INTAKT RECORDS – CD-REVIEWS

Ulrich Gumpert - Günter Baby Sommer

Das donnernde Leben.

Intakt CD 169

 

 

Veteraner fra øst

I over 40 år har herrene Gumpert og Sommer fra det tidligere DDR skapt spennende musikk sammen.


Pianisten Ulrich Gumpert og trommeslageren og perkusjonisten Günter Baby Sommer har, i tillegg til mye annet, spilt sammen i duo-, kvartett- og oktettsammenhenger helt siden slutten av 60-tallet. Til å begynne med var det ikke mye jazzinteresserte mennesker i vesten fikk høre av de, men etter at Muren falt for rundt 20 år siden, har Ulrich Gumpert og Günter Baby Sommer spilt sentrale roller i den europeiske moderne jazzen.

På 70-tallet ga duoen ut to skiver på selskapet FMP. Sjøl om det har gått 30 år siden forrige utgivelse, er det absolutt ingenting som tyder på at kontakten mellom dem har vært fraværende.

Helt siden de møttes på 60-tallet, så har det vært et moderne uttrykk som har stått i sentrum. Likevel er det vi blir møtt med på «Das Donnernde Leben» ofte så langt unna tradisjonell frijazz som vel tenkelig. Jo visst er musikken fri og åpen, men like ofte er det straighte låter med klare røtter i swing og bebop vi blir servert. Tre sanger skrevet av den kjente øst-tyske visesangeren og dissidenten Wolf Biermann har også funnet sin naturlige plass her.

Vi møter to musikanter som på alle slags vis snakker det samme språket her. I musikken er det masse empati, humor og dynamikk og på sitt litt skakke vis swinger det fra start til mål. Ulrich Gumpert og Günter Baby Sommer har, så vidt jeg vet, aldri spilt i Norge før. Festivalarrangører med respekt for seg sjøl bør gjøre noe med det så raskt som mulig. Vi har nemlig med to viktige personligheter i den europeiske moderne jazzbevegelsen å gjøre som fortsatt har masse originalt å melde.

Tor Hammerø, Side 2, Norway, 20.10.09

 

 


Unsere Senioren, Das Donnernde Leben (Intakt CD 169). Der eine, GÜNTER BABY SOMMER, stimmt die Hymne der wild gewordenen Rentner an: Mit 66 Jahren, da fängt das Leben an. Mit 66 Jahren, da hat man Spass daran. Der andere, ULRICH GUMPERT, blinzelt zurück: Will you still need me, will You still beat me, when... - genau. Dann spielen die beiden Zentralquartettler mal einfach so 'Locker vom Hocker‘ acht Schmankerl mit Das-kenn-ich-doch-Appeal, mit Fingerschnipp-Groove. Taufrisch aus den Handgelenken geschüttelte Uli & Babys im Stil von - ja wem, von Sommer & Gumpert natürlich. Der Klavierspieler aus Jena, den durch die Kommissar Markowitz-Krimimusik viele kennen, ohne es zu wissen, spielt, gerade wenn er Dollar Brand oder Monk paraphrasiert oder im alten Stil klimpert und kapriolt, immer nur Gumpert. Dass sein Dresdner Blutsbruder einer der originellsten Trommler weit und breit ist und ein sonniges, zu allerhand Späßchen aufgelegtes Gemüt, das steht nicht in Stasiakten, das ist deutsch-deutsche Jazzfolklore. Das monoton klackende 'Inside Outside Shout‘ mit Innenklavierharfe und Sommer‘lichen Schreien ist vor aller Lächelnmacherei schlicht & einfach saugute Musik. Klasse Erfingungen, prägnante Motive, immer mit leichtem Déjà-vu-Kitzel. 'Kami-Fusen‘ ist voll schmachtender Wehmut, aber Sommer cymbal-flirrt so eifrig dazu, dass Gumpert die Schultern strafft und feierlich Tritt fasst. Er hat zu den Freispielen im Geiste von Golden Oldies auch noch drei Songs von Wolf Biermann arrangiert, eine sprechende Auswahl: 'Ermutigung‘, 'Soldat, Soldat‘ - ganz und gar ein Lied aus Teutschen Landen - und 'Das kann doch nicht alles gewesen sein‘. Wie er den Antikriegsmarsch ins Stolpern und zum Tanzen bringt, das ist Gumpert pur. Sommer tockt, pocht, beselt und klackt allzeit den Beat dorthin, wo er hingehört, aber obendrauf streut er den Sommer-Touch, Rauschgold, perkussive Finessen, hier ein Dideldidi, da ein Schubidabdab. Wo steckt das Volk für diese Volksmusik?
Rigobert Dittmann, Bad Alchemy, Deutschland, 64/2009

 

 

ner. Neue Zürcher Zeitung, 30. Oktober 2009

 

 

Schön, dass die beiden musikalischen Freunde, die alten Haudegen aus DDR-Zeiten (jaja, Hidden Concert …, der Mauerfall und so, da gäbe es viel zu erzählen) zu diesem Projekt zusammengefunden haben. Das halbe Zentralquartett spielt sich durch gut abgelegene Eigenkompositionen und drei Biermannstücke. Klingt so, als wäre man immer zusammen gewesen, hätte es weder örtliche noch musikalische Trennungen gegeben. 'Versäumnisse‘ & 'Jetzt geht’s los‘, die alten Duoplatten der beiden Protagonisten, 1979 & 1978 auf dem FMP-Label erschienen, habe ich zur Verstärkung der (eh schon guten Stimmung) wieder einmal hervorgeholt und gespielt. Alles, was man damals gemeinsam in der Verknappung auf das Duoformat schon an musikantischem Furor generieren konnte, ist auch jetzt 'da‘. Dazugekommen ist eine Leichtigkeit des Seins, eine zarte Verschmelzung des Ausdrucks und der Positionierung zweier unheimlich reichhaltiger Musikerleben. Da muss man niemandem mehr etwas beweisen, ist einfach nur gut drauf und lässt uns Hörer zum Glück daran teilhaben. 'Locker vom Hocker‘, der Opener, mit einer dieser typischen 'Einführungen‘ ins Geschehen von Baby Sommer, macht Platz für den unspektakulären, aber darum nicht weniger feinen Einsatz von Ulrich Gumpert. Großartig. Schon ist man integriert, hört dem fröhlichen Treiben amüsiert, aber konzentriert zu. Die hintergründige Kauzigkeit des Schlagzeugers verschmilzt mit den klar strukturierten 'Themen‘ des Pianisten und schafft so zart verästelte Miniaturlandschaften von herber Schönheit. Bei 'Soldat, Soldat‘ (Biermann) marschiert dann ohnedies die ganze Kaserne mit, auch wenn im Wohnzimmer nur Gruppenstärke Platz hat. Die Bilanz einer langjährigen Musikerfreundschaft, wie das Label dieses Zusammentreffen nennt, möge, bitte, nur eine Zwischenbilanz sein. Eine schlicht großartige CD. Meiner Seel‘.
Ernst Mitter, Freistil 28, Österreich 2009

 

Hans-Jürgen von Osterhausen, Jazzpodium, Deutschland, Dezember 2009

 

uste, Leipziger Volkszeitung, Deutschland, 27.11.2009

 

Vincent Cotro, Jazzmagazine, France, Décembre 2009

 

Martin Schuster, Concerto, Österreich, Dezember 2009 / Januar 2010

 

Collaborations between pianists and drummers often evolve around a unique chemistry creating interesting works of art. Such is the case with Misha Mengelberg and Han Bennink, Matthew Ship and Guillermo E. Brown, and Louis Moholo-Moholo and Marilyn Crispell. There's also Cecil Taylor and Tony Oxley, Paul Lovens, Jackson Krall or Max Roach). Add pianist Ulrich Gumpert and drummer Günter Baby Sommer to that list.
Maybe the closest comparison that can be made from to the music heard on Das Donnernde Leben ("the thundering life") is that of the Dutch Mengelberg/Bennink duo. While that duo is centered in Amsterdam upholding its European tradition, the music heard here has its roots in the American jazz and blues tradition.
The Gospel-tinged opening track begins with a Sommer drum solo, a gleeful yelp and scat singing, before the melody (an infectious toe-tapper) seals the deal. These two musicians trade solos throughout, finishing the other's phrase, like retelling favorite jokes. Similarly, the Peter Kowald-inspired "Blues Für P.K." is a Thelonious Monk-like piece by Sommer, fastening angular notes upon a blues romp. Tracks like "Free For Two" and the marching track "Soldat, Soldat" are great fun in their serious cartoon animated method. Sommer is a great colorist, moving beyond timekeeping into melody making.
When things turn a bit heavier on tracks like "Free For All" and "Ermutigung," the duo thoroughly shines. Gumpert's classical and improvisation skills assume control doling out interpretational wisdom with the gentlest of touch. The pianist has the ability to ring the keyboards as a percussionist or stroke the ivories as if he were holding a newborn. The session is best summed up by the final track, the hesitantly swinging waltz "Das kann doch nicht alles gewesen sein." Sommer and Gumpert dance in a synchronous, yet casual dance of music that is simply sublime.
Mark Corroto, www.allaboutjazz.com, USA, December 08, 2009

 

The members of this duo are both stalwarts of the European free improvisation scene, and their track records speak for themselves. "Das Donnernde Leben", however, is a pretty unrewarding addition to their respective discographies, largely because the music seems to have been captured in the preliminary stages of its evolution, as if a matter of hours passing might have made all the difference.
The opening "Locker vom Hocker" is a case in point; it soundtracks two musicians seemingly intent on making music for the sake of it rather than trying to maximize the moment. Over the course of eight minutes, the music takes on a number of facets, each of them subject only to the whim of one or the other of the players.
Things don't improve on "Ermutigung," where a slightly portentous air permeates the proceedings to such a degree that the brevity of the piece is a blessing. What really clinches it—and not in a good way—is the politeness of the reading, especially as it comes from two players capable of reaching far more profound accommodations with the silence.
In view of that, "Free For Two" might just be so much hokum, or perhaps the kind of thing to be found in an unusually hip piano lounge. Either way the conventions of the piece cannot be ignored for all of Sommer's aptitude for inserting some kind of drive.
The fire this duo might promise on paper is ignited—albeit briefly—on "Soldat, Soldat," before an unsurprisingly martial air prevails. What is unquestionably surprising, however, is the very lack of surprise—even in the duo's relatively free, and indeed relatively brief dialogue. It tantalizes, only to pass with unnecessary haste.
"Von C bis C" isn't more of the same in any overt sense, but what the two pieces share is an all too earthbound sense, and the feeling of two musicians marking time—but without stating it—until inspiration comes to the fore again. Sommer busies himself sufficiently to suggest that the piece might have benefited considerably from far lengthier exposition, but it's hard to get past the impression of noodling.
Things come together effectively enough on "Inside Out Shout," but this might have happened to far more trenchant effect if one or the other of the duo had asserted himself. As it is, the music is pervaded by a variety of torpor, as if both men were pacing themselves for more demanding, perhaps less contrived settings.
Nic Jones, www.allaboutjazz.com, USA, December 23, 2009

 

 


Ulrich Gumpert & Günter Baby Sommer
Das donnernde Leben

Günter Baby Sommer, Drums, Percussion.Der eine trommelt und juchzt, der andere antwortet mit hymnischen Akkorden voller Drive. „Dibidabdubab“, gibt da der erste zurück, und plötzlich schwingen sich beide ein in einen lockeren Rhythmus, der nur so strotzt vor fingerschnippender Launigkeit. So klingen zwei Musiker, die über sich selbst lachen können. Und die trotzdem ernsthafte Klangsucher von kaum ersättlicher Neugier sind.
Der eine: Schlagzeuger Günter Baby Sommer, geboren 1943 in Dresden. Der andere: Pianist Ulrich Gumpert, geboren 1945 in Jena. Die Jazzwelt kennt die beiden seit Jahrzehnten, außerhalb der Fachkreise schätzt man Sommer unter vielem anderem als musikalischen Begleiter des Schriftstellers Günter Grass – und Gumperts Klänge kennen Tatort-Fans aus den Kommissar-Markowitz-Krimis. Auf ein beachtliches Lebenswerk blicken beide schon jetzt zurück, seit den Siebzigern spielen sie zusammen, wurden gefeierte Kultur-Exportartikel der DDR und danach gesamtdeutsche Musiker von ganz eigenem Profil. „Das kann doch nicht alles gewesen sein“, haben sie sich jetzt dennoch gesagt – und legen, dreißig Jahre nach ihren ersten Aufnahmen als Duo, eine CD voller Spiellust und launigem Humor vor. Und selten passt ein Titel so gut: „Das donnernde Leben“.

Haudegen mit Stachelhaaren
Sommer und Gumpert, das sind zwei Haudegen mit Stachelhaaren und vielen Lachfalten. In ihrer Musik sind sie nicht etwa zahm geworden – aber bedeutend vielfältiger als einst. Ein Wort wie „Free Jazz“ genügt hier längst nicht mehr. Sie spielen „funky“ und bluesig, ergehen sich in langen, wunderschönen Melodiebögen – lassen sich augenzwinkernd auch mal zu schwelgerischen Tönen hinreißen. Und das nicht zuletzt, wenn sie einem alten Weggefährten hudligen: nämlich dem Liedermacher Wolf Biermann.

Biermann-Freunde
Mit ihm sind sie seit vierzig Jahren befreundet, er nannte die beiden als allererste in seiner Dankesrede zur Berliner Ehrenbürgerschaft 2007 in der Aufzählung von Menschen, ohne die es „den Biermann gar nicht gäbe“. Drei Stücke von ihm, unter anderem die „Ermutigung“ („Du lass dich nicht verhärten …“) spielen sie hier als funkelnde Instrumentals – als einstige Hymnen einer aufmüpfigen Künstler-Elite, in denen heute noch die Freude am Zelebrieren versteckter Botschaften anklingt. Als 1976 Wolf Biermann aus der DDR ausgebürgert worden war, spielte Gumpert stets bei Auftritten im Ostberliner „Jazzkeller 69“ Biermann-Melodien. Wenn man das weiß, hört man die genüsslichen Untertöne in diesen Neu-Aufnahmen noch deutlicher.

Musik zum Hinein-Versenken
„Das kann doch nicht alles gewesen sein, das bisschen Fußball und Führerschein. Das war nun das donnernde Leebn! - Leebn!“, heißt es in einem von Biermanns Songs – der dieser Jazz-CD nun den Titel verschaffte. Dessen Melodie kommt hier ganz zum Schluss – als Ohrwurm-Ausklang, der sofort zum Nochmal-Hören der ganzen CD animiert. Kurz davor eines der spannendsten Stücke dieser Zusammenstellung: „Free of all“ heißt es und ist wörtlich zu nehmen: ein Stück, das ohne Absprachen aufgenommen wurde, also völlig improvisiert ist – und das sich zusätzlich frei macht von den musikalischen Vorstellungen, die meistens mit „Freiem Jazz“ verbunden werden. Es klingt ganz zart, entfaltet ruhige Klang-Impressionen, die auch naive Schönheit nicht scheuen. Musik zum Hinein-Versenken. So erfrischend wie auf dieser CD donnert das Leben, wenn es sich mit blanken musikalischen Gewittern nicht begnügt.
Roland Spiegel, Bayerischer Rundfunk, BR-Klassik, CD aktuell vom 8. 1. 2010

 

Zwei Trios, nun noch ein Duo: mehr braucht's im zeitgenössischen Jazz oft nicht, um den Topf zum Kochen zu bringen. Gumperts freifreche Tastereien und Sommers unverschämt-lockere Rhythmen haben den Free Jazz der DDR - Stichwort 'Zentralquartett' - so geprägt wie nichts anderes. Dass sie hier in feist-freiester Würde noch einmal zusammenkommen und 11 altersklare Miniaturen, darunter drei Stücke ihres Freundes Wolf Biermann, vertonen, ist der Initiative von Intakt zu verdanken. Dabei kommt manches derart kompakt, swingend und juvenil ins Gehör - selbst der Reminiszenz-Blues für Peter Kowald -, dass es eine wahre Freude ist: Ihre Freiheit müssen diese beiden Urgesteine wahrlich keinem mehr beweisen!
by HONKER, MADE MY DAY, TERZ Nr. 1 / 2010, Deutschland

 

Reiner Kobe, Jazz n' More, Schweiz, Januar / Februar 2010

 

Jan Granlie, Jazznytt, Norway, Nr. 6 / 2009

 

Het kan geen toeval zijn dat het allereerste geluid van 'Das Donnerende Leben' een soort indianenkreet is. Zoals alleen peuters kunnen kirren van enthousiasme, zo kondigt drummer Günter Baby Sommer al van bij de eerste seconde aan dat plezier op zijn jongste album centraal staat. Met pianist Ulrich Gumpert aan zijn zijde zijn twee veteranen herenigd die elkaar duidelijk nog kunnen verrassen. Het jolijt kan daarenboven niet op: na de onorthodoxe introductie volgt wat in de jazz bekend staat als "scatten" (d.i. zingen in klanken, zonder woorden), maar dan bijzonder vals, doch zonder gêne. Twee mannen op leeftijd die de draak steken met het maniërisme dat de jazz vandaag teistert, dat is 'Das Donnerende Leben' eigenlijk in een notendop.
Opener 'Locker vom Hocker' zet meteen de toon. Het is een stuk vol ingehouden energie, waarin Gumpert heerlijk ver over de schreef durft te gaan en de grenzen van zijn klavier aftast. Met gevoel voor tragiek grijpt hij naar de zware akkoorden, om meteen daarna terug te vallen op het swingende thema. Het donderende klavier en de ruisende cimbalen laten met andere woorden niet lang op zich wachten, maar de titel van de cd is ironisch bedoeld. Het stramien van een humoristisch thema in contrast met een meer zwaarwichtige improvisatie herhaalt zich immers nog enkele malen. Zo begint 'Soldat, Soldat' als een militaire mars, om langzaam maar zeker uit te monden in een hels kabaal. 'Ermutigung' lijkt een plechtstatige ballade te worden, tot Sommer in Oosters geweeklaag vervalt en Gumpert een potige improvisatie neerzet.
Met veel gevoel voor zelfrelativering zoeken Gumpert en Baby Sommer naar een meer dramatisch geluid, maar de laatste noot zal kortom altijd komisch zijn. Grote vernieuwers zijn ze geen van beide, wel traditionalisten die met veel respect en humor synthetiseren waar jazz om draait. Het mag dan ook niet verbazen dat de blues een centrale rol speelt in hun avontuur. Nu eens heel expliciet ('Blues for P.K.', een haast kinderlijke exploratie van de oeroude jazz-vorm), dan weer om een improvisatie een extra puls te geven ('Free for Two', free-jazz in vereenvoudigde vorm).
Gevoel voor humor is Gumpert en Sommer overigens niet vreemd. Zo wordt 'Funk for Two' een ongegeneerde persiflage op het gelijknamige genre. Nadat de cd afgelopen lijkt, krijgt de luisteraar er nog een zoet bisnummer bovenop. Een eenvoudige compositie met de welluidende titel 'Das kann doch niet alles gewesen sein?' doet opgewekt uitgeleide. Zelfs de ballade 'Kami-Fusen' brengen Gumpert en Sommer tot een goed einde. De melancholie ligt er vingerdik op, maar beide heren pakken de luisteraar in met hun oprechte en onverbloemde aanpak.
Het prachtige aan 'Das Donnerende Leben' is dat de simpele thema's lang blijven hangen en de vreugde tot in elk segment van het album voelbaar is, maar dat heeft ook een keerzijde. Gumpert en Sommer kiezen teveel voor de meest eenvoudige weg en men heeft niet veel ervaring nodig om de beperkingen van het duo in te zien. Gumpert is geen virtuoos en laat puur technisch af en toe steken vallen. Zijn improvisaties gaan vaak dezelfde kant uit, wat zijn partijen op den duur een onaangename voorspelbaarheid meegeeft. Sommer is dan weer een drummer die niet van ophouden weet, waardoor bepaalde nummers een te beladen gevoel krijgen. 'Free of All' bouwt bijvoorbeeld gestaag op naar een kunstmatig hoogtepunt, want de zogezegd complexe structuren houden niet altijd steek.
Al bij al hebben Gumpert en Sommer wellicht niet de muzikale bagage om grote verhalen te vertellen, maar daar lijden hun opgewekte miniaturen niet onder. Wie kennis wil maken met eenvoudige jazz en niet vies is van een grote dosis voorspelbaarheid, haalt met 'Das Donnerende Leben' een evenwichtig album in huis waar een mens spontaan van gaat glimlachen.
Jan-Jakob Delanoye, www.kwadratuur.be, Belgium, 22/01/2010

 

Roland Spiegel, Jazz Zeitung, Deutschland, Nr. 1 / 2010

 

This is a delightful album, by turns serious and light-hearted, sincere and ironic, serene and tumultuous. Pianist Ulrich Gumpert and drummer Günter Baby Sommer are long-time duet partners, dating back to FMP releases in the 1970s, and this album takes on added significance as their first recorded duet since then. It covers much of the same territory as the earlier albums, a terrain of free improvisation with outcroppings of folk musics, marches, Tin Pan Alley, and jazz and blues. It is a landscape they have inhabited for decades and they are comfortable wandering through it. They may not barrel around in it as heedlessly as they did in their youth, but with maturity has come the virtues of patience and refinement; they still know how to unearth a surprise or two. It’s virtuosic and highly focused, of course, but it sounds as intimate and casual as if Gumpert turned to Sommer and simply said, “Old friend, let’s play.”
When Gumpert and Sommer first started mixing vernacular references into their improvisations, it was far less commonplace that it is today. They’re old hands at it now and it is second nature to them. The freedom and intense concentration of their genre manipulations make every incongruity seem like a logical outgrowth in the development of the piece. The improvised “Free for Two” opens with Gumpert’s deliberately awkward lines teetering precariously over Sommer’s swinging beat. It sounds as if the piece might fall apart at any moment, but it’s actually carefully balanced. Before long Gumpert is playing stride piano and Sommer is doing tippy-tappy soft-shoe rhythms as if the music had wandered into a tipsy vaudeville rehearsal. “Funk for Two” is a soul jazz tune in which all the elements – blues, gospel, riffs, bop lines – tumble together one over the other. Their arrangement of a Japanese folk song, “Kami-Fusen” lingers over the tune’s sense of nostalgia and loss; it’s quite touching. On the other hand, “Soldat, Soldat” is witheringly ironic. They play the martial theme with corrosive mockery, dismantle it in their improvisation and give it a disdainful reprise. The entire disc brims with witty merry-making, and there’s a lightness to their approach that prevents the more sober moments from sounding ponderous or solemn. “Free of All,” another improvised piece, is the album’s best example of their upbeat seriousness. They play with such brio; their dissection of melody, rhythm, and sound is so thorough; and their ability to play together is so telepathic that the music begins to sound as if it were made by a six-limbed drummer or a four-handed pianist. It’s music that only old friends can make.
Ed Hazell, www.pointofdeparture.org, Issue 27, February 2010

 

Martin Woltersdorf, Kölner Stadt-Anzeiger, Deutschland, 26. Februar 2010

 



Ulrich Gumpert e Günter Baby Sommer si conoscono e collaborano da una vita, da quando, circa quarant'anni fa, agivano quasi esclusivamente nella natìa Germania dell'Est, allora separata anche sotto il profilo culturale dalla Germania occidentale. Negli anni Settanta essi costituivano i pilastri di varie formazioni d'avanguardia, fra i quali il Zentralquartett, completato dagli altrettanto fondamentali Ernst-Ludwig Petrowsky e Conrad Bauer.
Che cosa ci propongono oggi i due improvvisatori tedeschi? Né più né meno che se stessi, come tutti i maestri di una certa età. In Das Donnernde Leben la loro classe e la loro esperienza sorreggono un interplay congeniale e costruiscono un percorso di grande intelligenza, che, fra episodi originali ed espressivi, procede con coerenza. Qualche passaggio potrebbe ispirarci un tenue, forse inconsapevole, rimpianto per periodi più eroici della loro carriera, ma un ascolto obiettivo del CD ci permette di cogliere la convinta compattezza e la maturità della loro concezione musicale.
I primi tre brani del CD racchiudono una sorta di campionario delle possibili tipologie tematiche da loro affrontate. "Locker vom Hocker," di Sommer, possiede una vena leggiadra e scanzonata di natura popolaresca ed europea. "Von C bis C," a firma di Gumpert, sonda invece il versante più austero, quasi ieratico della cultura europea. "Blues für P. K.," ancora del batterista, è invece un brano tipicamente jazzistico, memore delle contorsioni tematiche di Herbie Nichols. I successivi brani offrono ulteriori sfaccettature di queste tipologie, con l'eccezione di "Soldat, Soldat," composizione di Wolf Biermann, arrangiata da Gumpert e improntata a una decisa cadenza di marcia di sapore eisleriano.
Gli sviluppi che di volta in volta i due musicisti danno dei temi sono conseguenti e intriganti, intrecciando accenni di stride piano e cadenze bluesy, pompose ridondanze e leggiadrìe danzanti, brevi improvvisazioni free e intimi ripiegamenti, percussive reiterazioni e quei toni carezzevoli e malinconici tipici delle ballad.
Valutazione: 4 stelle
Libero Farnè, 11.5.2010. All About Jazz Italia

 

Christoph Wagner, Neue Zeitschrift für Musik, Deutschland, Nr. 2 / 2010

 

Thomas Göttinger, Mittelbayerischen Zeitung, Deutschland, 16.4.2010

 

Long-time confreres and one-half of Zentralquatet, the most accomplish jazz band to arise from the German Democratic Republic (GDR) – not that there was much competition – pianist Ulrich Gumpert and percussionist Günter Baby Sommer occasionally perform as a duo. Both sly composers as well as notable improvisers, this duo work, which was first recorded by FMP in 1973, reveals an unique facet of the men’s music.
Das Donnernde Leben’s 11 tracks sturdily confirm that truism. For it’s here that Gumpert, whose larger band arrangements feature an original take on the advances of activist composers like Charles Mingus; and Sommer, whose percussion prestidigitation is such that he’s worked with avatars as different as American pianist Cecil Taylor and French multi-reedist Sylvain Kassap, express several more identities. Firstly the two committed Free Musicians reveal tactics and trick that play up their ties to the on-going jazz tradition, which in Gumpert’s case stretches back through Taylor to Bobby Timmons, Ahmed Jamal and Earl Hines; and in Sommer’s from Art Blakey and Max Roach to his namesake “Baby” Dodds.
Secondly the out-and-out Germanicism which the two highlight when quoting Teutonic hymns and folk songs with Zentralquatet and elsewhere is augmented here as they improvise on three compositions by 74-year-old dissident singer-songwriter Wolf Biermann. A protégé of composer Hanns Eisler, Biermann’s tenure in East Germany was marked by denunciation as “class traitor” and being banned from performing after he declared that the GDR was as non-progressive as West Germany. Gumpert and Sommer publicly supported him even after he ran afoul of the East German government.
While a couple of Biermann’s tunes appear included for extra-musical solidarity, “Soldat, Soldat” is given the full improvised treatment. Taking off from simple marital drum beats and piano chording, the two first transform the piece into a Jazz march with high-pitched, slippery note clusters from Gumpert, which then becomes a Prussian capriccio as the pianist ranges over the keyboard. Meanwhile the drummer piles on ruffs and rebounds along with a few police whistle shrills.
“Blues für P.K.” honoring Peter Kowald, the late Wuppertal-based bassist who often traveled behind the then Iron Curtain to play with Gumpert and Sommer, shows their hearts are in the right place(s). However, that composition and “Funk for Two” are little more than swinging bagatelles. Although, especially on the later, when Gumpert works himself into cascading tremolo clusters and blues-note studded key strokes while Sommer lays on the back-beat, their efforts probably could get them a gig on Chicago’s South Side.
More generic to the date’s proposition are compositions such as Gumpert’s “Von C bis C”, Sommer’s “Inside Outside Shout” and others that were spontaneously created that day. “Inside Outside Shout” for instance is a perpetual motion demonstration of reverberating cymbals, roughly plumbed snares and drum-top friction, occasionally interrupted by internal string plinks and portamento piano runs just as hard and heavy as Sommer’s presentation. “Von C bis C” is awash in exaggerated keyboard patterning, high-frequency octave jumps and frenzied cross tones from Gumpert, who also uses by double-counterpoint runs to connect to the drummer’s wood-block whaps and invented sticking.
Summation of all their musical gifts is found on tunes such as “Free of All”. Leaping between layered piano chords and outlined single key exposure, Gumpert’s intermezzo leaves enough room for Sommer to express himself with resonating cymbals, whirligig whooshes, shaking maracas and marbles rolled on drum tops.
Another upside of German reunification and GDR musicians’ subsequent expanded fame is the availability of first-class discs like this one.
Ken Waxman, www.jazzword.com, June 28, 2010

 

Sommer has turned in a pile of memorable performances in duets with pianists, Schweizer and Taylor leaping most quickly to mind. With real economy and focus, and an effective use of repetition, he tends to bring out considerable expressiveness in his partners. With Gumpert (6), however, he encounters a pianist who’s far more given to idiomatic playing than the aforementioned players. Indeed, the opener finds him hitting his stride midway between Mengelberg and 1970s Jarrett. On a series of compressed pieces, the duo seem to openly embrace this tendency and explore in brief a number of precisely defined territories. On “Von C bis C,” there’s a nice contrast between Gumpert’s rolling low end and small metallic presses from Sommer, as the pair work their way into a kind of Chris McGregor township feel but with Free pulse, shifting from bright major to dark minor all the way. Like many selections, it’s crisp and well performed but it seems more like a lark than an exploration of lingering power—perhaps we could call it party music played by Free improvisers. To wit, they take a stab at art song variations (“Ermutigung”), crunchy Free scrambles (“Free for Two”), effusive lyrical romances (“Kami-Fusen”), and some swaggering funk (“Funk for Two”). Tellingly, the best track here is the one that’s least “legible”: on “Inside Outside Shout,” Gumpert slowly unfurls dark patterns against Sommer’s tuned low toms. Don’t get me wrong: I enjoyed the disc a lot. But I wish there were more inscrutability throughout.
Jason Bivins, Cadence Magazine, USA, jul-aug-sep 2010

 

Romualdo Del Noce, SUONO, Italy, Giugno 2010

 

Nobuyosh Suto, Jazz Tokyo, Japan, Autumn 2010


NOBU STOWE, www.jazztokyo.com, Japan, Spring 2011

To Intakt Website: home