Veteraner fra øst
I over 40 år har herrene Gumpert og Sommer fra det tidligere DDR
skapt spennende musikk sammen.
Pianisten Ulrich Gumpert og trommeslageren og perkusjonisten Günter
Baby Sommer har, i tillegg til mye annet, spilt sammen i duo-, kvartett-
og oktettsammenhenger helt siden slutten av 60-tallet. Til å begynne
med var det ikke mye jazzinteresserte mennesker i vesten fikk høre
av de, men etter at Muren falt for rundt 20 år siden, har Ulrich
Gumpert og Günter Baby Sommer spilt sentrale roller i den europeiske
moderne jazzen.
På 70-tallet ga duoen ut to skiver på selskapet FMP. Sjøl
om det har gått 30 år siden forrige utgivelse, er det absolutt
ingenting som tyder på at kontakten mellom dem har vært
fraværende.
Helt siden de møttes på 60-tallet, så har det vært
et moderne uttrykk som har stått i sentrum. Likevel er det vi
blir møtt med på «Das Donnernde Leben» ofte
så langt unna tradisjonell frijazz som vel tenkelig. Jo visst
er musikken fri og åpen, men like ofte er det straighte låter
med klare røtter i swing og bebop vi blir servert. Tre sanger
skrevet av den kjente øst-tyske visesangeren og dissidenten Wolf
Biermann har også funnet sin naturlige plass her.
Vi møter to musikanter som på alle slags vis snakker det
samme språket her. I musikken er det masse empati, humor og dynamikk
og på sitt litt skakke vis swinger det fra start til mål.
Ulrich Gumpert og Günter Baby Sommer har, så vidt jeg vet,
aldri spilt i Norge før. Festivalarrangører med respekt
for seg sjøl bør gjøre noe med det så raskt
som mulig. Vi har nemlig med to viktige personligheter i den europeiske
moderne jazzbevegelsen å gjøre som fortsatt har masse originalt
å melde.
Tor Hammerø, Side
2, Norway, 20.10.09
Unsere Senioren, Das Donnernde Leben (Intakt CD 169). Der eine, GÜNTER
BABY SOMMER, stimmt die Hymne der wild gewordenen Rentner an: Mit 66
Jahren, da fängt das Leben an. Mit 66 Jahren, da hat man Spass
daran. Der andere, ULRICH GUMPERT, blinzelt zurück: Will you still
need me, will You still beat me, when... - genau. Dann spielen die beiden
Zentralquartettler mal einfach so 'Locker vom Hocker‘ acht Schmankerl
mit Das-kenn-ich-doch-Appeal, mit Fingerschnipp-Groove. Taufrisch aus
den Handgelenken geschüttelte Uli & Babys im Stil von - ja
wem, von Sommer & Gumpert natürlich. Der Klavierspieler aus
Jena, den durch die Kommissar Markowitz-Krimimusik viele kennen, ohne
es zu wissen, spielt, gerade wenn er Dollar Brand oder Monk paraphrasiert
oder im alten Stil klimpert und kapriolt, immer nur Gumpert. Dass sein
Dresdner Blutsbruder einer der originellsten Trommler weit und breit
ist und ein sonniges, zu allerhand Späßchen aufgelegtes Gemüt,
das steht nicht in Stasiakten, das ist deutsch-deutsche Jazzfolklore.
Das monoton klackende 'Inside Outside Shout‘ mit Innenklavierharfe
und Sommer‘lichen Schreien ist vor aller Lächelnmacherei
schlicht & einfach saugute Musik. Klasse Erfingungen,
prägnante Motive, immer mit leichtem Déjà-vu-Kitzel.
'Kami-Fusen‘ ist voll schmachtender Wehmut, aber Sommer cymbal-flirrt
so eifrig dazu, dass Gumpert die Schultern strafft und feierlich Tritt
fasst. Er hat zu den Freispielen im Geiste von Golden Oldies auch noch
drei Songs von Wolf Biermann arrangiert, eine sprechende Auswahl: 'Ermutigung‘,
'Soldat, Soldat‘ - ganz und gar ein Lied aus Teutschen Landen
- und 'Das kann doch nicht alles gewesen sein‘. Wie er den Antikriegsmarsch
ins Stolpern und zum Tanzen bringt, das ist Gumpert pur. Sommer tockt,
pocht, beselt und klackt allzeit den Beat dorthin, wo er hingehört,
aber obendrauf streut er den Sommer-Touch, Rauschgold, perkussive Finessen,
hier ein Dideldidi, da ein Schubidabdab. Wo steckt das Volk für
diese Volksmusik?
Rigobert Dittmann, Bad Alchemy, Deutschland, 64/2009
ner.
Neue Zürcher Zeitung, 30. Oktober 2009
Schön, dass die beiden
musikalischen Freunde, die alten Haudegen aus DDR-Zeiten (jaja, Hidden
Concert …, der Mauerfall und so, da gäbe es viel zu erzählen)
zu diesem Projekt zusammengefunden haben. Das halbe Zentralquartett
spielt sich durch gut abgelegene Eigenkompositionen und drei Biermannstücke.
Klingt so, als wäre man immer zusammen gewesen, hätte es weder
örtliche noch musikalische Trennungen gegeben. 'Versäumnisse‘
& 'Jetzt geht’s los‘, die alten Duoplatten der beiden
Protagonisten, 1979 & 1978 auf dem FMP-Label erschienen, habe ich
zur Verstärkung der (eh schon guten Stimmung) wieder einmal hervorgeholt
und gespielt. Alles, was man damals gemeinsam in der Verknappung auf
das Duoformat schon an musikantischem Furor generieren konnte, ist auch
jetzt 'da‘. Dazugekommen ist eine Leichtigkeit des Seins, eine
zarte Verschmelzung des Ausdrucks und der Positionierung zweier unheimlich
reichhaltiger Musikerleben. Da muss man niemandem mehr etwas beweisen,
ist einfach nur gut drauf und lässt uns Hörer zum Glück
daran teilhaben. 'Locker vom Hocker‘, der Opener, mit einer dieser
typischen 'Einführungen‘ ins Geschehen von Baby Sommer, macht
Platz für den unspektakulären, aber darum nicht weniger feinen
Einsatz von Ulrich Gumpert. Großartig. Schon ist man integriert,
hört dem fröhlichen Treiben amüsiert, aber konzentriert
zu. Die hintergründige Kauzigkeit des Schlagzeugers verschmilzt
mit den klar strukturierten 'Themen‘ des Pianisten und schafft
so zart verästelte Miniaturlandschaften von herber Schönheit.
Bei 'Soldat, Soldat‘ (Biermann) marschiert dann ohnedies die ganze
Kaserne mit, auch wenn im Wohnzimmer nur Gruppenstärke Platz hat.
Die Bilanz einer langjährigen Musikerfreundschaft, wie das Label
dieses Zusammentreffen nennt, möge, bitte, nur eine Zwischenbilanz
sein. Eine schlicht großartige CD. Meiner Seel‘.
Ernst Mitter, Freistil 28, Österreich 2009
Hans-Jürgen
von Osterhausen, Jazzpodium, Deutschland, Dezember 2009
uste,
Leipziger Volkszeitung, Deutschland, 27.11.2009
Vincent
Cotro, Jazzmagazine, France, Décembre 2009
Martin
Schuster, Concerto, Österreich, Dezember 2009 / Januar 2010
Collaborations between pianists
and drummers often evolve around a unique chemistry creating interesting
works of art. Such is the case with Misha Mengelberg and Han Bennink,
Matthew Ship and Guillermo E. Brown, and Louis Moholo-Moholo and Marilyn
Crispell. There's also Cecil Taylor and Tony Oxley, Paul Lovens, Jackson
Krall or Max Roach). Add pianist Ulrich Gumpert and drummer Günter
Baby Sommer to that list.
Maybe the closest comparison that can be made from to the music heard
on Das Donnernde Leben ("the thundering life") is that of
the Dutch Mengelberg/Bennink duo. While that duo is centered in Amsterdam
upholding its European tradition, the music heard here has its roots
in the American jazz and blues tradition.
The Gospel-tinged opening track begins with a Sommer drum solo, a gleeful
yelp and scat singing, before the melody (an infectious toe-tapper)
seals the deal. These two musicians trade solos throughout, finishing
the other's phrase, like retelling favorite jokes. Similarly, the Peter
Kowald-inspired "Blues Für P.K." is a Thelonious Monk-like
piece by Sommer, fastening angular notes upon a blues romp. Tracks like
"Free For Two" and the marching track "Soldat, Soldat"
are great fun in their serious cartoon animated method. Sommer is a
great colorist, moving beyond timekeeping into melody making.
When things turn a bit heavier on tracks like "Free For All"
and "Ermutigung," the duo thoroughly shines. Gumpert's classical
and improvisation skills assume control doling out interpretational
wisdom with the gentlest of touch. The pianist has the ability to ring
the keyboards as a percussionist or stroke the ivories as if he were
holding a newborn. The session is best summed up by the final track,
the hesitantly swinging waltz "Das kann doch nicht alles gewesen
sein." Sommer and Gumpert dance in a synchronous, yet casual dance
of music that is simply sublime.
Mark Corroto, www.allaboutjazz.com,
USA, December 08, 2009
The members of this duo are
both stalwarts of the European free improvisation scene, and their track
records speak for themselves. "Das Donnernde Leben", however,
is a pretty unrewarding addition to their respective discographies,
largely because the music seems to have been captured in the preliminary
stages of its evolution, as if a matter of hours passing might have
made all the difference.
The opening "Locker vom Hocker" is a case in point; it soundtracks
two musicians seemingly intent on making music for the sake of it rather
than trying to maximize the moment. Over the course of eight minutes,
the music takes on a number of facets, each of them subject only to
the whim of one or the other of the players.
Things don't improve on "Ermutigung," where a slightly portentous
air permeates the proceedings to such a degree that the brevity of the
piece is a blessing. What really clinches it—and not in a good
way—is the politeness of the reading, especially as it comes from
two players capable of reaching far more profound accommodations with
the silence.
In view of that, "Free For Two" might just be so much hokum,
or perhaps the kind of thing to be found in an unusually hip piano lounge.
Either way the conventions of the piece cannot be ignored for all of
Sommer's aptitude for inserting some kind of drive.
The fire this duo might promise on paper is ignited—albeit briefly—on
"Soldat, Soldat," before an unsurprisingly martial air prevails.
What is unquestionably surprising, however, is the very lack of surprise—even
in the duo's relatively free, and indeed relatively brief dialogue.
It tantalizes, only to pass with unnecessary haste.
"Von C bis C" isn't more of the same in any overt sense, but
what the two pieces share is an all too earthbound sense, and the feeling
of two musicians marking time—but without stating it—until
inspiration comes to the fore again. Sommer busies himself sufficiently
to suggest that the piece might have benefited considerably from far
lengthier exposition, but it's hard to get past the impression of noodling.
Things come together effectively enough on "Inside Out Shout,"
but this might have happened to far more trenchant effect if one or
the other of the duo had asserted himself. As it is, the music is pervaded
by a variety of torpor, as if both men were pacing themselves for more
demanding, perhaps less contrived settings.
Nic Jones, www.allaboutjazz.com,
USA, December 23, 2009
Ulrich Gumpert & Günter Baby Sommer
Das donnernde Leben
Günter Baby Sommer, Drums, Percussion.Der eine trommelt
und juchzt, der andere antwortet mit hymnischen Akkorden voller Drive.
„Dibidabdubab“, gibt da der erste zurück, und plötzlich
schwingen sich beide ein in einen lockeren Rhythmus, der nur so strotzt
vor fingerschnippender Launigkeit. So klingen zwei Musiker, die über
sich selbst lachen können. Und die trotzdem ernsthafte Klangsucher
von kaum ersättlicher Neugier sind.
Der eine: Schlagzeuger Günter Baby Sommer, geboren 1943 in Dresden.
Der andere: Pianist Ulrich Gumpert, geboren 1945 in Jena. Die Jazzwelt
kennt die beiden seit Jahrzehnten, außerhalb der Fachkreise schätzt
man Sommer unter vielem anderem als musikalischen Begleiter des Schriftstellers
Günter Grass – und Gumperts Klänge kennen Tatort-Fans
aus den Kommissar-Markowitz-Krimis. Auf ein beachtliches Lebenswerk
blicken beide schon jetzt zurück, seit den Siebzigern spielen sie
zusammen, wurden gefeierte Kultur-Exportartikel der DDR und danach gesamtdeutsche
Musiker von ganz eigenem Profil. „Das kann doch nicht alles gewesen
sein“, haben sie sich jetzt dennoch gesagt – und legen,
dreißig Jahre nach ihren ersten Aufnahmen als Duo, eine CD voller
Spiellust und launigem Humor vor. Und selten passt ein Titel so gut:
„Das donnernde Leben“.
Haudegen mit Stachelhaaren
Sommer und Gumpert, das sind zwei Haudegen mit Stachelhaaren und vielen
Lachfalten. In ihrer Musik sind sie nicht etwa zahm geworden –
aber bedeutend vielfältiger als einst. Ein Wort wie „Free
Jazz“ genügt hier längst nicht mehr. Sie spielen „funky“
und bluesig, ergehen sich in langen, wunderschönen Melodiebögen
– lassen sich augenzwinkernd auch mal zu schwelgerischen Tönen
hinreißen. Und das nicht zuletzt, wenn sie einem alten Weggefährten
hudligen: nämlich dem Liedermacher Wolf Biermann.
Biermann-Freunde
Mit ihm sind sie seit vierzig Jahren befreundet, er nannte die beiden
als allererste in seiner Dankesrede zur Berliner Ehrenbürgerschaft
2007 in der Aufzählung von Menschen, ohne die es „den Biermann
gar nicht gäbe“. Drei Stücke von ihm, unter anderem
die „Ermutigung“ („Du lass dich nicht verhärten
…“) spielen sie hier als funkelnde Instrumentals –
als einstige Hymnen einer aufmüpfigen Künstler-Elite, in denen
heute noch die Freude am Zelebrieren versteckter Botschaften anklingt.
Als 1976 Wolf Biermann aus der DDR ausgebürgert worden war, spielte
Gumpert stets bei Auftritten im Ostberliner „Jazzkeller 69“
Biermann-Melodien. Wenn man das weiß, hört man die genüsslichen
Untertöne in diesen Neu-Aufnahmen noch deutlicher.
Musik zum Hinein-Versenken
„Das kann doch nicht alles gewesen sein, das bisschen Fußball
und Führerschein. Das war nun das donnernde Leebn! - Leebn!“,
heißt es in einem von Biermanns Songs – der dieser Jazz-CD
nun den Titel verschaffte. Dessen Melodie kommt hier ganz zum Schluss
– als Ohrwurm-Ausklang, der sofort zum Nochmal-Hören der
ganzen CD animiert. Kurz davor eines der spannendsten Stücke dieser
Zusammenstellung: „Free of all“ heißt es und ist wörtlich
zu nehmen: ein Stück, das ohne Absprachen aufgenommen wurde, also
völlig improvisiert ist – und das sich zusätzlich frei
macht von den musikalischen Vorstellungen, die meistens mit „Freiem
Jazz“ verbunden werden. Es klingt ganz zart, entfaltet ruhige
Klang-Impressionen, die auch naive Schönheit nicht scheuen. Musik
zum Hinein-Versenken. So erfrischend wie auf dieser CD donnert das Leben,
wenn es sich mit blanken musikalischen Gewittern nicht begnügt.
Roland Spiegel, Bayerischer Rundfunk, BR-Klassik, CD
aktuell vom 8. 1. 2010
Zwei Trios, nun noch ein
Duo: mehr braucht's im zeitgenössischen Jazz oft nicht, um den
Topf zum Kochen zu bringen. Gumperts freifreche Tastereien und Sommers
unverschämt-lockere Rhythmen haben den Free Jazz der DDR - Stichwort
'Zentralquartett' - so geprägt wie nichts anderes. Dass sie hier
in feist-freiester Würde noch einmal zusammenkommen und 11 altersklare
Miniaturen, darunter drei Stücke ihres Freundes Wolf Biermann,
vertonen, ist der Initiative von Intakt zu verdanken. Dabei kommt manches
derart kompakt, swingend und juvenil ins Gehör - selbst der Reminiszenz-Blues
für Peter Kowald -, dass es eine wahre Freude ist: Ihre Freiheit
müssen diese beiden Urgesteine wahrlich keinem mehr beweisen!
by HONKER, MADE MY DAY, TERZ Nr. 1 / 2010, Deutschland
Reiner
Kobe, Jazz n' More, Schweiz, Januar / Februar 2010
Jan
Granlie, Jazznytt, Norway, Nr. 6 / 2009
Het kan geen toeval zijn
dat het allereerste geluid van 'Das Donnerende Leben' een soort indianenkreet
is. Zoals alleen peuters kunnen kirren van enthousiasme, zo kondigt
drummer Günter Baby Sommer al van bij de eerste seconde aan dat
plezier op zijn jongste album centraal staat. Met pianist Ulrich Gumpert
aan zijn zijde zijn twee veteranen herenigd die elkaar duidelijk nog
kunnen verrassen. Het jolijt kan daarenboven niet op: na de onorthodoxe
introductie volgt wat in de jazz bekend staat als "scatten"
(d.i. zingen in klanken, zonder woorden), maar dan bijzonder vals, doch
zonder gêne. Twee mannen op leeftijd die de draak steken met het
maniërisme dat de jazz vandaag teistert, dat is 'Das Donnerende
Leben' eigenlijk in een notendop.
Opener 'Locker vom Hocker' zet meteen de toon. Het is een stuk vol ingehouden
energie, waarin Gumpert heerlijk ver over de schreef durft te gaan en
de grenzen van zijn klavier aftast. Met gevoel voor tragiek grijpt hij
naar de zware akkoorden, om meteen daarna terug te vallen op het swingende
thema. Het donderende klavier en de ruisende cimbalen laten met andere
woorden niet lang op zich wachten, maar de titel van de cd is ironisch
bedoeld. Het stramien van een humoristisch thema in contrast met een
meer zwaarwichtige improvisatie herhaalt zich immers nog enkele malen.
Zo begint 'Soldat, Soldat' als een militaire mars, om langzaam maar
zeker uit te monden in een hels kabaal. 'Ermutigung' lijkt een plechtstatige
ballade te worden, tot Sommer in Oosters geweeklaag vervalt en Gumpert
een potige improvisatie neerzet.
Met veel gevoel voor zelfrelativering zoeken Gumpert en Baby Sommer
naar een meer dramatisch geluid, maar de laatste noot zal kortom altijd
komisch zijn. Grote vernieuwers zijn ze geen van beide, wel traditionalisten
die met veel respect en humor synthetiseren waar jazz om draait. Het
mag dan ook niet verbazen dat de blues een centrale rol speelt in hun
avontuur. Nu eens heel expliciet ('Blues for P.K.', een haast kinderlijke
exploratie van de oeroude jazz-vorm), dan weer om een improvisatie een
extra puls te geven ('Free for Two', free-jazz in vereenvoudigde vorm).
Gevoel voor humor is Gumpert en Sommer overigens niet vreemd. Zo wordt
'Funk for Two' een ongegeneerde persiflage op het gelijknamige genre.
Nadat de cd afgelopen lijkt, krijgt de luisteraar er nog een zoet bisnummer
bovenop. Een eenvoudige compositie met de welluidende titel 'Das kann
doch niet alles gewesen sein?' doet opgewekt uitgeleide. Zelfs de ballade
'Kami-Fusen' brengen Gumpert en Sommer tot een goed einde. De melancholie
ligt er vingerdik op, maar beide heren pakken de luisteraar in met hun
oprechte en onverbloemde aanpak.
Het prachtige aan 'Das Donnerende Leben' is dat de simpele thema's lang
blijven hangen en de vreugde tot in elk segment van het album voelbaar
is, maar dat heeft ook een keerzijde. Gumpert en Sommer kiezen teveel
voor de meest eenvoudige weg en men heeft niet veel ervaring nodig om
de beperkingen van het duo in te zien. Gumpert is geen virtuoos en laat
puur technisch af en toe steken vallen. Zijn improvisaties gaan vaak
dezelfde kant uit, wat zijn partijen op den duur een onaangename voorspelbaarheid
meegeeft. Sommer is dan weer een drummer die niet van ophouden weet,
waardoor bepaalde nummers een te beladen gevoel krijgen. 'Free of All'
bouwt bijvoorbeeld gestaag op naar een kunstmatig hoogtepunt, want de
zogezegd complexe structuren houden niet altijd steek.
Al bij al hebben Gumpert en Sommer wellicht niet de muzikale bagage
om grote verhalen te vertellen, maar daar lijden hun opgewekte miniaturen
niet onder. Wie kennis wil maken met eenvoudige jazz en niet vies is
van een grote dosis voorspelbaarheid, haalt met 'Das Donnerende Leben'
een evenwichtig album in huis waar een mens spontaan van gaat glimlachen.
Jan-Jakob Delanoye, www.kwadratuur.be, Belgium, 22/01/2010
Roland
Spiegel, Jazz Zeitung, Deutschland, Nr. 1 / 2010
This is a delightful album,
by turns serious and light-hearted, sincere and ironic, serene and tumultuous.
Pianist Ulrich Gumpert and drummer Günter Baby Sommer are long-time
duet partners, dating back to FMP releases in the 1970s, and this album
takes on added significance as their first recorded duet since then.
It covers much of the same territory as the earlier albums, a terrain
of free improvisation with outcroppings of folk musics, marches, Tin
Pan Alley, and jazz and blues. It is a landscape they have inhabited
for decades and they are comfortable wandering through it. They may
not barrel around in it as heedlessly as they did in their youth, but
with maturity has come the virtues of patience and refinement; they
still know how to unearth a surprise or two. It’s virtuosic and
highly focused, of course, but it sounds as intimate and casual as if
Gumpert turned to Sommer and simply said, “Old friend, let’s
play.”
When Gumpert and Sommer first started mixing vernacular references into
their improvisations, it was far less commonplace that it is today.
They’re old hands at it now and it is second nature to them. The
freedom and intense concentration of their genre manipulations make
every incongruity seem like a logical outgrowth in the development of
the piece. The improvised “Free for Two” opens with Gumpert’s
deliberately awkward lines teetering precariously over Sommer’s
swinging beat. It sounds as if the piece might fall apart at any moment,
but it’s actually carefully balanced. Before long Gumpert is playing
stride piano and Sommer is doing tippy-tappy soft-shoe rhythms as if
the music had wandered into a tipsy vaudeville rehearsal. “Funk
for Two” is a soul jazz tune in which all the elements –
blues, gospel, riffs, bop lines – tumble together one over the
other. Their arrangement of a Japanese folk song, “Kami-Fusen”
lingers over the tune’s sense of nostalgia and loss; it’s
quite touching. On the other hand, “Soldat, Soldat” is witheringly
ironic. They play the martial theme with corrosive mockery, dismantle
it in their improvisation and give it a disdainful reprise. The entire
disc brims with witty merry-making, and there’s a lightness to
their approach that prevents the more sober moments from sounding ponderous
or solemn. “Free of All,” another improvised piece, is the
album’s best example of their upbeat seriousness. They play with
such brio; their dissection of melody, rhythm, and sound is so thorough;
and their ability to play together is so telepathic that the music begins
to sound as if it were made by a six-limbed drummer or a four-handed
pianist. It’s music that only old friends can make.
Ed Hazell, www.pointofdeparture.org, Issue 27, February
2010
Martin
Woltersdorf, Kölner Stadt-Anzeiger, Deutschland, 26. Februar 2010
Ulrich Gumpert e Günter Baby Sommer si conoscono e collaborano
da una vita, da quando, circa quarant'anni fa, agivano quasi esclusivamente
nella natìa Germania dell'Est, allora separata anche sotto il
profilo culturale dalla Germania occidentale. Negli anni Settanta essi
costituivano i pilastri di varie formazioni d'avanguardia, fra i quali
il Zentralquartett, completato dagli altrettanto fondamentali Ernst-Ludwig
Petrowsky e Conrad Bauer.
Che cosa ci propongono oggi i due improvvisatori tedeschi? Né
più né meno che se stessi, come tutti i maestri di una
certa età. In Das Donnernde Leben la loro classe e la
loro esperienza sorreggono un interplay congeniale e costruiscono un
percorso di grande intelligenza, che, fra episodi originali ed espressivi,
procede con coerenza. Qualche passaggio potrebbe ispirarci un tenue,
forse inconsapevole, rimpianto per periodi più eroici della loro
carriera, ma un ascolto obiettivo del CD ci permette di cogliere la
convinta compattezza e la maturità della loro concezione musicale.
I primi tre brani del CD racchiudono una sorta di campionario delle
possibili tipologie tematiche da loro affrontate. "Locker vom Hocker,"
di Sommer, possiede una vena leggiadra e scanzonata di natura popolaresca
ed europea. "Von C bis C," a firma di Gumpert, sonda invece
il versante più austero, quasi ieratico della cultura europea.
"Blues für P. K.," ancora del batterista, è invece
un brano tipicamente jazzistico, memore delle contorsioni tematiche
di Herbie Nichols. I successivi brani offrono ulteriori sfaccettature
di queste tipologie, con l'eccezione di "Soldat, Soldat,"
composizione di Wolf Biermann, arrangiata da Gumpert e improntata a
una decisa cadenza di marcia di sapore eisleriano.
Gli sviluppi che di volta in volta i due musicisti danno dei temi sono
conseguenti e intriganti, intrecciando accenni di stride piano e cadenze
bluesy, pompose ridondanze e leggiadrìe danzanti, brevi improvvisazioni
free e intimi ripiegamenti, percussive reiterazioni e quei toni carezzevoli
e malinconici tipici delle ballad.
Valutazione: 4 stelle
Libero Farnè, 11.5.2010. All
About Jazz Italia
Christoph
Wagner, Neue Zeitschrift für Musik, Deutschland, Nr. 2 / 2010
Thomas
Göttinger, Mittelbayerischen Zeitung, Deutschland, 16.4.2010
Long-time confreres and one-half
of Zentralquatet, the most accomplish jazz band to arise from the German
Democratic Republic (GDR) – not that there was much competition
– pianist Ulrich Gumpert and percussionist Günter Baby Sommer
occasionally perform as a duo. Both sly composers as well as notable
improvisers, this duo work, which was first recorded by FMP in 1973,
reveals an unique facet of the men’s music.
Das Donnernde Leben’s 11 tracks sturdily confirm that truism.
For it’s here that Gumpert, whose larger band arrangements feature
an original take on the advances of activist composers like Charles
Mingus; and Sommer, whose percussion prestidigitation is such that he’s
worked with avatars as different as American pianist Cecil Taylor and
French multi-reedist Sylvain Kassap, express several more identities.
Firstly the two committed Free Musicians reveal tactics and trick that
play up their ties to the on-going jazz tradition, which in Gumpert’s
case stretches back through Taylor to Bobby Timmons, Ahmed Jamal and
Earl Hines; and in Sommer’s from Art Blakey and Max Roach to his
namesake “Baby” Dodds.
Secondly the out-and-out Germanicism which the two highlight when quoting
Teutonic hymns and folk songs with Zentralquatet and elsewhere is augmented
here as they improvise on three compositions by 74-year-old dissident
singer-songwriter Wolf Biermann. A protégé of composer
Hanns Eisler, Biermann’s tenure in East Germany was marked by
denunciation as “class traitor” and being banned from performing
after he declared that the GDR was as non-progressive as West Germany.
Gumpert and Sommer publicly supported him even after he ran afoul of
the East German government.
While a couple of Biermann’s tunes appear included for extra-musical
solidarity, “Soldat, Soldat” is given the full improvised
treatment. Taking off from simple marital drum beats and piano chording,
the two first transform the piece into a Jazz march with high-pitched,
slippery note clusters from Gumpert, which then becomes a Prussian capriccio
as the pianist ranges over the keyboard. Meanwhile the drummer piles
on ruffs and rebounds along with a few police whistle shrills.
“Blues für P.K.” honoring Peter Kowald, the late Wuppertal-based
bassist who often traveled behind the then Iron Curtain to play with
Gumpert and Sommer, shows their hearts are in the right place(s). However,
that composition and “Funk for Two” are little more than
swinging bagatelles. Although, especially on the later, when Gumpert
works himself into cascading tremolo clusters and blues-note studded
key strokes while Sommer lays on the back-beat, their efforts probably
could get them a gig on Chicago’s South Side.
More generic to the date’s proposition are compositions such as
Gumpert’s “Von C bis C”, Sommer’s “Inside
Outside Shout” and others that were spontaneously created that
day. “Inside Outside Shout” for instance is a perpetual
motion demonstration of reverberating cymbals, roughly plumbed snares
and drum-top friction, occasionally interrupted by internal string plinks
and portamento piano runs just as hard and heavy as Sommer’s presentation.
“Von C bis C” is awash in exaggerated keyboard patterning,
high-frequency octave jumps and frenzied cross tones from Gumpert, who
also uses by double-counterpoint runs to connect to the drummer’s
wood-block whaps and invented sticking.
Summation of all their musical gifts is found on tunes such as “Free
of All”. Leaping between layered piano chords and outlined single
key exposure, Gumpert’s intermezzo leaves enough room for Sommer
to express himself with resonating cymbals, whirligig whooshes, shaking
maracas and marbles rolled on drum tops.
Another upside of German reunification and GDR musicians’ subsequent
expanded fame is the availability of first-class discs like this one.
Ken Waxman, www.jazzword.com, June 28, 2010
Sommer has turned in a pile
of memorable performances in duets with pianists, Schweizer and Taylor
leaping most quickly to mind. With real economy and focus, and an effective
use of repetition, he tends to bring out considerable expressiveness
in his partners. With Gumpert (6), however, he encounters a pianist
who’s far more given to idiomatic playing than the aforementioned
players. Indeed, the opener finds him hitting his stride midway between
Mengelberg and 1970s Jarrett. On a series of compressed pieces, the
duo seem to openly embrace this tendency and explore in brief a number
of precisely defined territories. On “Von C bis C,” there’s
a nice contrast between Gumpert’s rolling low end and small metallic
presses from Sommer, as the pair work their way into a kind of Chris
McGregor township feel but with Free pulse, shifting from bright major
to dark minor all the way. Like many selections, it’s crisp and
well performed but it seems more like a lark than an exploration of
lingering power—perhaps we could call it party music played by
Free improvisers. To wit, they take a stab at art song variations (“Ermutigung”),
crunchy Free scrambles (“Free for Two”), effusive lyrical
romances (“Kami-Fusen”), and some swaggering funk (“Funk
for Two”). Tellingly, the best track here is the one that’s
least “legible”: on “Inside Outside Shout,”
Gumpert slowly unfurls dark patterns against Sommer’s tuned low
toms. Don’t get me wrong: I enjoyed the disc a lot. But I wish
there were more inscrutability throughout.
Jason Bivins, Cadence Magazine, USA, jul-aug-sep 2010
Romualdo
Del Noce, SUONO, Italy, Giugno 2010
Nobuyosh Suto, Jazz Tokyo, Japan, Autumn 2010
NOBU STOWE, www.jazztokyo.com, Japan, Spring 2011
|