«Für
mich ist dies das gelungenste Album vom Trio 3. Als ich die Gruppe in
den späten achtziger Jahren erstmals hörte, war da zwar schon
die erwartete Virtuosität; am gemeinsam betriebenen Komponieren
und den Gruppenimprovisationen zeigte sich ausserdem das Bestreben,
ein Kollektiv zu bilden. Dennoch folgten die Auftritte häufig noch
dem konventionellen Muster «Saxophon plus Rhythmusinstrumente».
Time Being dagegen ist wahre Triomusik: Kaum ein Moment vergeht, in
dem man nicht spürt, wie die Musiker aufeinander hören.
Reggie Workman wurde 1937 in Philadelphia geboren und
gilt unter Kollegen als der Inbegriff eines Bassisten. Nachdem er sich
in seiner Heimatstadt die Sporen in einer Clubband abverdient hatte,
zog es ihn ostwärts: zu Gigi Gryce’ Gruppe, Blakey, Miles,
Monk, Lateef, Shepp, McLean, Roach, Murray etc. pp. – er hat mit
allen gearbeitet. Ich weiss noch, wie ich ihn zum erstenmal hörte
(auf der A-Seite von John Coltranes Live at the Village Vanguard). So
richtig aufhorchen liess er mich dann aber mit dem Altsaxophon-Bass-Duett
in «Lost in the Stars» auf Gary Bartz’ Another Earth.
«Wer ist denn das?» rief ich damals.
Andrew Cyrille studierte an der Juilliard and Hartnett
School of Music (wo er Cecil Taylor kennenlernte und 1958 auch kurz
mit ihm spielte) und ging dann bei einer ganzen Reihe von Jazzgrössen
in die Lehre, von lebenden Legenden wie Hawkins und Mary Lou Williams
bis zu wagemutigen Newcomern wie Bill Barron und Roland Kirk. 1964 begann
seine historische Zusammenarbeit mit Taylor, die elf Jahre dauern sollte
und ihm den Ruf eintrug, einer der genuin musikalischsten und innovativsten
Drummer jener Epoche zu sein.
Oliver Lake kam 1942 in Marianna, Arkansas, auf die
Welt und wuchs in St. Louis auf, wo er später an einer staatlichen
Schule unterrichtete und Rhythm & Blues spielte, bis er sich schliesslich
der Black Artists Group anschloss. Anfang der siebziger Jahre kam er
nach New York, mit einem Album im Gepäck, das er auf seinem eigenen,
noch heute existierenden Label Passin’ Thru produziert hatte.
Zusammen mit Julius Hemphill (mit dem er das denkwürdige Album
Buster Bee einspielte, Anthony Braxton und Arthur Blythe hauchte er
dem Altsaxophon neues Leben ein und wurde sogleich zu einer zentralen
Figur der Loft Era. Er gründete mit Hemphill, David Murray und
Hamiett Bluiett das World Saxophone Quartet, schrieb das Bühnenstück
The Life Dance of Is, leitete mehrere Bands in der Nachfolge von Eric
Dolphy und Reggae (Jump Up) und betätigte sich auch immer wieder
in den Formationen von Kollegen, 1988 etwa in Reggies Trio Transition,
aus dem dann Trio 3 hervorging.»
Liner Notes by Garry Giddins, 2006
Andrew Cyrille, Oliver
Lake, Reggie Workman.Photo: Dominik Huber
«Time
being what it is, there are several ways to approach Time Being,
the latest and, I think, best of the Trio 3 albums – among them,
its miscellaneous approaches to time,
ranging from meterless meditation to swing to stately waltzing; and
the collective
experience of the group’s membership, a figure exceeding 130 years,
for the time being. This cumulative experience involves the assimilation
of every kind of jazz, from pre-bop mainstream to the furthest reaches
of the avant-garde to sundry precincts on the world music front.
To me, this is the most successful Trio 3 album because it supersedes
its predecessors in achieving genuine tripartite equality. Time Being
is true trio music: Hardly a moment passes when the listener isn’t
aware of the musicians listening to each other.
Reggie Workman, born in Philadelphia in 1937, has always
been regarded as a bass player’s bass player. After proving himself
in the house band in a hometown club, he moved east with Gigi Gryce’s
group, Blakey, Miles, Monk, Lateef, Shepp, McLean, Roach, Murray, and
on and on – he’s worked with everyone. I remember the first
time I heard him (side one of John Coltrane, Live at the Village Vanguard)
and the first time he stopped me in my tracks: the alto saxophone and
bass duet on “Lost in the Stars,” from Gary Bartz’s
Another Earth – I shouted, “Who is that?” One of his
longest-running asso-ciations has been with Andrew Cyrille, a rare New
York musician who was actually born in New York, in 1939.
Andrew Cyrille studied at Juilliard and Hartnett (where
he met Cecil Taylor and briefly played with him in 1958), then apprenticed
with the full panoply of jazz musicians, from
abiding legends (Hawkins, Mary Lou Williams) to daring newcomers, including
Bill Barron and Roland Kirk. In 1964, he began an historic 11-year association
with Taylor, es-tablishing himself as one of the most instinctively
musical and inventive drummers of the era. I had the pleasure of producing
a few Taylor events as an undergraduate in 1968, and a highlight was
Andrew’s solo workshop, tracing the history of jazz percussion
– a presentation he expanded in his remarkable video, Jazz Methodology
in Drum Music (In & Out of Meter). In 1975, he organized Maono,
one of the great ensembles of its time.
Oliver Lake, born in Marianna, Arkansas, in 1942, grew
up in St. Louis, where he taught public school and played rhythm and
blues before becoming a member of Black Artists Group. In the early
‘70s, he came to New York with a self-produced album on his own,
still active label, Passin’ Thru. Along with Julius Hemphill (with
whom he recorded the memorable Buster Bee), Anthony Braxton, and Arthur
Blythe, he breathed a new life into the alto saxophone, and immediately
became a central figure in the Loft Era, joining with Hemphill, David
Murray, and Hamiett Bluiett to form the World Saxophone Quar-tet. He
created the theatrical piece The Life Dance of Is, led simultaneous
bands that ex-plored the legacies of Eric Dolphy and reggae (Jump Up),
and worked as a prolific side-man, as on Reggie’s Trio Transition,
in 1988, leading to Trio 3.»
Liner Notes by Garry Giddins, 2006 |