Peewee
Windmüller, Jazz 'n' More, Schweiz, Mai/Juni 2010
Manfred
Papst, NZZ am Sonntag, Schweiz, 25. April 2010
Christoph Merki, Tages-Anzeiger, Zürich, 29. April 2010
Als ich oberflächlich Kerouac las, dachte ich zuerst an ein Jazz
& Literatur-Ding. Aber MICHAEL JAEGER KEROUAC ist einfach ein Schweizer
Quartett, angeführt von seinem Leader am Tenorsax, mit Vincent
Membrez am Piano, Luca Sisera am Bass und Norbert Pfammatter an den
Drums, das sich nach einer Komposition taufte, die Dizzy Gillespie schon
1941 Kerouac gewidmet hatte. Jaeger ist ein Beispiel dafür, dass
man als Schweizer Jahrgang 1976 und Musiklehrer in Winterthur ohne weiteres
die Jazzsprache so verinnerlichen kann, dass selbst GREG OSBY, Blue-Note-Größe
aus St. Louis, Respekt zollt. Der schließt sich den Kerouac-Ausflügen
auf Outdoors (Intakt CD 175) nämlich ebenso an wie der
Gitarrist PHILIPP SCHAUFELBERGER (Pierre Favre Ensemble, Lucas Nigglis
Zoom), abwechselnd, bei drei Stücken aber auch gemeinsam. Einer,
dem McCoy Tyner-Geplimpel fast seine Coltrane-Euphorie dämpft und
der Jazz-Gitarre für einen Irrtum hält, ist nicht gerade das
ideale Publikum für Jaegers melodienselige Spaziergänge durch
eine gehegte Jazzgartenschau. Allerdings kann die Art, wie Pfammatter
auf Fell und Blech tröpfelt (beispielhaft bei Flexible'), einem
fast Lust zu 'I'm Singin' in the Rain' machen. Auch die Lautmalerei
'Schwarzes Eis' und das wie mit dem Rücken im Gras geträumte
Titelstück, das mit einem sommermilden Basssolo ausklingt, vergrößern
einem die Lauscher. Das schleifende, rumorende, flickrige Intro zu 'Frei
Fünf', dem einzigen Stück ohne Gast, erinnert an Jaegers Gesellenjahre
in der Zürcher Werkstatt für improvisierte Musik. Dennoch,
klar wie 'Kluss'-Brühe, ein Volkbegehren, das gängige Raumbeschallung
auf Outdoors-Niveau revolutionieren wollte, würde ich sofort unterschreiben.
Eine Verjazzung der Hirne durch Kerouac-Luft, wie Fluorzahnpasta oder
Jodsalz?
Rigobert Dittmann, Bad Alchemy Magazin 66, Deutschland,
Frühling 2010
Für die zweite CD seines
Quartetts Kerouac, die soeben beim Schweizer Renommierlabel Intakt erschienen
ist, hat der junge Zürcher Saxofonist Michael Jaeger seine Band
um den Starsaxofonisten Greg Osby und den Gitarristen Philipp Schaufelberger
erweitert. Osby ist ohnehin eine Allzeitgröße des Jazz, und
Schaufelberger kennt man von diversen Kooperationen, vor allem aber
als Mitglied der spektakulären Band Zoom des Drummers Lucas Niggli.
Diese Verbreiterung tat dem Sound gut. Jaeger schreibt hübsche
Stücke mit netten Titeln wie „Goldfaden“ oder „Schwarzes
Eis“. Er verfügt über einen guten Ton, der mit John
Coltrane zu tun hat, aber durchaus Eigentümliches vorweisen kann.
Da wird auch kräftig geswingt, manches klingt ein bisschen funkig,
angenehm melodiös. Selten wagt sich die Band an die Ränder
der Tonalität, manches hätte durchaus ein wenig mehr Expressivität
und Ungestüm vertragen. Insgesamt aber eine durchaus beachtliche
Talentprobe.
haun,
freiStil, Österreich, 31, 2010
Planung
des Unvorhersehbaren
Der Name der Band ist irreführend.
Michael Jaegers Kerouac meint nur indirekt den Autor von «On the
Road»: insofern, als die frühe und unbekannte Komposition
von Dizzy Gillespie dem 1942 noch ganz unbekannten Bebop-Groupie und
späteren Beat-Poeten gewidmet war. Gillespie war, am andern Ende
seines Lebens, eine grosse Faszination für den jungen Zürcher
Tenorsaxofonisten. Der hatte allerdings nichts weniger im Sinn, als
Bebop zu kopieren. 1976 geboren, faszinierte ihn ein Lebensgefühl
aus einer anderen Welt. Es vibriert zwar auch heute in seiner Musik,
wenn auch eher als eine Ahnung. Da gibt es, neben vielem, gelegentlich
auch so etwas wie «Swing» (wie eine elegische Erinnerung
an eine Zeit, als Jazz noch ohne Anführungszeichen geschrieben
wurde). Auch in der Phrasierung ist Jaegers Musik Jazz, im Hang zur
Melodie, in die alle Ausflüge ins Atonale immer wieder zurückführen.
Sonst aber macht Kerouac (mit Jaeger Vincent Membrez am Piano, Luca
Sisera am Bass und Norbert Pfammatter am Schlagzeug) einfach aufregende
neue Musik jenseits der Kategorien. Kerouac ist eine Verbindung von
hohem spezifischem Gewicht und grosser Durchlässigkeit, ein dicht
organisierter Verband bei gleichzeitig grösstmöglicher Freiheit.
Sie macht eine gleichzeitig strukturierte und sehr offene Musik. Ein
Paradox? Keineswegs. Klischees stellen sich von selbst ein; was umsichtig
geplant sein will, ist das Unvorhersehbare. Für die jüngste
CD hat sich die Band vergrössert. Der fabelhaft eindringliche und
sparsame Gitarrist Philipp Schaufelberger ist so etwas wie ihr Stamm-,
der amerikanische Altsaxofonist Greg Osby ihr Stargast. Allerdings einer,
der sich nie als solcher benimmt, sich in die vertrackte Organisation
der Gruppe einfügt, als hätte er immer dazugehört. Er
nutzt die Freiräume und versagt sich alle Eitelkeiten. So entsteht
überraschende, anrührende Musik, die mich als Hörer immer
dann wieder zurückholt, wenn sie mich schon fast aus der Kurve
getragen hat. Mal nachdenklich, mal expressiv, immer spannend. Das heisst:
mit viel Raum, in dem sich auch meine Fantasie einnisten kann. Tolles
Interplay. Jazz, eben doch und immer noch.
Peter Rüedi, Die Weltwoche, 26. April 2010
Ueli
Bernays, NZZ, Schweiz, 28. April 2010
Frank
von Niederhäusern, Kulturtipp, Schweiz, April 2010
Kerouac ist spannender
Mit dem Quartett Kerouac spielt der Saxofonist Michael Jaeger progressiven
Jazz, der zwischen Dringlichkeit und Abstraktion oszilliert.
Nomen ist nicht immer Omen: Vom Namen der Jazzband Kerouac sollte man
sich jedenfalls nicht in die Irre führen lassen. Bei Kerouac denkt
man unweigerlich an den trinkfreudigen Beat-Poeten Jack Kerouac, der
mit «On the Road» einen Kultroman der Nachkriegsjahre schrieb.
Aus heutiger Sicht lässt sich schwer nachvollziehen, was an diesem
Buch so aufregend sein soll: Kerouac neigt zum Schwadronieren, und wenn
er über Besuche in Jazzclubs berichtet, kommt er kaum über
Plattitüden und Klischees hinaus. Man darf froh sein, dass die
Musik der Band Kerouac facettenreicher ist als die Prosa ihres Namenspatrons.
Kerouac ist eine Band mit vielen Gesichtern, bei der sich Experimentierfreude
und handwerkliche Souplesse die Waage halten. Mastermind von Kerouac
ist der Tenorsaxofonist Michael Jaeger, der den Improvisationsprozess
nicht nur mit normal notierten Stücken in Bewegung setzt, sondern
auch mit ausgeklügelten Konzepten. Mit dem Pianisten Vincent Membrez,
dem assoziative Schweifbewegungen à la Paul Bley ebenso überzeugend
von der Hand gehen wie quicklebendige Turbulenzen à la Craig
Taborn, mit dem agil-druckvollen Bassisten Luca Sisera und dem sensiblen
Berserker Norbert Pfammatter am Schlagzeug hat Jaeger, der zuweilen
dem expressiven Lyrismus eines Charles Lloyd verdammt nahe kommt, Musiker
um sich geschart, die sich beim Tanz auf dem Vulkan ebenso wohl fühlen
wie bei introspektiv-grüblerischen Tiefenbohrungen.
Giacometti und Mondrian
Zurzeit befindet sich Kerouac mit den Gästen Greg Osby (Altsax)
und Philipp Schaufelberger (Gitarre) «on the road» –
beide sind auch auf der neuen CD «Outdoors» (Intakt) zu
hören. Alphabetisch korrekt spielte Kerouac vor dem Gastspiel in
Bern in Baden. Dort konnte man nicht zuletzt erleben, was für unterschiedliche
Akzente die Gäste setzen. In Abgrenzung zu den mit 1001 Effekten
auftrumpfenden «Pop-Art- Gitarristen» könnte man Schaufelberger
als «Giacometti-Gitarristen» bezeichnen. Und die hoch entwickelte,
heiss-kalte Improvisationskunst von Osby, die sich durch mathematisch
abgezirkelte Raster und leuchtende Farben auszeichnet, könnte man
in Beziehung zu den Bildern von Mondrian setzen. Wollte man diese Analogie
auf den Rest der Band ausweiten, liesse sich sagen, dass dieser das
Kuratorium für die Bereiche Minimal Art und Action-Painting übernimmt.
Tom Gsteiger, Der Bund, Schweiz, 4.5.2010
Kerouac
am "Jazz-geht-Baden"-Festival, Mai 2010 (PDF-Dateien):
Artikel der Aarauer Zeitung:
Festival-Ankündigung
von Stefan Künzli
Festival-Bericht
von Tom Gsteiger (Anriss
dazu von Seite 1)
Utendørs
fra Sveits
Tenorsaksofonisten Michael Jaeger fra Sveits er et nytt bekjentskap
som kjapt har skapt stor nysgjerrighet.
Den knapt 35 år gamle Michael Jaeger er i hjemlandet allerede
et stort navn både som instrumentalist, komponist og bandleder.
Bandet Kerouac har eksistert siden 2005 og framstår som en usedvanlig
homogen enhet med en interaktivitet av det sjeldne slaget.
Med seg i bandet har Jaeger pianisten Vincent Membrez, trommeslageren
Norbert Pfammatter og bassisten Luca Sisera. Etter navna å dømme
kan de komme fra alle språkområdene i Sveits – uansett
har de helt siden starten vært med å utvikle Kerouac til
et kollektiv på høyt internasjonalt nivå.
Dette er bandets andre cd og Michael Jaeger står nok en gang for
alle komposisjonene. Han er utvilsomt en stor melodiker og musikken
beveger seg ubesværa fra vakre melodiøse landskap til ganske
så frie og søkende ekskursjoner. Det betyr at dette ikke
er musikk som man nødvendigvis kommer lett til, men som man ikke
kan stille seg likegyldig til – her må man gi musikken 100%
oppmerksomhet og oppleve noe nytt hver eneste gang.
Det skader heller ikke på noen som helst slags måte at den
amerikanske altsaksofonisten Greg Osby og den tyske gitaristen Philipp
Schaufelberger bidrar på flere av spora. Osby tilhører
elitesjiktet over there med en rekke innspillinger under eget navn på
Blue Note blant annet, og begge glir uproblematisk inn i det etablerte
kollektivet Kerouac.
Michael Jaeger Kerouac med gjester har vært et udelt hyggelig
og spennende bekjentskap – kompromissløs og spennende musikk
fra et strøk av Europa vi hører altfor lite til og fra.
Tor Hammerø, www.side2.no,
Norway, 8. June 2010
Martin
Schuster, Concerto, Österreich, Juni/Juli 2010
HAUN,
Freistil, Österreich, Juni/Juli 2010
Michael Jaeger’s ensemble
makes explicit reference to one of the founding fathers of Beat poetry,
but the Swiss tenorist is also careful to note that his actual inspiration
source rests in the Dizzy Gillespie’s composition of the same
title. Now five years on since their inception the foursome is well-oiled
improvisation machine. Pianist Vincent Membrez, bassist Luca Sisera
and drummer Norbert Pfammatter don’t answer well to the summary
of sidemen. Jaeger’s name adorns the case spine, but the session
is very much a group effort.
Tight shifts in meter and seamless ensemble interaction exemplify several
of the eight pieces in the program. The opening “Tanz” threads
in African rhythmic elements with a pliant vamp that harkens back to
classic Blue Notes in its mix of bop momentum and township attitude.
Jaeger’s breathy tenor blows a cool breeze against the percolating
beat as guitarist Philipp Schaufelberger, the session’s other
guest who contributes to all but two cuts, keeps easy pace with his
compatriots. Shadowing Jaeger with ringing tones on the lovely “Flexible”
he contrasts cannily with the clattering tumble from the Pfammatter
and Sisera that brackets Membrez’s pedal-weighted commentary.
Altoist Greg Osby is an obvious influence on Jaeger’s methods
of composition and as such makes for a natural and copasetic conscript
on half of the tracks starting with the lilting postbop balladry of
“Goldfaden”. Their stacked unisons and harmonies maximize
the group’s lyrical tendencies pivoting nimbly off the tension
rooted in Pfammatter’s fluid stick play and Membrez’s swirling
chordal anchors. “Daha” expands from sharply wound dissonance
of dampened and bent strings in its opening minutes, an assemblage that
sounds sharply like the early work of Joe Morris, into another fertile
playground for the horns in tandem and solo.
“Schwarzes Eis” and “Frein Fünf” suggest
another side of the group’s ethos as texture-saturated pieces
that avoid any sort of constricting meter or scripted symmetry. They
don’t register quite as memorably as their brethren, but folded
into the whole add appreciably to the date’s diversity. “Kluss”
and the suite-structured title piece take the set out with a double
shot of scintillating, sextet-rendered postbop and more Jaeger/Osby
creativity congruity.
Derek Taylor, Master of a Small House, USA, June 25, 2010
The quartet of Jaeger, pianist
Vincent Membrez, bassist Luca Sisera and drummer Norbert Pfammatter
has been together for five years and the depth of playing experience
that implies is evident in this release. The balance of the new and
the familiar is rarely struck with such precision as this ensemble manages,
but the presence of guests Greg Osby and Philipp Schaufelberger adds
another dimension to the creative tension. Both men prove themselves
adept at blending with the quartet's working methods and the resulting
music is compelling for all of the ways in which it flirts with tradition.
"Daha" is a case in point. Membrez teases near-dead sounds
out of his prepared piano in a manner Schaufelberger coalesces with.
Irregular intervals, underscored by the stealth the group proceeds with,
serve to heighten the tension, as does Pfammatter's galumphing contribution.
Osby sings through his alto sax in his inimitably dry, acidic way, hinting
at all sorts of rhythmic implications even while he gives himself over
to the collective musical identity.
"Outdoors" is the sound of coalescence and is closer to something
unique than a lot of the music out there. Deep listening is the only
term that realistically encompasses what's going down here, although
the underlying nature of the music is such that the impetus comes as
if by second nature. As a result, the proceedings are shot through with
a series of underlying tensions born of the episodic nature of the music.
The unruffled tenor sax-guitar unisons on "Flexible" belie
the tension lying beneath. Here progress is marked more overtly by momentum
derived largely from Membrez's conventional piano. It's true to say
that he has a vocabulary of his own, which is no mean feat considering
the territory the music covers, and the same is true of Jaeger's tenor
sax, which, given the ubiquity that instrument now has in improvised
music circles, is perhaps an even greater feat of imagination.
"Schwarzes Eis" is frustrating in its brevity because it's
the most overt example of something taken free in the whole program.
All five players prove themselves conversant in the language and the
quickness of thought and action that perennially makes free playing
so compelling, but after two and a half minutes the episode is over.
The compositional method evident on "Outdoors" is present
too on "Frei Funf" although silence takes on a far greater
role in the building of a collective dynamic. The result is as compelling
as anything here, albeit in a manner that's unique to the piece itself.
Nic Jones, www.allaboutjazz.com,
USA, July 8, 2010
Philipp
Carles, Jazzmagazine, France, Septembre 2010
Dieser junge Zürcher
Saxofonist hier agiert multipel anders als Brötzmann, aber seine
Passion ist ihm definitiv nicht unähnlich, obschon es alles etwas
gesetzter zugeht. Seine Band, die er übrigens weniger aus Verehrung
für den Beat-Autor-Kerouac als für die gleichnamige Dizzy-Komposition
von 1941 so benannte, bewegt sich derart herrlich gelungen zwischen
modalen und atonalen Polen, als gäbe es im Jazz gar nichts anderes
mehr und die leidigen jazzinternen Genretrennungen zwischen frei und
notiert sind bereits Asche und Dünger von gestern. Gäste wie
hier Greg Osby oder Philipp Schaufelberger integrieren sich schnell
und organisch ins Ensemble, und das Spiel kann rollen und der Genese
der Arten Respekt zollen, ohne je beleidigt als Ecken-Jazzpolizist zu
schmollen. Ein unbedingter Glücksfall und alles andere als ein
Zweckverband. Womit wir wieder am Anfang wären. Und weiter geht's.
"Denn der einzige Grund für das Leben oder eine Geschichte
ist doch: Was passiert als nächstes?" (Jack Kerouac).
by HONKER, www.terz.org, Deutschland, September 2010
Phil
Freeman, Jazziz Magazine, USA, Fall 2010
Lasse
Haugen,
Jazznytt, Norway, Nr. 4 / 2010
Hans-Jürgen
von Osterhausen, Jazzpodium, Deutschland, Oktober 2010
Finding a distinctive niche in improvised music can be a less-than-comfortable situation if you want to be neither a fusion-follower, nor a full-time mainstreamer, nor a committed atonalist. As these CDs demonstrate, that's the particular challenge facing Baltimore-based pianist Nobu Stowe and Swiss saxophonist Michael Jaeger.
Japanese-born Stowe, who also has a PhD in psychology, follows the concept of total improvisation, which is unlike so-called Free Jazz, because a performance can include elements of structure, melody and – as he demonstrates on Confusion Bleue –a previously composed song. Having worked with stylists as different as clarinetist Perry Robinson to tabla player Badal Roy in the past, Stowe's instrumentation on this CD also leans more towards the so-called Jazz tradition. His playing partners include bassist Ty Goodwin and percussionist Ray Sage. However besides acoustic piano, Stowe also plays electric piano, glockenspiel and bell, while Ross Bonadonna, the fourth participant, switches between alto saxophone and guitar.
Zürich-based Jaeger's Outdoors doesn't have any need for doublers. Besides a full rhythm section of pianist Vincent Membrez, bassist Luca Sisera and drummer Norbert Pfammatter, plus Jaeger's own tenor sax, the band features guests, American alto saxophonist Greg Osby and well-traveled Swiss guitarist Philipp Schaufelberger. Despite Kerouac being a long-constituted combo, Jaeger's presentation is traditionally oriented as well: eight mostly lengthy tunes.
Expanding on his theories of total improvisation, Stowe seems to want to create music that is simultaneously structured and non-structured. The CD includes a four-movement, three-interlude improvised suite, but with Miles Davis-Bill Evans's "Blue in Green" shoehorned in the middle. A mite upsetting in its impressionistic formalism, that piece finds the band not really altering the voicing – although the pianist does add some exaggerated piano chording and rolling high frequency lines, plus Bonadonna reveals some spidery finger picking reminiscent of Jim Hall's work.
Overall Bonadonna appears to define himself more as a guitarist than a saxophonist. And his fingers sound more confident than his lips. His reed solo on "Quartrième Movement" for instance, may include reed-biting multiphonics, but their presence signals super-speedy matches from staccato piano lines, smacking cymbal resonation and a walking bass line. Earlier his stuttering yakkity-sax reed runs evolve parallel to Stowe's high-frequency chording that itself is extended with electronic oscillations and glockenspiel plinks.
During the suite's earlier movements however, sequences and theme variations are defined by Bonadonna rotating his guitar playing among thick, fuzz-tone laden tones, singular flanges and trebly finger-picked interludes. Dynamic glissandi and metronomic clanking from Stowe, either acoustically or from the electric piano, encounter, accompany or subsume the guitarist's output, combining with the fortissimo percussion explosions to preserve the tension-laden interface. Yet the pianist also ensures that the tracks move chromatically.
Having exposed his dalliance with romanticism, while seemingly searching the keyboard(s) for the perfect, if impossible, chord as early as the "Premier Movement", Stowe's ancillary and heavily syncopated key-fanning sometimes slows the exposition as well. This is in spite of Bonadonna's guitar rubs and distortions, plus accelerating percussion vigor from Sage.
Eventually, while the tonal centre has been shifted by "Épilogue: Dans La Confusion Bleue", the final track, this confusion has actually been refined with tremolo voicing that lead to vamping call-and-response between portamento piano runs and twittering saxophone licks. Soon bass and drum accompaniment fall into place as the pianist's swinging line is outlined in front of oscillated quivers from the rhythm section.
Making allowances for visitors' contributions makes Outdoors both simpler and more tradition-oriented than the other CD. If anything, the most outside of the tracks is the appropriately titled "Freei Fünf", and is played only by the core quartet. Based on processional piano shuffles, layered metallic cymbal strokes, sul tasto bass slices and disconnected sax blows, the piece appears more static than staccato, with Membrez's low-pitched, bass note syncopation stating the theme.
When only Schaufelberger's strumming is added to the quartet, as on "Flexible", the pianist's scene-setting, low-frequency glissandi move into ballad mode when twinned with guitar textures. While slap bass lines and hit-and-miss paradiddles and ruffs from the drummer shimmer beneath them, contrapuntal guitar licks abet Jaeger's chromatic narrative. Eventually the guitar and sax lines fuse with a sliding and slinky tonic intensity that is both tart and understated.
With solely Osby on board, a piece such as "Goldfaden" swells with upturned reed vibrations, even though each saxophonist follows his own path. Unison lines are infrequently heard, but that backwards-and-forwards riffing seems strictly inadvertent with no attempt for a Stitt-and-Ammons or even a Desmond-and-Getz-like concordance. While Jaeger concentrates on mid-range jelling, the alto saxophonist tries out flutter tonguing, split tones and widely spaced modal patterns. More lively are the sextet excursions, especially the defining title tune. On "Daha" for instance, Schaufelberger's string-snapping licks make common cause with Pfammatter's backbeat. Meanwhile the dual saxes bite off thick reed pressures backed by foot-pedal pressure and internal string-stopping from the pianist.
There's more excitement still on "Outdoors" as two idiosyncratic saxophone tones intertwine and work their way in broken octave concordance down the scale. Before that Osby soars with staccato trills and twitters while Jaeger's output is more linear. Finally Schaufelberger's fanning frails give way to gentle finger picking and tender voicing from the pianist. For a finale, methodical bass thumps presage fanning vibrations from Osby and ultimate pops and rolls from the drummer.
Each of these bands follows different paths to create individualized music that adds atonal interludes to the leader's compositions without rejecting melody. Good indications of future prominence, with plenty of moments of invention to savor in each CD, neither attains first rank.
Ken Waxman, www.jazzword.com, December 19, 2010
La formula della band "locale" che collabora con il musicista famoso e straniero non è nuova ma i risultati non sono sempre interessanti. In questo caso, il ruolo della band "locale" viene svolto dal gruppo svizzero Kerouac, guidato dal sassofonista Michael Jäger, mentre a Greg Osby spetta quello di ospite di lusso. A ibridare la formula ci pensa un altro ospite, ma "locale," il chitarrista svizzero Philipp Schaufelberger.
Fortunatamente, il risultato è da raccomandare senza remore confermando, se ancora ce ne fosse bisogno, l'altissimo livello delle produzioni Intakt. Le composizioni di Jäger funzionano, ma è tutto il quartetto che ha qualcosa di vero e personale da dire, con un modo di improvvisare avvicente, un grande affiatamento e tante idee interessanti che danno un bella forma alle complicate concezioni ritmiche del leader. Jäger deve aver ascoltato molta musica M-Base e sa inserirvi il suo spirito da perfezionista e la sua originale personalità.
Ne viene fuori un disco architettato con ingegno, in cui Osby arricchisce i quattro brani di cui è ospite con assoli al solito impressionanti per coerenza ed espressività. Ci fa ricordare che rimane uno dei grandi della scena musicale contemporanea. Sa stare al gioco, e ben si integra con il resto della band, la cui maturità è fuori discussione.
L'altro ospite, Schaufelberger, mostra per tutto il disco il suo valore, ma è in "Flexible," un brano piuttosto complesso, in cui va proprio al massimo. Valutazione: 4.5 stelle
Vittorio Lo Conte, italia.allaboutjazz.com, Italy, 17-05-2011
Saxophonist Michael Jaeger formed his ensemble Kerouac in 2005. The personnel has remained consistent and they released a recording in 2006 for Unit Records called Erfindungen. Judging by the performance of the eight pieces on their most recent release, Outdoors, these are four players who know each other well. And they are comfortable enough as a group to invite two guests to the proceedings: American saxophonist Greg Osby and guitarist Philipp Schaufelberger. Interestingly both come across as integral members of the ensemble rather than add-ons.
Initially the disc starts out as a solid contemporary session with straightforward themes and improvisational strategies. Jaeger's tenor saxophone has an appealing gruffness that gives the music a slightly rough-hewn quality. But with the abstract "Schwarzes Eis" things take a turn towards more open territory. "Daha" lurches forward in a staggering motion. with pianist Membrez tapping out a Morse code-like rhythm that provides the rhythmic starting point for the soloists. Membrez stands out on this track which, as it opens up, has him offering commentary on the soloist with artful phrases and fragments. During the opening minutes of "Flexible" the rhythm section pushes things along in a manner reminiscent of the classic Holland/Altschul rhythm section style of Free ballad playing. The track goes through several tempo shifts before its conclusion. The title track is a minor epic at 12 and half minutes and has a lot of written material. There are some especially effective contrapuntal passages between Jaeger and Osby. "Frei Funf" is the one actual Free piece and shows the group able to make a coherent statement in an abstract space. It's this deft blend of inside and outside playing that makes Outdoors a success.
Robert Iannapollo, Cadence Magazine, USA, jan-feb-mar 2011
|