ARUÁN ORTIZ TRIO
HIDDEN VOICES

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Aruán Ortiz: Piano
Eric Revis: Bass
Gerald Cleaver: Drums


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Release date:
Europe: January 2016
USA+Canada: January 29, 2016


1. Fractal Sketches 6:28
2. Open & Close / The Sphinx 6:31
3. Caribbean Vortex/Hidden Voices * 6:09
4. Analytical Symmetry 8:38
5. Arabesques of a Geometrical Rose (Spring) 3:15
6. Arabesques of a Geometrical Rose (Summer) 5:04
7. 17 Moments of Liam’s Moments (or 18) 1:42
8. Joyful Noises 3:18
9. Skippy 5:03
10. Uno, dos y tres, que paso más chévere 2:42

All compositions written and arranged by Aruán Ortiz, except “Open & Close / The Sphinx”, written by Ornette Coleman, “Skippy”, written by Thelonious Monk,
and “Uno, dos y tres, que paso más chévere”, written by Rafael Ortiz.
“Joyful Noises” is a collective composition, written by Aruán Ortiz, Eric Revis & Gerald Cleaver.
*On “Caribbean Vortex/Hidden Voices” Arturo Stable and Enildo Rasúa play claves.

Recorded March 21, 2015, by Chris Allen at Sear Sound Studios.
Mixed May 18 & June 5, 2015, by Chris Allen. Mastered Jun 15, 2015, by Michael Fossenkemper at TurtleTone Studios NY.
Liner notes: Ted Panken. Cover art: Julio Girona. Photos: Jimmy Katz & Mariona Lloreta.
Graphic design: Jonas Schoder. Produced by Aruán Ortiz and Intakt Records, published by Intakt Records, Patrik Landolt

Intakt CD 258

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 The Cuban-American pianist and composer Aruán Ortiz has finally arrived on the international jazz scene, following a few earlier releases. His excellent new album "Hidden Voices" recorded as a trio with bass player Eric Revis and drummer Gerald Cleaver is the proof.

Ortiz, who grew up in Santiago de Cuba, has been called the latest Cuban prodigy to arrive in the US. His carefully structured music is an exciting mix of contemporary classical sounds, afro-cuban rhythms and powerful jazz improvi-sation. All these elements are fused to make a very individual sound.

“I was thinking about this album as a circle with no beginning and no end,” says Aruán Ortiz.
After working with seven original works as well as tunes by Ornette Coleman and Thelonious Monk, the 42-year-old has turned to a traditional song “Uno, Dos y Tres, Que Paso Más Chevere,” that “everybody in Cuba knows from festivities and carnivals."




Photo: Jimmy Katz

 

Der kubanisch-amerikanische Pianist und Komponist Aruán Ortiz ist mitten in der aktuellen Jazzszene angekommen: Mit seinem Album „Hidden Voices“ im Trio mit dem Bassisten Eric Ravis und Gerald Cleaver präsentiert er einen Markstein des aktuellen Jazz.

Der aus Santiago de Cuba stammende, von BET-Jazz als das letzte in den USA angekommene kubanische Wunderkind bezeichnet, beschreibt seine Musik als eine architektonische Struktur von Klängen, bestehend aus zeitgenössischer klassischer Musik, afro-cubanischen Rhythmen und der Jazzimprovisation. Ortiz Musik deutet wohl afro-kubanische Musik und Hardcore-Jazz an, abstrahiert diese Elemente jedoch zu einer eigenen Musik.

“Das Album ist wie ein Kreis ohne Anfang und Ende,” sagt Aruán Ortiz, wenn er über den letzten Teil von Hidden Voices spricht. Nachdem das Trio sieben eigene Kompositionen sowie Stücke von Ornette Coleman and Thelonious Monk gespielt hat, hebt der 42jährige Pianist zum Refrain von “Uno, Dos y Tres, Que Paso Más Chevere” an, einem tradionellem Lied, das – wie er bemerkt – “jeder in Kuba von Festen oder vom Karneval kennt.”


 

 

 

Gerald Cleaver on Intakt Records

 

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