BAUER - GUMPERT - PETROWSKY - SOMMER
ZENTRALQUARTETT

Careless Love

 

Conrad Bauer: Trombone
Ulrich Gumpert: Piano
Ernst-Ludwig Petrowsky: Alto Saxophone, Flute, Clarinet
Günter Sommer: Drums, Percussion, Bells

Recorded February 15,16,17, 1997 at RBT-Orchester- und Tonstudio, Berlin.
Engineer:Eberhard Leschin, Uli Elfert.
Cover Art: Hans Scheuerecker. Design: Eugen Bisig.

Intakt CD 050 / 1998

 

 

 


«Unbändig swingender, energlegeladener, reifer Euro-Jazz vom Feinsten!», schwärmte
1995 die «Neue Zürcher Zeitung» über die CD «Plié» (Intakt CD 037) des Zentralquartetts.
Gegründet 1973 in der DDR unter dem Namen Synopsis, zählt das Zentralquartett heute zu
den «spannendsten Gruppen des Jazz in Europa», wie die deutsche Zeitschrift «Jazzpodium»
schreibt. Der Saxophonist Ernst-Ludwig Petrowsky wurde im Herbst 97 in Berlin mit dem
Albert Mangelsdorff-Preis geehrt.
Neben eigenen Gruppenprojekten, Solo-Arbeiten, Filmmusiken oder Lehrtätigkeiten schreiben Conrad Bauer, Ernst-Ludwig Petrowsky, Uli Gumpert und Günter Sommer regelmässig für das Zentralquartett. Und regelmässige Konzertengagements bringt die vier Freunde kontinuierlich zusammen.
Genau 25 Jahre nach ihrer Gründung erscheint nun die dritte Quartett-CD. Mit beeindruckender Leichtigkeit durchwandern die von europäischer Volkslied- und Kunstmusiktraditonen beeinflussten Instrumentalisten die unterschiedlichsten musikalischen Gefilde: eine Sarabande, den bei J.S. Bach kunstvoll gestalteten und von Debussy und Satie verwendeten erotischen Paartanz, swing-orientierte Improvisationen, Miniaturen mit afrikanischen Rhythmen und Klängen und natürlich den Blues in vielfältigster Ausgestaltung.

 

 

A wonderfully successful venture
Conrad Bauer, Ulrich Gumpert, Ernst-Ludwig Petrowsky, and Gunter Sommer are old-time collaborators in the German free Jazz scene. Their group, Zentralquartett, is a combination of outstanding European free playing, tempered by Dutch humor. The results are wondrous and, significantly, accessible.
Some highlights from Careless Love:The title piece is played like a drunken donkey, evoking the best of Carla Bley's twisted excursions. The swaggering 'bone of Conrad Bauer, on Careless Love and elsewhere, is joyous, delicious, and raunchy. Similarly, Ulrich Gumpert (who proves himself the best composer of the bunch), contributes a rollicking, woozy "Dinner Music," not unrelated to (yet not derivative of) Bley's tune of the same name. Here, the slobbering trombone against the edgy piano should win converts. Ernst Ludwig -Petrowsky is stunning throughout, and even offers a startlingly exciting free clarinet solo on Bauer's "Zopf." The only detraction is the rare silliness to which the performers sometimes descend. The opening rapping of the collective on "Napf Blues," for example, and the joint singing on Sommer's "Sauferblues," are slight disappointments, but fun nevertheless.
Careless Love succeeds on most counts, and should please most connoisseurs of the avant-garde.
Steven A. Loewy, Cadence, USA, July 1998

 

 

 

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