscht, desto spürbarer wird eine geradezu sakrale Dimension, ein Hauch von Tempelmusik. Oft erklingen dumpfe Trommeln in einer gleichmässig schreitenden Rhythmik: Und man stellt sich diese Musik vor zu einem seit unvordenklichen Zeiten spielenden Ritual; es ist, als wolle Favre im Vibrieren der Trommelfelle einen verlorenen Ursprung wiederfinden und Heiliges beschwören.
Etwas weniger begegnet man der magischen Perkussion Favres auf seinem zweiten Duo-Album. Samuel Blaser ist ein flinker Posaunist, und über Techniken wie das mehrstimmige Spiel verfügt er selbstverständlich. Doch die Posaune klingt eben sehr «brassy» und nicht immer nur feinsinnig, was gleichsam in der Natur des Instruments liegt. Auch wenn Blaser klangfarbliche Aspekte beachtet, geht es ihm primär um Linien und um Motive, ums Fassliche. Doch auch hier gibt es bestechende Stücke, wo sich die Farbe seines Instruments wundervoll mit Favres Klangwelt vermischt. Etwa das titelgebende «Vol à Voile»: Zu Beginn sind da nur sinnierende, glockenhelle Beckenklänge Favres und tiefsinnige Trommeln – bis dann die Posaune einsteigt, mit sublimen Schnalzlauten und subtilen Spalttönen. Und Favre und Blaser dringen gemeinsam ein in die Tiefen des Klangs.

Alben & Konzert
Pierre Favre/Philipp Schaufelberger: Albatros.
Pierre Favre / Samuel Blaser: Vol à Voile (beide Intakt Records / Phonag).
Konzert: Freitag, 10. Dezember, 20.30 Uhr im Zürcher Walcheturm.

Tages-Anzeiger, 09.12.2010

 

Iako je u poznim godinama svajcarski bubnjar i perkusionista Pierre Favre je i dalje aktivan! Njegova muzicka biografija je veoma plodna i zanimljiva, a 2010. godine je obogacena sa dva odlicna albuma izdata za etiketu Intakt records. Razumevanjo za novo vreme i generacije muzicara i slusalaca koje ga cine uvek je bila glavna odlika Favrea. Ni ovoga puta mu nije smetalo da se uhvati u kostac sa mladjim akterima savremene evropske dzez scene i da u dva nadahnuta muzicka dijaloga sa trombonistom i gitaristom, isporuci u kratkom razmaku albume vredne paznje.
Prvi CD je nastao kao rezultat saradnje sa trombonistom Samuelom Blaserom koji se moze pohvaliti odlicnim albumom izdatim za etiketu Clean Feed, o cemu je na ovom blogu bilo reci krajem prosle godine, ali vise u smislu indirektne preporuke potekle sa drugog bloga.
Na drugom CD-u Favre je udruzio snage sa 'minimalist jazz' gitaristom Philippom Schaufelbergerom, u poslednje vreme vrlo aktivnim na svajcarskoj dzez sceni.
Po meni, oba albuma su savrsen dokaz da su sve kombinacije dozvoljene, pa i pozeljne, da je razlika u godinama nebitna stavka, i da cak moze predstavljati prednost, sto se u ovom slucaju pokazalo kao istinito.
Muzicari komuniciraju potpuno ravnopravno, pogadjaju sustinu price, i u skladu sa sopstvenim senzibilitetom doprinose kompaktnosti ukupnog muzickog izraza. U oba slucaja je evidentna savrsena sviracka uskladjenost, razmena energija i nepogresivo medjusobno dopunjavanje.
Mnogima se muzika ovakvih duetskih kombinacija moze uciniti dosadnom i ogranicenom, ali mislim da se takva konstatacija ne bi mogla primeniti kada govorimo o ova dva CD-a. Vesto je izbegnuto ponavljanje koje moze biti cesto zamorno, tako da se mnogo toga zanimljivog da cuti, uprkos instrumentalnoj limitiranosti i zvucnoj svedenosti. Ovde ce prevashodno uzivati publika zainteresovana za male muzicke postave, ali opsti utisak je da i ostali ljubitelji dzeza mogu pronaci nesto za sebe.
minimalisticmusic.blogspot.com, 2010

 

Vol à voile è la prima di una coppia di uscite discografiche per la Intakt Records in cui Pierre Favre mette la sua esperienza a servizio di due suoi collaboratori più giovani, membri tra l'altro del suo Ensemble allargato: in Albatros, l'altra uscita, si tratta del duo con il chitarrista tedesco Philipp Schaufelberger; in Vol à voile Favre dialoga invece con il ventinovenne Samuel Blaser, pure lui svizzero, al trombone. Al primo incontro dei due sul palco è seguita quasi subito l'uscita discografica, e da qui è iniziata anche la partecipazione di Blaser ai progetti di Favre; ma Blaser ha al suo attivo diverse collaborazioni di tutto rispetto, ed è leader di un quartetto che ha avuto già un certo riconoscimento sulla scena newyorkese, e nelle cui fila si sono avvicendati talenti del calibro di Marc Ducret, Scott DuBois e Gerard Cleaver.
C'erano dunque le basi per un incontro interessante, ma il risultato non entusiasma: l'estro percussivo di Favre offrirebbe a Blaser un solido terreno su cui improvvisare e cercare punti di contatto e di contrasto, ma il trombonista si attesta quasi costantemente sul piano di un discorso autoreferenziale, fatto di frasi semplici e ripetute, attraversato da un mood - qualcosa come un languore bucolico ("Quai des Brumes") - sostanzialmente monotono per tutto l'arco dei nove pezzi del disco. In alcuni momenti, come l'attacco di "Babel I," emerge il colore dei "singing drums" di Favre o un fraseggio più veloce e imprevedibile di Blaser ("Les Pourchassés"), ma difficilmente si esce dallo schema che si è detto, con un'impressione di saturazione delle idee a disposizione dei musicisti che arriva molto presto durante l'ascolto del disco.

Si ha pure la netta impressione che la rarefazione delle idee venga proposta quasi come una formula estetica (l'obiettivo è forse una sorta di musica da camera), con un certo autocompiacimento per i limiti stessi del linguaggio impiegato. Un esito che può sembrare sorprendente per questo genere di musiche, e che richiama questioni che vanno oltre questa uscita discografica e i suoi protagonisti, come per esempio il fatto che l'improvvisazione libera, ormai (per fortuna!) ampiamente accettata e affermata, ha acquisito nel tempo anche un suo status istituzionale, in cui hanno spazio e riconoscimento prodotti di qualità molto differente tra loro, e magari anche del tutto scontati, pur essendo catalogabili come "free," "avant" o quant'altro. Come sempre, nella musica e non solo, non è questione di etichette se si vuole andare al nocciolo delle cose.
Antonio Pellicori, italia.allaboutjazz.com, Italy, 10-05-2010

 

Swiss-born trombonist Samuel Blaser, who studied in New York and now lives in Berlin, doesn't use the brawny, raucous sound most people associate with his horn. His tone is smooth, almost serene, and his improvisations are fastidiously precise—but this restraint and control doesn't mean he plays it safe, and his sound is far from conventional. He can reference the spectral trombone multiphonics pioneered by Albert Mangelsdorff, but he's not ostentatious about it—instead the technique serves the elaborate development of his melodies as just another tool. On the 2009 quartet album Pieces of Old Sky (Clean Feed), he and guitarist Todd Neufeld form a wonderfully loose front line that seems to pivot to approach Blaser's simple, elegant themes from multiple angles, while bassist Thomas Morgan and drummer Tyshawn Sorey support their patient explorations with a taut but airy net of rhythms. On this year's Vol a Voile (Intakt), a duet with Swiss drummer Pierre Favre, Blaser demonstrates a rapport even more intense than the one he has with Neufeld, masterfully drawing out the lyricism in Favre's richly considered tom patterns. For his Chicago debut, Blaser performs duets with young pianist Bobby Avey, who made his recorded debut on the 2006 album Vienna Dialogues (Zoho) as the handpicked partner of one of his mentors, saxophonist David Liebman. Liebman also appears on Avey's impressive debut, A New Face (JayDell), whose bracing postbop balances a broad romantic streak against angular melodic shapes and jagged rhythms. Bass clarinetist Jason Stein headlines with a trio that also features keyboardist Jim Baker and drummer Charles Rumback.
Peter Margasak, Chicago Reader, USA, Jan. 8, 2011

 

Along with pianist Irène Schweizer, percussionist-composer Pierre Favre is one of the central figures in Swiss jazz (not to mention European improvisation as a whole). His early recordings supported the Italian guitarist Franco Cerri; later in the 1960s he worked with Schweizer, bassist Peter Kowald, saxophonist Evan Parker, trumpeter Manfred Schoof and others involved with the nascent "new music." Forty-two years after his first date as a leader (Santana, PIP, 1968), Favre continues to be an important name among the masters of European improvised music. Two recent Intakt discs capture the percussionist in duets with young but important Swiss improvisers – Vol à Voile ("Gliding") joins him with trombonist Samuel Blaser, while Albatros finds Favre and guitarist Philipp Schaufelberger working together. Both musicians are also members of Favre's larger groups.
Blaser splits his time primarily between New York and Berlin; across these seven improvisations and two of the trombonist's compositions, he shows himself to be, along with Joe Fiedler, one of the keepers of the multiphonic flame since the death of Albert Mangelsdorff in 2005. Far from such trombone-percussion precedents as Gunter Christmann and Detlef Schönenberg, the Favre-Blaser duo puts forth an elegant, meaty sense of motion, deftly humming blats and graduated peals ensconced by Favre's punctuated clang and brushy swing. "Franchement" is a fine example of the pair's interplay, crisp ride taps and rumbling polyrhythms a gradated field for Blaser's bugle flicks and subtle tempo shifts. Favre's language is so well-developed, especially through solo-exploration/composition, that in some instances it seems as though Blaser is chiefly responding to the percussionist's structured rhythm. Blaser's conservatory tone and controlled charge certainly carry enough kinetics themselves, however, to spur Favre into detailed thrum and plodding gong-and-bass landscapes. While the recording's dynamics tend to be lateral, textural spins rather than vertical pyrotechnics, Vol à Voile remains an excellent slice of duo improvisation.
Schaufelberger has worked with Favre and fellow Swiss drummer Lucas Niggli since the 1990s, appearing in both improvised and contemporary classical contexts. His approach to the instrument offers curious rhythmic counterpoint to Favre, low- to middle-register repetition and spiky, cyclical forms drawing, presumably, from West African influences not dissimilar to the drummer's areas of study. Courtly jabs imbue "Pino Caro" (like many of the tracks here, rather brief at a hair over three minutes), Favre decisive yet sparse in a bobbing meter as Schaufelberger's lines tread similarly ambiguous territory. "Seeing" is marked by long, bowed gong tones and hanging plucks, Favre's metallic artistry somewhat akin to disembodied feedback. Even when ostensibly atmospheric (and it isn't always), the music on Albatros is still fraught with tension, sounds and events popping out in relief with subtle textural shift. At times airy and in other instances coiled, Schaufelberger and Favre make a well-matched pair, as though a Sublime Frequencies contemporary Afro-rock disc was being translated into the language of contemporary European improvisation. I'm curious to hear a melding of these three sensibilities – Favre, Blaser and Schaufelberger – into a trio, which could be quite engaging.
Clifford Allen, NI KANTU Blog, USA, January 2011

 

Deze 2 duo-albums kwamen gelijktijdig uit op het Zwitserse Intakt-label en verschillen een maand in opname (2009). Pierre Favre was één van de eersten om het drumstel uit te breiden met extra ethnisch materiaal: bongo's, woodblocks, gongs, shengs, klokken en alternatieve cimbalen. Daarbij geeft hij zijn drums een logge, onheilspellende stemming mee. Zo werd hij herkenbaar en wandelt hij door zijn diepe en hoge drumklanken als een klassiek percussionist om regelmatig halt te houden bij betoverende, metalen klankmeditaties. Door beide cd's blijft dit een constante, wat Favre betreft, maar in het eerste duo, met elektrische gitaar, haalt de muziek een slechts schijnbare vrijheid. De gitarist hangt, ondanks zijn reputatie als breeddenker, te vastgeroest aan aangeleerde toongroepjes en fraseringen, die de wijdse landschappen van Favre nauwelijks tegemoet komen. De tweede cd met trombonist Blaser is veel geloofwaardiger; is de ontmoeting organisch verhalender en raakt de percussionist meer geprikkeld tot communiceren.
Chris Joris, Jazzmozaïek, 4/2010, Belgium

 

Renowned Swiss drummer Pierre Favre imparts his kaleidoscopic tonal palette into these intricately exercised and probing duets with fellow countryman, guitarist Philipp Schaufelberger. The musicians cover a gamut of twists, turns and subtle theme building maneuvers, including airy environs and an abundance of tradeoffs. Moreover, Favre balances out the set with structured patterns and asymmetrical rhythms in concert with his melodic fills.
"Seeing" presents an ambient vista, with Favre's delicate drumming and soft cymbal hits offering a solemn underpinning to Schaufelberger's gentle plucking, flickering notes and echo-laden treatments. They project a blissful state that may intimate a waiting period before entering a solemn kingdom. Capacious by design, the duo paints a stark, yet unhurried soundscape, while quietly raising the tension meter throughout.
Lucid imagery abounds on this irrefutably diverse program, set forth by two masters aligning their musical spirits into a cohesive entity. Communication via improvisation and ardently fabricated dialogues cast a persuasive edge.
Glenn Astarita, www.allaboutjazz.com, USA, February 1, 2011

 

Marek Romanski, Jazzforum, Poland, 12/2010

 

Francesco Martinelli, Musica Jazz, Italia, Januar 2011

 

Favre gilt als der Klangpoet und -farbenmaler in der Szene des europäischen avancierten Jazz. Inmitten eines relativ großen Drumsets, dass indes nie gigantisch oder überdimensioniert wirkt und eher persönlich-pragmatisch denn klangkanonhaft - wie etwa in der Klassik - organisiert ist, hat er sich eine Palette erarbeitet, die mittlerweile einzigartig ist. Favre ist Feinarbeiter. Begann der Autodidakt einst mit klassischen Jazzstilen, geriet er später sogar in die Combo von Max Greger und spielte in dieser Funktion z.B. bei der Titelmelodie des Aktuellen Sportstudios mit. Später spielte er sich wie üblich in den 60ern frei, um sich danach, oft in kleinen Besetzungen, bei denen er seine Sprache, die immer offen und bestimmt, dabei aber nie dominant ist, immer präziser und flüssiger entwickeln konnte. Diese beiden Duo-CDs sind eine sehr entspannte Gelegenheit, die unaufdringliche Rhythmuspoesie Favres intensiv erleben zu können. Tatsächlich ist Favres Originalität, auch wenn er derzeit u.a. mit einem Großensemble spielt, am Besten im Duo erfahrbar. Beide musikalischen Partner Favres agieren hier extrem fein differenziert, es gibt keine Lautstärkeorgien oder dynamische Großwetterlagenwechsel. Und doch wird das offene Zusammenspiel jeweils unter einer spezifischen subtil-fragilen Spannung gehalten, wobei der aus der Westschweiz stammende Posaunist Samuel Blaser gegenüber dem in gewohnter impressionistischer Abstraktion agierenden Gitarristen Schaufelberger letztlich das überzeugendere Zusammenspiel liefert. Doch anyway: alle tanzen - alle bunt - keine echte Option für die Gegenwart. "Stop your good time dancing", so Heaven 17 schon 1981. So ist es: We don't need no Ethno-Comic-Thang.
by HONKER, MADE MY DAY, TERZ-Magazin, Deutschland, 25.02.2011

 

Drummer Pierre Favre is one of the luminaries of the Swiss creative music scene, with an approach that combines significant expertise with timbral exploration. On these two discs, Favre brings his exceptional sensibilities to duet improvisational settings with two younger players, trombonist Blaser and guitarist Schaufelberger.
Thirty-something Blaser has made a name for himself both on records with others and with his own ensembles, particularly for his quartet record on Clean Feed, Pieces of Old Sky. Despite the limited instrumental texture on paper, the results on VOL A VOILE are both substantial and momentous due to each player's dexterity. Composed of seven improvisational pieces, plus the two parts of "Babel," the partners start out with the joyous dance of "Franchement." Here, Favre's swirling cymbals meet Blaser's melodic threads that suggest Monk's "Misterioso," while Blaser also shines on the Mangelsdorffian multiphonics of "Quai des Brumes." The jaunt of "Babel I," offers a myriad of unorthodox tones that pour from Favre's percussion setup, while other high points like the colorful "Babel IV," the adventurous "Les Pourchasses" and the mellow brushwork on the finale "Vol r Voile," that all suggest why Favre is so important to the music. Turning an eye back to Blaser, his role is often to serve as the melodic nucleus, a role that he clearly welcomes, with lush harmonies on pieces like "Inextricable" and the groove-based "Life in Slow Motion," brimming with multiphonic vigor. Despite their age difference and the brief time allowed to prepare before the recording, Favre and Blaser work seamlessly together throughout. This adventure is a joy from start to finish.
ALBATROS presents Favre in the company of guitarist Schaufelberger, a player focused less on fireworks and more on subtlety. Schaufelberger has performed with an assortment of international talents, as well as several Swiss-based ensembles. On these fourteen performances penned by the duo, Schaufelberger's understated, fragmented attitude is an intriguing match for Favre's busy, yet tasteful conception. As this was recorded in an old factory building by Schaufelberger with only the two musicians as witnesses, a quiet intensity imbues the near hour of playing time. The proceedings start off pleasantly enough with the stroll of "Underwood," with the restless "Violently Windy" and punchy "Pino Caro" following closely behind in terms of intimate mood-setting. For the most part, Schaufelberger sticks to coaxing fragments of chordal structures and pizzicato note clusters. His choppy, percussive volleys serve as a counterpoint or additional layer to Favre's offerings, rather than as a melodic foil like Blaser served on VOL A VOILE. While intriguing, a sense of sameness does creep in, despite Favre's delicious kitwork. Many of the tracks encourage playful unrest, like the dances of "Poete Maudit" and "Contrails" or Favre's showpiece, "Haddock." On the other hand, the quiet ruminations of the dark-hued "Seeing," the tranquil "Antipodensis" or the whispers of "Otago Peninsula" and "Sooties" offer a restrained glimpse. Ultimately, what ALBATROS presents is a portrait of two musicians exploring their instrumental boundaries without any interest in burning down the house, but rather, thriving in the quiet smolder.
Jay Collins, Cadence Magazine, USA, apr - may - jun 2011

 

The duo of percussionist Pierre Favre and guitarist Philipp Schaufelberger takes a slightly heavier approach than do Hall and Baron, but that doesn't rob them of any of the intricacies. Favre excels in the duet format. He has recorded with pianist Irene Schweizer, vocalist Tamia, pipa player Yang Jing, bassists Stefano Battaglia and Léon Francioli, fellow percussionists Andrea Centazzo, Lucas Niggli and Fredy Studer and the list goes on. For the most part his playing is heavier here than Baron's - he's less likely to use hand percussion, focusing on sticks and kit instead. Schaufelberger, some 30 years Favre's junior, meets him with a solid body guitar (or at least a more amplified sound) for a session that may be more dynamic but is no less nuanced. Albatros was recorded in an abandoned factory in Switzerland, providing a soft, natural reverb as well as, it would seem, a sense of exploration and maybe a bit of danger for the players.
Kurt Gottschalk, THE NEW YORK CITY JAZZ RECORD, USA, June 2011

 

Article about Samuel Blaser, Stéphane Ollivier, Jazzmagazine/Jazzman, France, Juin 2011

 

 

Artikel über Samuel Blaser, von Tobias Richtsteig, Jazzthetik, Deutschland, November/Dezember 2011

 

Vol à voile est une belle rencontre, celle du grand percussionniste Pierre Favre et du jeune tromboniste qui monte Samuel Blaser.
Dans une formule instrumentale rare, le duo se lance sans filet dans la création d'un univers singulier. Tout se passe dans le jeu et l'entre-jeu, où chacun écoute et propose. La limpidité des lignes et leur entrelacement créent une relation intense entre le trombone et les percussions. Le talent de coloriste et de rythmicien de Favre magnifie le travail sur la mélodie et le son de Blaser, qui utilise avec bonheur les sons polyphoniques, multipliant les possibles dans ce contexte ouvert. Et que dire de la superbe association des graves du trombone et des peaux de Favre…
La musique respire, se déploie tranquillement, les mélodies viennent naturellement et le duo prend le temps de les creuser, de les exploiter avec délicatesse, sensibilité ou énergie, dans le prolongement d'une inspiration qui ne se tarit pas. La primauté du chant, la beauté naturelle et sensuelle de cette musique ravissent l'auditeur, qui se laisse embarquer avec plaisir dans ce voyage. On pense à Monk (« Franchement »), on se laisse charmer par l'expressionnisme de « Quai des brumes » et passionner par la construction du superbe « Inextricable ». Notons également « We Tried » au cours duquel le trombone assure la ligne de basse et la mélodie pendant que les percussions virevoltent librement.
On n'en attendait pas moins de la rencontre entre l'une des figures tutélaires du jazz helvétique et l'un des ses plus prometteurs représentants.
Julien Gros-Burdet, www.citizenjazz.com, 9 avril 2012, France

 

Article about Samuel Blaser, Ken Waxman, New York City Jazz Record, June 2015, USA (PDF-File)

 

 

 

to Intakt home