Wednesday, April 26

Wednesday, April 26, 2017, 8.30 pm + 10.00 pm

(doors open: 8 pm)

Buy Ticket for Wednesday, April 26

Sylvie Courvoisier – Mark Feldman (by by Roberto Cifarelli)
Sylvie Courvoisier – Mark Feldman (by Roberto Cifarelli)

SYLVIE COURVOISIER – MARK FELDMAN
Sylvie Courvoisier: Piano
Mark Feldman: Violin

ENG

Sylvie Courvoisier, originally from Lausanne, moved to Brooklyn in 1998 and is now as completely at home in America as she is in Europe. Her music-making and her composition reflect neoclassical influences, and she also combines the European improv tradition with the no-holds-barred approach of the New York downtown scene based around John Zorn. Mark Feldman is a musician whose multi-faceted nature is not dissimilar to Courvoisier’s. He is a composer and improviser whose outlook on the world can come from a whole variety of different perspectives.

The duo remains the central focal point of their many diverse activities, the most condensed form of what they do, and also the greatest test of their mettle. “They manage to shine a light on pure emotion”, writes Bert Noglik in the liner notes of the CD Live at Théâtre Vidy-Lausanne. “The music there in the room seemed to be about longing. It was immediate, very much of the here and now, but full of the desire to recapture what has passed, and to imagine what will be.”

CD-recommendation: Sylvie Courvoisier – Mark Feldman. Live at Théâtre Vidy-Lausanne. Intakt CD 210

DEU

Seit ihrem Umzug nach Brooklyn, New York, im Jahr 1998 ist die Lausanner Musikerin Sylvie Courvoisier in beiden Welten zu Hause: in der europäischen und in der amerikanischen. In ihrem Spiel und in ihren Kompositionen reflektiert sie neoklassische Einflüsse ebenso wie die europäische Improvisationsmusik und den experimentellen Nonkonformismus der New Yorker Downtown-Szene um John Zorn. Mark Feldman ist ein Musiker von ähnlicher Vielseitigkeit, ein Komponist und Improvisator mit einer multiperspektivischen Sicht auf die Welt.

Das Duo bleibt gewissermassen der Nukleus vielfältiger Aktivitäten, das Kondensat und zugleich die größte Mutprobe – «das Aufleuchten der puren Emotion», schreibt der Musikpublizist Bert Noglik in den Liner Notes zum Duo-Album «Live at Théâtre Vidy-Lausanne». «Beim Leuchten der Klänge von Sylvie Courvoisier und Mark Feldman im Raum entstand bei mir der Eindruck einer Musik der Sehnsucht – eine Musik im Hier und Jetzt mit einem Verlangen nach dem, was war, und dem, was sein wird.»

CD-Tipp: Sylvie Courvoisier – Mark Feldman. Live at Théâtre Vidy-Lausanne. Intakt CD 210


Pierre Favre Drumsights
Pierre Favre Drumsights

PIERRE FAVRE DRUMSIGHTS
Pierre Favre: Drums
Valeria Zangger: Drums
Markus Lauterburg: Drums
Chris Jaeger: Drums

ENG

The percussionist as a poet; the drummer in the role of a painter of soundscapes; the composer who has a convincing story to tell. Pierre Favre’s first percussion ensemble was called Singing Drums, a band-name which sets out its stall clearly: the search for a ‘voice’ for drums. Hardly any other drummers have made drumming and percussion ensembles such a permanent part of their musical activity as Pierre Favre. It was in this context that he has extended the sound palette of the drum kit – listen out for everything from rudimentals deployed in a virtuoso way to wonderfully woven and wafted textures.

Pierre Favre worked on this repertoire with his ensemble – Chris Jaeger, Valeria Zangger and Markus Lauterburg, three of the most exciting young Swiss players – for the past five years. Although most of the pieces are written compositions, they now play them all by heart, and leave plenty of room for improvisation. Pierre Favre says: “We always play the most complex and edgy sections with a smile.”

CD-recommendation: Pierre Favre DrumSights. Now. Intakt CD 260

DEU

Der Perkussionist als Poet, der Schlagzeuger als Klangmaler, der Komponist als Geschichtenerzähler. «Singing Drums» hiess Pierre Favres erstes Schlagzeugensemble. Ein programmatischer Titel: Die Suche nach der «Stimme» in der Trommel hat Pierre Favre nicht mehr losgelassen. Kaum ein anderer Drummer hat so konstant mit Perkussionsensembles gearbeitet wie Pierre Favre. Mit ihnen erweiterte er die Klangpalette des Schlagzeugs – von den virtuosen Rudimentals bis zu wunderbar verspielten und versponnenen Klanggeweben.

Während fünf Jahren feilte Pierre Favre mit Chris Jaeger, Valeria Zangger und Markus Lauterburg, drei der spannendsten Schweizer SchlagzeugerInnen der jüngeren Generation, am Repertoire für das Album «Pierre Favre DrumSights, Now». Obschon die meisten Stücke ausgeschriebene Kompositionen sind, spielen sie alles auswendig. «Und die komplexesten und riskantesten Teile spielen wir mit einem Lächeln», ergänzt Pierre Favre.

CD-Tipp: Pierre Favre DrumSights. Now. Intakt CD 260