Skip to content
Independent music since 1986.
Independent music since 1986.

Language

280: SILKE EBERHARD TRIO. The Being Inn

Intakt Recording #280/ 2017

Silke Eberhard: Alto Saxophone, Clarinet, Bass Clarinet
Jan Roder: Bass
Kay Lübke: Drums

Recorded January 2016 by Marco Birkner at Studio P4, Berlin.

Original price CHF 12.00 - Original price CHF 30.00
Original price
CHF 30.00
CHF 12.00 - CHF 30.00
Current price CHF 30.00
Format: Compact Disc
More Info

It’s no secret that reedist Silke Eberhard is a keen student of jazz history, a player whose inspiration routinely gets recharged by immersing herself in the music of her early heroes. For her that means more than listening to old records by the likes of Eric Dolphy, Charles Mingus, and Ornette Coleman (the subject of Eberhard’s 2007 Intakt debut, a duo album with pianist Aki Takase titled Ornette Coleman Anthology) – but diving into that repertoire and reshaping it with novel instrumentation. But Eberhard makes it clear that the trio featured on The Being Inn is the context for which she always imagines her own material. “I feel a lot of freedom with this group,” she says of working with bassist Jan Roder and drummer Kay Lübke. Although this particular group coalesced in 2006, her history with each player stretches back to the mid-90s and there’s no missing the rapport they’ve all developed together.

Eberhard and company make a conceptual leap on the album, with many of the pieces tied to the titular concept – an imaginary inn the Saxophoneophonist pictured as she composed numerous tunes. She jokes that the spry opening track, “Ding Dong,” is the kind of number she likes to open one of the trio’s sets with – “a door bell,” she calls it, although the first sounds we actually here are her footsteps leading toward a door that soon opens, inviting the listener in. (Peter Margasak, from the liner notes)

Album Credits

Cover art: Roman Signer
Cover design: Jonas Schoder
Liner notes: Peter Margasak
Photo: Manuel Miethe

All compositions by Silke Eberhard. Recorded January 2016 by Marco Birkner at Studio P4, Berlin. Mixed and mastered by Marco Birkner.

Customer Reviews

Based on 22 reviews
100%
(22)
0%
(0)
0%
(0)
0%
(0)
0%
(0)
M
Max Granvil
Blog de Garenne

Plus âgée que sa compatriote d’une quinzaine d’années, la quadragénaire Silke Eberhard (« The Being Inn ») est quant à elle restée en Allemagne où elle occupe depuis quelques lustres une place notable au sein de la scène nationale. La sonorité de son alto (elle pratique aussi la clarinette basse) est plus tranchante que celle de Charlotte Greve et c’est en leader qu’elle s’affiche avec un trio dont elle compose l’intégralité du répertoire. Elle y est accompagnée par les excellents Jan Roder (b) et Kay Lübke (dm) dont le jeu dynamique convient parfaitement aux improvisations fureteuses de la souffleuse.

https://blogdegarenne.blogspot.com/2020/10/gender-stories-2.html

J
Jean Buzelin
Cultur Jazz Magazine

Beaucoup plus aéré est le disque d’un second trio sax-contrebasse-batterie, celui de la saxophoniste allemande Silke Eberhard (saxo-alto et clarinette basse), fort bien accompagnée par Jan Roder et Kay Lübke. Son jeu, sinueux, son attaque franche, et son travail sur les intervalles renvoient un peu à Eric Dolphy, à Steve Lacy également, et peut-être à Arthur Blythe car elle navigue sur des thèmes et des structures rythmiques assez simples, mais parfaits pour susciter l’improvisation. Une suite de 18’, sept pièces qui n’atteignent pas 6’, et cinq intermèdes de 30/40’’ où le même thème est joué dans différentes tonalités, constituent un très bon disque de jazz contemporain. Silke Enerhard s’était déjà signalée avantageusement à nos oreilles dans des duos avec pianistes : Aki Takase « Ornette Coleman Anthology » (Intakt 129) et Uwe Oberg (cf. Culturejazz « Une année avec Leo (1) » 16/12//2016) et avec le trio I’m Three « Mingus, Mingus, Mingus » (LR 752 2016) . On voit qu’elle puise aux meilleures sources.

https://www.culturejazz.fr/spip.php?article3360

// SCRAMBLED //